مقایسه گلکسی ای 32

مقایسه گلکسی ای 32 با گلکسی ای 31: تفاوت در چیست؟

در مقایسه گلکسی ای 32 – Galaxy A32 با گلکسی ای 31 – Galaxy A31 قصد داریم بهبودها و تفاوت‌های ایجاد شده نسل جدید را زیر ذره‌بین ببریم.

سری A گوشی‌های سامسونگ از جمله محصولات اقتصادی برشمرده می‌شوند که در کنار کیفیت مطلوب، قیمت چندان زیادی هم ندارند. این خط تولید کره‌ای به موبایل‌های بالا رده، میان رده و پایین رده اختصاص دارد ولی پرچمداران را شامل نمی‌شود و بالاترین سطح آن‌ها از چیپست پرچمداران سابق این کمپانی استفاده شده است؛ بنابراین نباید از آن‌ها به اندازه یک پرچمدار انتظار داشت. در این مقاله قصد داریم به مقایسه گلکسی ای 32 با نسل پیشینش یعنی ای 31 بپردازیم و نقاط ضعف و قدرت و همچنین ارزش خرید این اسمارت فون را بررسی کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

هرچه عدد درج شده در کنار حرف A بزرگتر باشد، یعنی محصول مورد نظر از سخت افزار قوی‌تری بهره می‌برد و هنگامی که عدد یکان بیشتر می‌شود، نشان دهنده ایجاد به روز رسانی‌هایی در بخش نرم افزار و سخت افزار همان سری خواهد بود. بدین ترتیب انتظار داریم ای 32 از سخت افزار و نرم افزار بهتر و جدیدتری نسبت به ای 31 برخوردار باشد و به طور کلی عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد. در ادامه در بخش‌های مختلف عملکرد این دو گوشی را به دقت مقایسه می‌کنیم.

ابعاد، وزن و ساختار بدنه

مقایسه گلکسی ای 32

در مقایسه گلکسی ای 32 با ای 31 تفاوت چندانی در زمینه ابعاد و وزن ایجاد نشده و نسخه جدیدتر 0.2 میلی‌متر ضخامت و یک گرم وزن کمتری دارد که در عمل اصلا به چشم نخواهد آمد. جنس بدنه نیز همچنان ترکیبی از پلاستیک و شیشه باقی مانده که آن را به یک گوشی میان رده تبدیل می‌کند. در قاب جلویی ای 32 دوربین سلفی با انحنای بیشتری در حاشیه‌اش گنجانده شده تا باعث شود از نسبت صفحه نمایش به بدنه به میزان 0.3 درصد کاسته شود و به 84.6 درصد برسد. در قاب پشتی نیز ای 32 شباهت زیادی به پرچمداران کنونی سامسونگ دارد و به طور کلی به ظاهر امروزی‌تر و زیباتری نسبت به نسل پیشینش مزین شده است.

خوشبختانه هنوز هم در این گوشی‌ها می‌توان جک 3.5 میلی‌متری هدفون را یافت و با استفاده از هدفون‌های قدیمی از موسیقی لذت برد.

صفحه نمایش

مقایسه گلکسی ای 32

در بخش نمایشگر دو گوشی تقریبا با یکدیگر یکسان هستند و هر دو از صفحه نمایشی با پنل Super AMOLED بهره می‌برند که 6.4 اینچ قطر داشته و تصاویری با رزولوشن 1080×2400 پیکسل و با نسبت تصویر 20:9 را برای کاربر نمایش می‌دهند. تراکم پیکسلی در هر دو گوشی برابر با 411 پیکسل بر هر اینچ بوده و پیکسل‌ها با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند. بدین ترتیب کیفیت تصاویر صفحه نمایش همچنان خوب باقی مانده و کره‌ای‌ها به جای گنجاندن نمایشگر جدید که مصرف انرژی بیشتری را نیز به دنبال دارد، تصمیم گرفتند تا سخت افزار درونی دیوایس را با تغییراتی همراه کنند.

سخت افزار

چیپست

مقایسه گلکسی ای 32

از چیپست پردازشی دیوایس‌ها شروع می‌کنیم. در مقایسه گلکسی ای 32 با نسل پیشین، این گوشی از چیپست جدید مدیاتک Helio G80 برخوردار شده در حالی که چیپستی که روی ای 31 دیده بودیم از نوع مدیاتک Helio G70 بود. اما تفاوت میان این چیپست‌ها دقیقا کجاست و چرا ارزش خرید گلکسی ای 32 را بالاتر می‌برد؟ در چیپست جدید Helio G80 دو هسته پردازشی برای کارهای سبک و شش هسته پردازشی برای کارهای سنگین در نظر گرفته شده و در این مدل دو هسته سبک با مدل جدیدتری جایگزین شده تا کارهای روزمره و سبک با سرعت بیشتری انجام بگیرد. به عبارتی هسته‌های Cortex-A76 جایگزین Cortex-A75 شده‌اند تا عملکرد کلی گوشی نیز بهتر شود. شش هسته پردازشی سنگین از نوع Cortex-A55 بوده که در ای 32 و ای 31 مشترک است و تغییری در آن نمی‌بینیم. در مجموع گلکسی ای 32 با فرکانس پردازنده مرکزی 1.8 و 2.0 گیگاهرتز عملکرد بهتری نسبت به ای 31 با فرکانس پردازنده مرکزی 1.7 و 2.0 گیگاهرتز از خود به نمایش می‌گذارد.

حافظه

مقایسه گلکسی ای 32

هر دو گوشی در بازارهای جهانی با حافظه 64 و 128 گیگابایت عرضه می‌شوند که حجم رم‌های متفاوتی نیز دارند. اما مدل‌های وارد شده به بازار کشورمان برای گلکسی ای 31 دارای 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم بوده و گلکسی ای 32 از 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت رم برخوردار شده است. در این بخش از مقایسه گلکسی ای 32 با ای 31 باز هم برتری به ای 32 می‌رسد که با 2 گیگابایت حافظه رم بیشتر، عملکرد روان‌تری دارد و می‌تواند با راحتی بیشتری از پس چندین برنامه همزمان بر بیاید. خوشبختانه هر دو گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند.

ارتباطات

مقایسه گلکسی ای 32

ای 32 همانند ای 31 از نسل چهارم شبکه‌های مخابراتی پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن‌ها می‌توان از شبکه 4G اپراتورهای موبایلی کشور سرویس گرفت. پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5، USB OTG، درگاه USB-C و GPS از جمله ویژگی‌های ارتباطی این دو محصول هستند اما آنچه ای 32 را نسبت به برادر بزرگترش متمایز می‌کند، پشتیبانی از فناوری NFC بوده که امکان پرداخت‌های بدون تماس یا انتقال اطلاعات را بطور بی‌سیم ممکن می‌کند.

دوربین

مقایسه گلکسی ای 32

با اولین نگاه به ماژول دوربین این دو گوشی متوجه ظاهر جدیدتر ای 32 خواهید شد اما خوشبختانه تفاوت‌ها به ظاهر محدود نمی‌شوند. سامسونگ در گلکسی ای 32 از ماژول دوربین با چهار سنسور استفاده کرده که مشخصات آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • سنسور اصلی از نوع عریض با رزولوشن 64 مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی لنز 26 میلی‌متر و همراه با فناوری فوکوس اتوماتیک PDAF
  • سنسور دوم از نوع فوق عریض با رزولوشن 8 مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 و ثبت تصاویر با پیکسل‎‌هایی به سایز 1.12 میکرون، زاویه دید ۱۲۳ درجه
  • سنسور سوم از نوع ماکرو با رزولوشن 5 مگاپیکسل و دریچه‌ی دیافراگم f/2.4
  • سنسور چهارم از نوع عمقی با رزولوشن 5 مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/2.4

نحوه طراحی ماژول دوربین ای 32 شبیه به پرچمداران 2020 سامسونگ بوده و نسل جدید سری A نیز به همین طراحی مزین شده است.

مقایسه گلکسی ای 32

در مقابل دوربین ای 31 نیز از ماژول دوربین چهارگانه زیر استفاده می‌کند که عملکرد ضعیف‌تری نسبت به نسخه جدید دارد:

  • سنسور اصلی با رزولوشن 48 مگاپیکسل از نوع عریض با دریچه‌ی دیافراگم f/2.0، فاصله کانونی 26 میلی متر، سایز سنسور 1/2.0 اینچ، ثبت تصاویر با پیکسل‎‌هایی به سایز 0.8 میکرون، فناوری فوکوس تشخیص فاز
  • سنسور دوم از نوع فوق عریض با رزولوشن 8 مگاپیکسل با دریچه‌ دیافراگم f/2.2، سایز سنسور 1/4.0 اینچ و ثبت تصاویر با پیکسل‎‌هایی به سایز 1.12 میکرون
  • سنسور سوم از نوع ماکرو با رزولوشن 5 مگاپیکسل با دریچه‌ دیافراگم f/2.4
  • سنسور چهارم از نوع عمقی با رزولوشن 5 مگاپیکسل با دریچه‌ دیافراگم f/2.4

در زمینه عکاسی برتری کامل با ای 32 بوده و سنسور 64 مگاپیکسلی این گوشی می‌تواند تصاویر با کیفیتی ثبت کند. فیلم‌برداری در هر دو گوشی یکسان انجام می‌شود و هر دو می‌توانند فیلم‌هایی با رزولوشن Full HD و 30 فریم بر ثانیه ضبط کنند.

در بخش دوربین سلفی نیز تفییری ایجاد نشده و هر دو گوشی از سنسور 20 مگاپیکسلی عریض با دریچه دیافراگم f/2.2 بهره می‌برند. فیلم‌برداری با دوربین سلفی دقیقا با همان رزولوشن و فریم دوربین اصلی انجام می‌شود.

نرم افزار

مقایسه گلکسی ای 32

در مقایسه گلکسی ای 32 با نسخه قدیمی‌تر، جای تعجبی ندارد اگر بگوییم ای 32 از سیستم عامل جدیدتری برخوردار شده است چرا که مدت زیادی از معرفی آن نمی‌گذرد. اندروید 11 به طور پیش‌فرض روی ای 32 نصب شده تا کاربران بتوانند از جدیدترین قابلیت‌های این سیستم عامل استفاده کنند. در سوی دیگر روی ای 31 به طور پیش‌فرض اندروید 10 نصب شده که البته آپدیت اندروید 11 به طور رسمی برای این گوشی منتشر شده است.

رابط کاربری اختصاصی سامسونگ موسوم به One UI 3.1 روی ای 32 نصب شده که ظاهر جدیدتر و عملکرد بهتری نسبت به One UI 2.0 پیش‌فرض ای 31 دارد. هر دو گوشی به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند و نگرانی از بابت منوهای انگلیسی وجود نخواهد داشت.

باتری و قیمت

باتری از دیگر قسمت‌هایی بوده که کره‌ای‌ها در آن تغییری ایجاد نکرده‌اند و ظرفیتش را برای هر دو گوشی 5000 میلی‌آمپر در نظر گرفته‌اند. باتری لیتیوم پلیمری این دو گوشی از فناوری شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کند و برای یک روز کاری کاملا پاسخگوی نیاز کاربر خواهد بود. جای خوشحالی دارد که از جعبه این گوشی‌ها آداپتور شارژر حذف نشده است!

گلکسی ای 32 با 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت رم در تاریخ انتشار این مقاله در بازار 5 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد و گلکسی ای 31 با 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم با قیمت 5 میلیون و 150 هزار تومان به فروش می‌رسد.

جمع‌بندی

مقایسه گلکسی ای 32

گلکسی ای 31 در تاریخ 27 آوریل 2020 و گلکسی ای 32 در تاریخ 25 فوریه 2021 معرفی شده‌اند، بنابراین انتظار داریم ای 32 قابلیت‌های بیشتر و بهتری نسبت به ای 31 داشته باشد. همان‌طور که در مقایسه گلکسی ای 32 با ای 31 نیز مشاهده کردیم، ای 32 توانست در بیشتر بخش‌ها عنوان برنده را به خود اختصاص دهد و در سایر بخش‌ها به هیچ عنوان بدتر از ای 31 عمل نکرد. بدین ترتیب سامسونگ توانسته محصول شایسته‌ای را جایگزین ای 31 کند و برنده مقتدر این مقایسه، گلکسی ای 32 خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مدیاتک آشغاله ، نخرید
    این گوشی چینی از نوع بنجل هست با مارک کره ای

    سی پی یو و سیستم مدیاتک تجربه کردم
    پر مصرف
    داغ کن
    باگ و هنگ کردن
    عمر گوشی با چیپ ست مدیاتک ۲ ساله

  2. بهترین و زیباترین میان رده ی بازار