حساب کاربری گوگل

پس از فوت چه اتفاقی برای حساب کاربری گوگل شما می‌افتد؟

کاربران اندرویدی معمولاً داده‌های خود را روی حساب کاربری گوگل ذخیره می‌کنند. در این مقاله به سرنوشت اکانت گوگل پس از فوت فرد یا عدم فعالیت برای مدت طولانی می‌پردازیم.

اگر شما کاربر یک گوشی اندرویدی هستید، این احتمال وجود دارد که تمامی داده‌های موجود روی گوشی خود از جمله برنامه‌ها، پیام‌ها، تنظیمات، تصاویر و ویدیوها را روی حساب کاربری گوگل خود ذخیره کرده باشید. میزان داده‌های ذخیره شده با توجه به نوع اشتراک شما می‌تواند تا حتی صدها گیگابایت نیز برسد.

هر پلتفرم بزرگی که قادر به ارائه فضای ذخیره‌سازی ابری است باید به مسئله مرگ کاربران و بی استفاده ماندن حساب کاربری آن‌ها نیز بپردازد. زیرا هزینه زیادی صرف ایجاد فضا و نگهداری از سرورهای فضای ذخیره‌سازی ابری می‌شود و به همین دلیل حساب‌های بی استفاده می‌توانند فشار زیادی به سیستم وارد کنند.

حساب کاربری گوگل

در دی ماه ۱۳۹۹ وب‌سایت FinancesOnline در گزارشی اعلام کرد که جیمیل ۱.۸ میلیارد کاربر فعال دارد. جیمیل که بزرگ‌ترین پلتفرم ایمیل محسوب می‌شود تنها یکی از سرویس‌هایی است که حساب کاربری گوگل به کاربران ارائه می‌دهد و لازم نیست که فرد ریاضیدان باشد تا متوجه شود که گوگل باید راهی برای مدیریت هزاران حسابی که هر روز بی استفاده می‌شوند، پیدا کند.

مدیریت حساب کاربری غیر فعال گوگل چگونه است؟

گوگل به یک راه حل خلاقانه دست پیدا کرده است که در ابتدای کار از کاربر می‌پرسد که پس از فوت مایل است چه اتفاقی برای حساب کاربری‌اش بیفتد.

اولین موردی که در بخش مدیریت حساب کاربری غیر فعال گوگل از شما سؤال می‌شود این است که کاربر چه بازه زمانی را به عنوان حداکثر زمان بی استفاده ماندن یک حساب کاربری تا پیش از غیر فعال شدن آن توسط گوگل مناسب می‌داند. این بازه زمانی بین ۳ ماه تا ۱۸ ماه تعیین خواهد شد.

بی استفاده ماندن حساب کاربری به چه معنایی است؟

برای مشخص کردن وضعیت یک حساب کاربری، گوگل به ردیابی آخرین زمان ورود به جیمیل (از طریق برنامه موبایل یا دستگاه دیگر)، فعالیت اخیر شما در My Google Activity و استفاده از گوشی اندرویدی تحت یک حساب کاربری می‌پردازد.

حساب کاربری گوگل

پس از این مرحله می‌توانید تعدادی از مخاطبین مورد اعتماد خود را به گوگل معرفی کنید تا در صورت عدم فعالیت حساب کاربری‌تان در مدت زمان مشخص شده، گوگل آن‌ها را مطلع کند. البته توجه کنید که شما نمی‌توانید بیشتر از ‍۱۰ نفر را برای این کار انتخاب کنید. هرچند؛ بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که تنها همسر یا یکی دو نفر از اعضای خانواده نزدیک خود را برای این کار انتخاب کنند.

شما همچنین می‌توانید یک پیام شخصی سازی شده را نیز آماده کنید که علاوه بر پیام اطلاع‌رسانی گوگل به فرد مورد اعتماد شما فرستاده شود. این پیام می‌تواند هم شامل رمز حساب کاربری شما باشد و هم اینکه اگر مایل به ارائه دسترسی کامل به فرد مورد نظر نیستید، تنها پوشه‌ها و فایل‌های مشخصی را در اختیار آن فرد قرار دهد.

اگر شما تصمیمی برای راه‌اندازی مجدد حساب کاربری خود نداشته باشید، فرد مورد اعتماد شما تا سه ماه پس از غیر فعال شدن حساب کاربری فرصت خواهد داشت تا به داده‌های لازم دست پیدا کند و هرکدام را که می‌خواهد دانلود کند. پس از این بازه زمانی حساب کاربری و تمامی محتوای مربوطه روی پلتفرم گوگل به طور کلی از فضای ابری پاک خواهد شد.

حساب کاربری گوگل

شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید که پس از غیر فعال شدن، حساب شما حذف نشود که در این صورت افراد مورد اعتماد شما زمان بیشتری برای مدیریت اکانت مذکور خواهند داشت. توجه داشته باشید که اگرچه پروسه حذف کاملاً غیر قابل برگشت است، اما شخص دیگری نمی‌تواند از آن آدرس ایمیل دوباره استفاده کند.

اگر  مدیریت حساب کاربری غیر فعال را راه‌اندازی نکنید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

سال‌ها پیش شرایط به این‌گونه بود که اگر حسابی به مدت ۹ ماه غیر فعال باقی می‌ماند، گوگل بدون هیچ هشداری اقدام به حذف حساب کاربری شما می‌کرد. هرچند؛ این خط مشی ایده آلی محسوب نمی‌شد و به همین دلیل چندی پیش تغییر کرد.

حساب‌های کاربری غیر فعال پس از ۲ سال حذف می‌شوند؟

گوگل از ۱۱ خرداد ماه سال جاری اقدام به حذف تمامی حساب‌های کاربری کرده است که در دو سال اخیر غیر فعال بوده‌اند. همانطور که می‌دانید فضای ذخیره‌سازی رایگان در پلتفرم‌های گوگل (به طور مشترک در گوگل درایو، جیمیل و گوگل فوتوز) به میزان ۱۵ گیگابایت محدود شده است و در اختیار گرفتن فضای بیشتر مستلزم پرداخت اشتراک ماهیانه است.

حساب‌هایی که از محدوده تعیین شده تجاوز کنند پس از ۲ سال حذف می‌شوند؟

اگر شما نتوانید مبلغ اشتراک ماهیانه خود را پرداخت کنید، گوگل تا ۷ روز به شما فرصت می‌دهد تا اطلاعات مربوط به پرداخت خود را به روز کنید. پس از این مدت شما توانایی دریافت/ارسال ایمیل، آپلود کردن فایل‌های جدید در گوگل درایو و همگام‌سازی تصاویر خود را از دست خواهید داد. در این حالت کاربر یا باید مقداری از فایل‌های خود را حذف کند یا اینکه مبلغ مورد نیاز برای در اختیار داشتن فضای ذخیره‌سازی بیشتر را بپردازد. اگر حساب کاربری برای مدت ۲ سال به همین حالت باقی بماند، گوگل تمامی محتوای این اکانت را حذف خواهد کرد.

آیا افراد خانواده فرد فوت شده می‌توانند به حساب کاربری گوگل دسترسی داشته باشند؟

حساب کاربری گوگل

گوگل تأکید دارد که اطلاعات شما را به هیچ وجه با شخص دیگری به اشتراک نخواهد گذاشت. هرچند؛ خانواده متوفی حتی اگر گزینه مدیریت حساب برای این اکانت فعال نشده باشد می‌توانند در شرایط خاصی درخواست دسترسی به اطلاعات مشخصی از حساب کاربری را ارائه دهند.

خانواده فرد متوفی می‌توانند با پر کردن فرم مخصوص گوگل، درخواست یکی از موارد زیر را بدهند:

  • بستن حساب کاربری فرد متوفی
  • دریافت اطلاعات از حساب کاربری فرد فوت شده
  • ثبت درخواست دریافت وجه از حساب کاربری فرد متوفی

اگر خانواده فرد درخواست دریافت اطلاعات از حساب کاربری فرد فوت شده داشته باشند باید ابتدا اطلاعات زیر را تکمیل کنند:

  • نام کامل فرد فوت شده
  • آدرس ایمیل فرد فوت شده
  • نام و نام خانوادگی فرد مرتبط یا نماینده قانونی
  • آدرس ایمیل فرد مرتبط یا نماینده قانونی
  • آدرس کامل
  • تاریخ فوت
  • مشخص نمودن نوع پلتفرمی که تقاضای دسترسی به آن را دارید (جیمیل، گوگل درایو، گوگل فوتوز، یوتیوب و …)
  • آپلود کردن فایل کارت شناسایی معتبر یا گواهینامه رانندگی، گواهی مرگ فرد فوت شده و هرگونه مدارک دیگر

اگر مدارک اشاره شده به زبانی غیر از انگلیسی باشند، ترجمه معتبر و مورد تأییدی از آن به زبان انگلیسی مورد نیاز است. گوگل همچنین به فرد درخواست دهنده اعلام می‌کند که پس از موافقت با دسترسی به حساب کاربری گوگل فرد فوت شده، مجوز صادره از دادگاهی در آمریکا نیز مورد نیاز است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*