اسپلینتر سل

چرا یوبی‌سافت از ساخت نسخه جدید بازی اسپلینتر سل امتناع می‌کند؟

شرکت یوبی‌سافت نزدیک به هشت سال است که هیچ نسخه‌ای از سری بازی اسپلینتر سل – Splinter Cell عرضه نکرده اما چرا آن‌ها از این مجموعه محبوب دوری می‌کنند؟

مجموعه بازی اسپلینتر سل همواره موفق بوده اما یوبی‌سافت در این سال‌ها نشان داده که علاقه‌ای به ادامه دادن آن ندارد؛ در این مقاله، این مسئله را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

قبل از اینکه موفقیت چشمگیر مجموعه‌های اساسینز کرید و جاست دنس (Just Dance) از راه برسد، شرکت یوبی‌سافت با عناوینِ تحت برند تام کلنسی (Tom Clancy) در بازار شناخته می‌شد و خودش را به عنوان یک غول بزرگ صنعت بازی معرفی کرد. از رینبو سیکس (Rainbow Six) که بازی‌های تیمیِ تاکتیکی را متحول کرد، درجه سختی بالایی داشت و به منبع الهام آثار زیادی تبدیل شد تا گوست ریکان (Ghost Recon) که دارای مناطق وسیعی بود و برداشت مدرنی از اکشن‌های نظامی ارائه می‌داد و در نهایت سری اسپلینتر سل که به یکی از برگ‌های برنده‌ی این شرکت تبدیل شد و جایگاه آن را مستحکم‌تر کرد.

اسپلینتر سل ایده‌های مخفی‌کاریِ سری متال گیر سالید را گرفت و آن‌ها را از هر نظر بهبود بخشید، حتی می‌توان ادعا کرد که ژانر اکشن مخفی‌کاری را «بازتعریف» کرد. این مجموعه با هر نسخه بهبود یافت و عناصر اکشن تازه‌ای به آن اضافه شد و نه تنها دارای بخش‌های آنلاین نوآورانه‌ای بود، در بخش انفرادی، داستان‌های سیاه، پیچیده و بزرگسالانه‌ای را روایت می‌کرد که به فیلم‌های جاسوسی طعنه می‌زنند.

اسپلینتر سل

یوبی‌سافت علیه اسپلینتر سل

برای سال‌ها، به نظر می‌رسید که هیچ چیز نمی‌تواند جلوی این مجموعه را بگیرد. حتی پس از اینکه مایکل آیرون‌ساید (Michael Ironside) به سرطان دچار شد و نقش سم فیشر را در نسخه لیست سیاه (Blacklist) بازیگر دیگری ایفا کرد (موشن کپچر / صداپیشگی)، نتیجه نهایی قابل دفاع بود. این بازی، تعادل مناسبی میان اکشن و مخفی‌کاری برقرار کرد، به شدت سینمایی بود و حذاقتِ خاصی در آن به چشم می‌خورد.

اما پس از آن بود که اسپلینتر سل ناگهان محو شد، آن هم نه به شکلی سرگرم کننده همانند زمان‌هایی که سم فیشر در تاریکی استتار می‌کند بلکه به شکلی غم انگیز. کسی آمادگی خداحافظی با فیشر را نداشت و کسی هم باور نمی‌کرد که نسخه لیست سیاه، پایانی برای او باشد ولی با گذشت هشت سال، شاید به تدریج باید این حقیقت را پذیرفت که او هرگز بازنمی‌گردد اما چرا؟

در چندین سال گذشته، یوبی‌سافت هیچ علاقه‌ای به عرضه‌ی یک نسخه اصلی از این مجموعه نشان نداده است؛ به جای آن، به زودی شاهد یک سریال انیمیشنی خواهیم بود که از سرویس نتفلیکس پخش می‌شود و شخصیت سم فیشر را در این مدت، به عنوان مهمان در بازی‌های گوست ریکان و رینبو سیکس مشاهده کرده‌ایم. یک نسخه واقعیت مجازی از آن نیز برای هدست‌های آکیولس در راه است.

اجازه دهید واضح‌تر بگوییم، حضور سم فیشر به عنوان یک بسته الحاقی در آن عناوین جذاب بود، سریال نتفلیکس هم هیجان انگیز به نظر می‌رسد و قرار گرفتن در نقش وی به صورت واقع مجازی، می‌تواند تجربه منحصر‌به‌فردی باشد اما هیچ کدام از این‌ها، نمی‌توانند جای یک بازی تریپل آ (AAA) را پر کنند، اثری که یک بار دیگر او را در کانون توجه قرار می‌دهد.

اسپلینتر سل

مهابت از شکست یا تقلا برای پول

آیا یوبی‌سافت از اسپلینتر سل ترس دارد؟ طبق گفته‌های مدیرعامل یوبی‌سافت، ایو گیلموت (Yves Guillemot)، جواب مثبت است. او در سال 2019، در یکی از مصاحبه‌هایش به این مسئله اشاره کرد که استودیوهای توسعه دهنده، از کار کردن بر روی این مجموعه هراس دارند و تحت فشار قرار می‌گیرند، زیرا طرفداران عاشق این سری بازی هستند، انتظارات بالایی دارند و اگر نتیجه نهایی مطابق میل آن‌ها نباشد، خشمگین خواهند شد. چگونه می‌توان یک بازی جدید ساخت، هنگامی که طرفداران، نظر خود را تغییر نمی‌دهند و حاضر نیستند چیزی عوض شود؟ در سوی دیگر، اگر نسخه‌ی بعدی، دقیقا از ساختار قسمت‌های قبلی بهره ببرد، آیا همین بازیکنان آن را به تکراری و ملال‌آور بودن متهم نمی‌کنند؟

حرف‌های ایو گیلموت شاید قابل دفاع باشد اما یوبی‌سافت در گذشته هم فرمول‌های اسپلینتر سل را تغییر داده و آن را به مسیرهای تازه‌ای برده (اگر چه به ساختار کلی آن وفادار بوده است). برای مثال، نسخه‌ی مأمور دوجانبه (Double Agent) شاید بهترین بازخوردها را دریافت نکرد اما یک مکانیک / سیستم اعتماد را معرفی کرد که در آن، سم مجبور بود میان پشتیبانی از آژانس امنیت ملی (NSA) و یک گروه تروریستی، تعادل ایجاد کند. نسخه‌ی محکومیت (Conviction)، داستان را در اولویت قرار داد و مرگبار بودن فیشر را به تصویر کشید و نسخه لیست سیاه، آزادی بالاتری به بازیکنان داد تا آن طور که می‌خواهند مراحل را انجام دهند.

آزمون و خطا و نوآوری گاهی جواب نمی‌دهد اما یوبی‌سافت در ارائه‌ی نسخه‌های مختلف اسپلینتر سل همواره موفق عمل کرده و توانسته طرفداران را راضی کند. پس چرا حالا حرف از ترس می‌زند؟ مگر آن‌ها سری اساسینز کرید را به مسیر کاملا متفاوتی نبردند؟ یا حتی سری واچ داگز را؟

اسپلینتر سل

پس شاید مشکل اصلی هیچ ارتباطی با ادعای یوبی‌سافت نداشته باشد، شاید مشکل اصلی این باشد که آن‌ها نگران نفروختن بازی هستند. لیست سیاه مورد قبول اکثر طرفداران قرار گرفت و حتی نقدهای مثبتی دریافت کرد اما از نظر تجاری، در حد انتظارات شرکت سازنده نبود. احتمالا به همین دلیل، آن‌ها تصمیم گرفتند تا قدم بعدی خود را آرام‌تر بردارند، اگرچه نمی‌توان بی‌توجهی آن‌ها به مجموعه را نادیده گرفت. لیست سیاه هرگز برای ایکس باکس وان یا پلی استیشن 4 منتشر نشد و حتی تا سال 2018 طول کشید تا از طریق قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل قبل (Backward compatibility)، بر روی ایکس باکس وان اجرا شود.

از آن زمان، دو قسمت از سری گوست ریکان عرضه شده، رینبو سیکس سیج در بخش ورزش‌های الکترونیکی می‌درخشد و حتی یک بازی جدید (دیویژن) متولد شده که یک دنباله هم دارد. در این میان، طرفداران هر ساله برای معرفی یک اسپلینتر سل جدید انتظار می‌کشند و هر بار هم ناامید می‌شوند. از آن بدتر، حرف‌های یوبی‌سافت است که ادعا می‌کند این مجموعه را فراموش نکرده.

اسپلینتر سل

مقصر اصلی، شاکی پرونده است

اینکه یکی از برندهای محبوب و بزرگ شما به فروش خوبی نرسد، نگران کننده است و مسلما باید در آن بازنگری کنید اما وقتی خودتان مقصر هستید، نباید «آن برند» مجازات شود. یوبی‌سافت امیدوار بود که لیست سیاه حداقل 5 میلیون نسخه بفروشد که در نهایت به فروش دو میلیون نسخه‌ای رسید اما چند فاکتور در این مسئله تاثیرگذار بودند. اول اینکه در دوران بدی عرضه شد، یعنی تقریبا چند ماه پیش از آغاز نسل جدید کنسول‌ها و زمانی که شاید اکثر گیمرها، ترجیح می‌دادند تا زمان عرضه ایکس باکس وان و پلی استیشن 4، بازی‌های زیادی خریداری نکنند. از طرف دیگر، این بازی همزمان با چند عنوان تریپل آی دیگر همانند سینت رو 4 (Saints Row 4) و ایکس کام (The Bureau: XCOM Declassified) منتشر شد.

اشتباهات شرکت سازنده به همین جا ختم نمی‌شود، آن‌ها از یک موتور بازی‌سازی نسبتا قدیمی برای توسعه لیست سیاه استفاده کرده بودند که دیگر درخشان به نظر نمی‌رسید. عدم حضور مایکل آیرون‌ساید به عنوان صداپیشه‌ی سم فیشر هم باعث شد تا طرفداران نسبت به آن بدبین شوند. این بازیگر در آن زمان، صحبتی از بیماری‌اش نکرد و یوبی‌سافت هم نمی‌توانست در این رابطه صحبت کند، بنابراین یک دیدگاه منفی نسبت به این شرکت و نسخه جدید اسپلینتر سل ایجاد شد. این‌ها را هم که کنار بگذاریم، بالاتر اشاره کردیم که یوبی‌سافت این بازی را برای کنسول‌های نسل هشتم منتشر نکرد و بسیاری از بازیکنان، به راحتی از کنار آن عبور کردند.

اسپلینتر سل

یک بازگشت شکوهمند همچنان امکان پذیر است

اگر یک نسخه جدید از این مجموعه منتشر شود، هیچ کدام از مشکلاتی که بالاتر ذکر کردیم را نخواهد داشت. حتی حضور مایکل آیرون‌ساید قطعی است. او در گوست ریکان، صداپیشگی فیشر را یک بار دیگر برعهده گرفت و حتی در گفتگویی اعلام کرد که «سم فیشر واقعی» است.

صحبت‌های ایو گیلموت در رابطه با ترسِ آن‌ها از عرضه‌ی نسخه جدید مجموعه شاید یک بهانه باشد اما با شناختی که از یوبی‌سافت داریم، چندان هم دور از واقعیت نیست. یک مثال واضح، نسخه‌ی گوست ریکان وایلدلندز (Wildlands) است که علی‌رغم تمامی مشکلات کوچک و بزرگ، به موفقیت بالایی رسید. اما شرکت سازنده از اشتباهات خود درس نگرفت و نسخه برک پوینت (Breakpoint) از هر نظر، یک عقب گرد به حساب می‌آمد. ماه‌ها طول کشید و چندین آپدیت بزرگ برای این عنوان منتشر شد تا کمی حس و حال مجموعه‌ی گوست ریکان را به خود بگیرد اما باز هم کافی به نظر نمی‌رسید؛ این بازی شکست خورده بود.

اما شکست تجاری برک پوینت شاید اتفاق خوبی باشد و یک بار دیگر یوبی‌سافت را متوجه‌ی پتانسیل‌های اسپلینتر سل کند. البته نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنیم، رویکرد جدید این شرکت نسبت به مجموعه‌هایش است. آن‌ها در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند تا سری بازی‌های خود را گسترده‌تر کرده و به آن‌ها عناصر نقش آفرینی (RPG) اضافه کنند. این نوع طراحی و ساختار اگرچه در اساسینز کرید، به بهترین شکل اجرا شد اما بر روی هر مجموعه‌ای جواب نمی‌دهد و بدون شک با مجموعه‌ی اسپلینتر سل سازگاری ندارد. اما چیزی نزدیک به آن را می‌توان پیاده‌سازی کرد و بر فرض اگر پیاده‌سازی شود (و البته درست انجام بگیرد)، نسخه جدید می‌تواند به یکی از بهترین‌ ساخته‌های یوبی‌سافت تبدیل شده و قاطعانه به فروش بالایی هم برسد.

اسپلینتر سل

رمز موفقیت قسمت جدید چه چیزی می‌تواند باشد؟

اسپلینتر سل می‌تواند به یک بازی کاملا تازه تبدیل شود و در عین حال، به ذات اسپلینتر سل وفادار باشد. برای مثال نقشه‌های بزرگی داشته باشد (یا حتی نیمه جهان باز باشد، همانند مترو اکسدس) و به بازیکن اجازه دهد تا آن طور که می‌خواهد پیشروی کند، چیزی که در بازی متال گیر سالید 5: فانتوم پین عرضه شد و به خوبی هم جواب داد. چه چیزی جذاب‌تر از این است که در خطرناک‌ترین مناطق، پنهان شوید و از ابزار و تجهیزات پیشرفته‌ی خود برای از نابود کردن دشمنان استفاده کنید؟ این نسخه‌ باید به داستان هم اهمیت ویژه‌ای بدهد و شخصیت‌های پرکشش جدیدی را به مخاطبان معرفی کند.

برند تام کلنسی حالا از گذشته‌ هم موفق‌تر است و با تشکر از موفقیت‌های رینبو سیکس، اعتبار بالایی دارد. این مسئله می‌تواند به موفقیت اسپلینتر سل هم کمک کند. لزومی ندارد که نسخه‌ی جدید یک شاهکار تمام عیار باشد و همه از آن راضی باشند، تنها کافی است که بازگردد. طرفداران، اسپلینتر سل را می‌خواهند و پس از گذشت هشت سال، شاید حالا بهترین زمان برای سم فیشر باشد که بازنشستگی را کنار گذاشته و ماموریت تازه‌ای را برعهده بگیرد. در ضمن فراموش نکنید که در حال حاضر، عناوین زیادی در سبک مخفی‌کاری جاسوسی وجود ندارند؛ یوبی‌سافت می‌تواند با یک نسخه جدید، در بازار بدرخشد و سر و صدای زیادی برپا کند.

شاید پروژه‌هایی همچون سریال انیمیشنی یا نسخه‌ی ‌واقعیت مجازی اسپلینتر سل، به این دلیل است که یوبی‌سافت می‌خواهد ببیند که آیا این مجموعه همچنان مخاطب و طرفدار دارد یا خیر. آن‌ها حتی اگر دچار تردید هستند، به زودی مطمئن خواهند شد که تقاضا برای این سری بازی تا چه اندازه بالا است. در دورانی که هیچ نشانه‌ای از بازگشت مجموعه متال گیر سالید دیده نمی‌شود، اسپلینتر سل می‌تواند بر تخت پادشاهی بشیند و بر سبک مخفی‌کاری جاسوسی، حکمرانی کند.

در بسته الحاقی گوست ریکان وایلدلندز، یک کات سین وجود دارد که در آن سم فیشر در رابطه با سالید اسنیک، پرس و جو می‌کند و پس از اینکه لیندا می‌گوید که او بازنشسته شده، فیشر با ناراحتی جواب می‌دهد که «پس فقط من باقی مانده‌ام».

روزهای خوبی در راه است اگر سازندگان به یاد بیاورند که چرا سم فیشر محبوب است و به او یک شانس دیگر بدهند.

آیا منتظر نسخه‌ جدید سری بازی اسپلینتر سل هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*