گوشی داخلی

برنامه وزارت ارتباطات برای تولید 14 میلیون گوشی داخلی تا پنج سال آینده

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد به واسطه دوره 5 ساله طرح حمایت از تولید گوشی داخلی حدود 14 میلیون موبایل در کشور تولید خواهد شد.

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت فراخوانی که برای حمایت از تولید گوشی داخلی هوشمند منتشر شد عنوان کرد بر اساس مصوبه بهمن سال 98 شورای عالی فضای مجازی مقرر شد تا 20 درصد از سهم بازار گوشی هوشمند به محصولات بومی اختصاص پیدا کند و وزارت ارتباطات نیز در همین راستا طی همکاری با نهادهای ذی‌ربط از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنعت، مرکز ملی فضای مجازی و بخش خصوصی فعال در حوزه تولید و واردات موبایل هوشمند طرحی را با نام طرح جامع حمایت از توسعه زیست‌بوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشی های هوشمند داخلی در نظر گرفت.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد:

انتشار فراخوان حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت ایرانی با راهبری معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات شروع شد. آخرین فرصت ارسال مستندات و طرح تجاری برای شرکت‌های متقاضی پایان اردیبهشت‌ماه بود و در این فاصله، 8 شرکت باسابقه تولید تجهیزات ارتباطی هوشمند و تجهیزات الکترونیکی، برای مشارکت در طرح اعلام آمادگی کردند.

هاشمی در ادامه افزود در حال حاضر فرایند بررسی محتوایی مدارک در کارگروه تخصصی شروع شده و برای بازدید از خطوط تولید شرکت‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همچنین سرانجام پس از تعیین شاخص‌هایی که منتشر می‌شود، تولیدکنندگان برتر شناسایی خواهند شد و از آنها حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر ارتباطات از حداقل شرایطی که برای تولیدکنندگان در این فراخوان در نظر گرفته شده است به مواردی چون دارا بودن پروانه تولید و بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی هوشمند، تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات و قطعات تولید گوشی هوشمند و تبلت، تجهیزات و قطعات خطوط تولیدی، برخورداری از سوابق اجرایی در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی و قطعات همراه هوشمند، تجهیزات و قطعات الکترونیک و سایت تولیدی و خطوط تولید مرتبط اشاره کرد. وی افزود با توجه به اینکه مصرف هدفمند منابع ضروری است، انجام حمایت‌ها در قالب قراردادها و تعهدات رسمی میان تولیدکنندگان و وزارت ارتباطات به انجام خواهد رسید.

هاشمی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه این طرح به سیاست توسعه صنعتی نیز توجه خواهد داشت از ویژگی‌های این طرح به مواردی چون جلب مشارکت تولیدکنندگان با مشخصه‌های تولیدی باکیفیت و تسهیل در دستیابی آنها به بازارهای جهانی و صادرات بخشی از محصولات خود، ایجاد ظرفیت تولید با فناوری SKD (قطعات نیمه سوار شده) با مشارکت و حمایت تولیدکنندگان برتر در سال اول طرح و ارتقای فناوری تولید حداقل به صورت CKD (حدود ۶۰ درصد از کل تولیدات) در سال دوم، افزایش عمق ساخت و توانمندی‌های داخلی و ایجاد مزیت رقابتی گوشی ایرانی در بازار داخلی و بازار منطقه در سال‌های سوم تا پنجم طرح اشاره کرد.

تولید 14 میلیون گوشی داخلی

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگر گفته‌های خود اعلام کرد انتظار می‌رود تا پایان دوره 5 ساله اجرای طرح برای 43 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال پایدار ایجاد شود و با تولید 14 میلیون دستگاه گوشی داخلی هوشمند و تبلت شاهد صرفه‌جویی ارزی بیش از یک میلیارد دلاری در کشور باشیم.