مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک پرو M1

مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک پرو M1 ؛ مقایسه محبوب‌های بازار

در اینجا با مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک پرو M1 اپل، دو لپ تاپ با دو سیستم عامل متفاوت را رو در روی یکدیگر قرار خواهیم داد تا با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید.

لپ تاپ‌های ویندوزی زیادی در بازار وجود دارد که عملکرد بسیار عالی، توان بالا و عمر باتری طولانی را ارائه می‌کنند. به آن‌ها باید سرفیس لپ تاپ ۴ را هم اضافه کرد که مایکروسافت پیشرفت بزرگی را در زمینه عمر باتری و عملکرد آن فراهم کرده است. نسخه جدید لپ تاپ Surface مایکروسافت بسیار زیبا است و به عنوان رقیبی برای نسخه ۱۳ اینچی مک بوک پرو با پردازنده M1 خود اپل محسوب می‌شود.

مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک پرو M1

مسلماً هر دو این کامپیوترها از نظر سیستم عامل مسیر کاملاً متفاوتی از یکدیگر را دنبال می‌کنند که قابل مقایسه نیست. اما شاید جالب باشد این دو لپ تاپ ۱۳ اینچی را کنار یکدیگر بگذاریم و ببینیم آیا سرفیس جدید مایکروسافت به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند با مک بوک پرو M1 اپل رقابت کند؟ لپ تاپ اپل یک پکیج کامل است که با برچسب قیمتی مناسب، عملکرد شگفت انگیز و عمر باتری عالی به سختی می‌توان آن را شکست داد.

ظاهر و تجربه کاربری

نسل جدید لپ تاپ مایکروسافت در دو نسخه با دو پردازنده مختلف عرضه می‌شود. این لپ تاپ دارای دو اندازه ۱۳.۵ و ۱۵ اینچی است که از پردازنده‌های AMD یا Intel Core قدرت می‌گیرند. در آن سو مک بوک پرو تنها در یک نسخه ۱۳.۳ اینچی رتینا با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسلی عرضه می‌شود. لپ تاپ مایکروسافت از نمایشگر PixelSense با رزولوشن ۲۲۵۶ در ۱۵۰۴ پیکسل استفاده می‌کند که شامل یک پنل عالی IPS با رنگ‌های روشن و کنتراست بالا است. این یک نمایشگر لمسی است که از قلم Surface Pen نیز پشتیبانی می‌کند. در حالی که مک بوک پرو فاقد نمایشگر لمسی است.

مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک پرو M1

سرفیس لپ تاپ ۴

بدنه و ساختار بیرونی هر دو لپ تاپ مشابه هم است. از بدنه فلزی گرفته تا لوگوهایی که در مرکز قاب پشت نمایشگر قرار گرفته، همگی یکسان هستند. با این وجود لپ تاپ سرفیس در رنگ‌بندی متنوع‌تری عرضه می‌شود و پارچه آلکانترا نیز در بین گزینه‌های بدنه آن وجود دارد. رنگ آبی یخی سرفیس لپ تاپ ۴ بسیار دل‌ربا است، هرچند تنها مختص نسخه اینتلی آن است و برای خرید آن باید چند صد دلار بیشتر از نسخه مجهز به پردازنده AMD بپردازید.

نمایشگر هر دو لپ تاپ روشن و رنگارنگ است؛ اما در مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک پرو M1، نمایشگر مک بوک پرو با تراکم پیکسلی 227ppi کمی باکیفیت‌تر از نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۴ با تراکم پیکسلی 201ppi است. اپل از یک صفحه کلید سایز بزرگ به نام Magic Keyboard در لپ تاپ خود استفاده کرده که کلیدهای آن ظریف‌تر و روان‌تر از لپ تاپ مایکروسافت هستند. با این حال ترک پد روی هر دو لپ تاپ بزرگ است و کنترل انعطاف‌پذیری را ارائه می‌کند.

MacBook Pro M1 به یک حسگر اثر انگشت به نام Touch ID در زیر کلید پاور خود مجهز شده و یک دوربین FaceTime HD نیز برای مکالمات ویدیویی در بالای نمایشگر حضور دارد. Surface Laptop 4 هم به سیستم تشخیص چهره برای باز کردن قفل صفحه مجهز است.  در حالی که لپ تاپ‌های ویندوزی مدرن با حاشیه نمایشگر بسیار کمی این روزها در بازار موجود هستند، اما حاشیه‌های نمایشگر لپ تاپ سرفیس زیاد است. مقصر این حاشیه زیاد هم یک وب‌کم HD است که هم برای مکالمات ویدیویی و هم تشخیص چهره در بالای صفحه قرار دارد.

اپل در قرار دادن درگاه‌های ارتباطی روی لپ تاپ خود خساست به خرج داده است. مک بوک پرو با یک جفت درگاه تاندربولت ۳ (که به عنوان درگاه‌های USB 4.0 نیز کار می‌کنند) در یک سمت و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در یک سمت دیگر همراه است. سرفیس لپ تاپ ۴ از درگاه مغناطیسی Surface Connect برای شارژ و درگاه‌های USB 3.0 Type-C و Type-A استفاده می‌کند. مدل ۱۵ اینچی آن شامل یک اسلات کارت حافظه SD نیز می‌شود که در نسخه ۱۳.۵ اینچی حضور ندارد. در نسخه بزرگ‌تر یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم دیده می‌شود.

توان و عملکرد

بعد از اینکه فهمیدیم کار کردن با این دو لپ تاپ چه حال و هوایی دارد، اکنون می‌خواهیم توان و عملکرد فنی آن‌ها را بسنجیم. مک بوک پرو جدید به لطف قدرت‌گیری از تراشه M1 اپل می‌تواند اغلب رقبا را از سر راه خود بردارد و عملکرد فوق‌العاده بهتری را ارائه کند. آیا سرفیس لپ تاپ جدید مایکروسافت شانسی برای رقابت با مک بوک دارد؟ مایکروسافت تلاش کرده با عرضه لپ تاپ جدیدش با دو پردازنده مختلف، این رقابت را نزدیک‌تر کند.

مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک پرو M1

مک بوک پرو

پردازنده M1 مبتنی بر ARM از CPU (پردازنده مرکزی) ۸ هسته‌ای و GPU (پردازشگر گرافیکی) ۸ هسته‌ای برخوردار است. در حال حاضر سه محصول کامپیوتری شرکت اپل با پردازنده M1 عرضه شده‌اند که یکی از آن‌ها مک بوک ایر، ولی با پردازشگر گرافیکی ۷ هسته‌ای است. در آن سمت سرفیس لپ تاپ ۴ در دو نسخه با پردازنده AMD و Intel عرضه می‌شود که این یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های سرفیس جدید با نسل گذشته آن است.

مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک پرو M1

مک بوک پرو

نسخه پایه ۱۳.۵ اینچی سرفیس لپ تاپ ۴ از پردازنده قدیمی‌تر AMD Ryzen 5 4680U با کارت گرافیک یکپارچه AMD Radeon قدرت می‌گیرد. نسخه اینتلی آن اما به پردازنده Intel Core i5 1135G7 مجهز است که در مقایسه با نسل گذشته لپ تاپ سرفیس عملکرد توانمندتری دارد، اما یک پله پایین‌تر از چیپست M1 قرار می‌گیرد.

در هر صورت، هر دو لپ تاپ از حافظه رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی برخوردار خواهند بود. مک بوک پرو به صورت پیش‌فرض حافظه ۲۵۶ گیگابایتی دارد که می‌توانید تا ۲ ترابایت آن را ارتقاء دهید. لپ تاپ مایکروسافت نیز به صورت پیش‌فرض ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار شما قرار می‌دهد، ولی این حافظه آن هم در مدل اینتلی فقط تا ۱ ترابایت قابل ارتقاء است. هر دو لپ تاپ همچنین به فناوری‌های بی‌سیم Wi-Fi 6 و بلوتوث ۵ نیز مجهز هستند.

عمر باتری

بهبود شگفت انگیز عمر باتری یکی از مهم‌ترین مزایای چیپست M1 اپل در مک بوک پرو است. طبق اعلام رسمی اپل این لپ تاپ تا ۱۷ ساعت شارژدهی دارد. ولی آزمایش‌های ما نشان می‌دهد شارژدهی آن چیزی حدود ۱۳ ساعت است که باز هم برای یک لپ تاپ ۱۳ اینچی ایده‌آل به نظر می‌رسد. معمولاً شرکت‌های سازنده در مورد عمر باتری محصولاتشان مبالغه می‌کنند و این مثال روشنی برای همین قضیه است.

همین قضیه در مورد سرفیس لپ تاپ ۴ هم صدق می‌کند. مایکروسافت می‌گوید عمر باتری مدل اینتلی ۱۳.۵ اینچی این لپ تاپ ۱۷ ساعت و مدل AMD آن ۱۹ ساعت است. اما اعدادی که در آزمایش‌های ما به دست آمده این اعداد را نشان نمی‌دهد. آزمایش‌هایی که روی مدل ۱۳.۵ اینچی سرفیس لپ تاپ ۴ انجام شده نشان می‌دهد اگر دائم روشنایی صفحه این لپ تاپ ۵۰ درصد باشد، باتری آن می‌تواند تا ۱۱ ساعت شارژ نگه دارد. این حدوداً نصف آن چیزی است که خود مایکروسافت اعلام کرده است.

قیمت

نسخه AMD سرفیس لپ تاپ ۴ و مک بوک ایر M1 اپل با قیمت پایه ۹۹۹ دلاری عرضه می‌شوند که هر دو شامل ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ حافظه SSD نیز هستند. اما قیمت پایه مک بوک پرو M1 اپل ۱۲۹۹ دلار است. شما با این قیمت می‌توانید نسخه اینتلی سرفیس لپ تاپ ۴ را با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی SSD (که به آسانی برای تعویض یا تعمیر از سیستم جدا می‌شود) تهیه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*