بیت کوین

برنده جایزه نوبل اقتصاد بیت کوین را مکتبی ماندگار دانست

برنده جایزه نوبل اقتصاد که به عنوان یکی از منتقدان ارزهای دیجیتالی شناخته می‌شود در اظهارنظر جدید خود بیت کوین را مکتبی ماندگار دانست.

پل کروگمن که به عنوان برنده جایزه نوبل اقتصاد و یکی از منتقدان اصلی ارزهای دیجیتالی شناخته می‌شود در اظهار نظر جدید خود اعلام کرد قبلا پیش‌بینی کرده بودم بیت کوین افول خواهد کرد، اما اکنون می‌گویم این ارز دیجیتالی به دلیل حامیان خود یک مکتب جاودان خواهد بود.

بیت کوین برای همیشه جاویدان است

بیت کوین

این اقتصاددان طی گفته‌های قبلی خود بیت کوین را چندین بار مورد انتقاد قرار داده و آن را ارز دیجیتالی شیطان معرفی کرده بود. وی به تازگی در صفحه توییتری خود اعلام کرد از سال 2009 که Bitcoin ظهور پیدا کرد، پیش‌بینی می‌شد برای آن کاربرد قانونی پیدا شده است، اما اکنون باید قبول کرد این ارز دیجیتالی به دلیل حامیان خود برای همیشه جاویدان خواهد ماند.

پل کروگمن در ادامه تاکید کرد بیت کوین ابزار مناسبی برای معامله نخواهد بود؛ چراکه ذخیره ارزشی ثابتی ندارد و نمی‌توان آن را واحد محاسبه دانست. وی افزود اکنون قانع شدم که Bitcoin به زودی افول پیدا نخواهد کرد و همواره طرفداران جدیدی از این ارز دیجیتالی حمایت خواهند کرد. از این رو باید آن را یک مکتب ماندگار دانست.

این اقتصاددان که در سال 2019 به دلیل فعالیت در حوزه تئوری تجارت جهانی موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد همواره به دلیل هزینه‌های بالای تراکنش و نبود محدودیت، ارزهای دیجیتالی را مورد انتقاد قرار داده است. وی در سال 2018 مقاله‌ای را با عنوان «هزینه‌های تراکنش و محدودیت: چرا نسبت به رمزارز بدبین هستم»‌ منتشر کرد و در آن اعلام کرد کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتالی بسیار زیاد بوده و به دلیل اینکه این ارزها توسط دولت‌ها حمایت نمی‌شوند نمی‌توان ارزش پشتوانه‌ای برای آن قائل شد. البته اکنون دیدگاه پل کروگمن به رمزارزها تغییر پیدا کرده است، اما همچنان ویژگی‌های بیت کوین برای وی جذابیتی ندارد.