سازمان FDA یک داروی فوق‌العاده موثر لاغری را تایید کرد

سازمان FDA یک داروی فوق‌العاده موثر لاغری را به صورت رسمی تایید کرد

برای اولین بار در چندین سال گذشته، یک داروی لاغری توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تاییدیه رسمی گرفت؛ گفته شده که محصول مورد نظر فوق‌العاده موثر است.

به تازگی خبر رسیده که یک داروی لاغری برای اولین بار در چندین سال گذشته تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را دریافت کرده است. محققان حوزه چربی سوزی و کاهش وزن می‌گویند که محصول مورد نظر معادلات کنونی بازار محصولات لاغری را تغییر خواهد داد.

از سال 2014 تاکنون، سابقه نداشته که FDA محصولی با این قابلیت را به صورت رسمی تایید کند. شرکت دانمارکی نوو نوردیسک (Novo Nordisk) سازنده این دارو بوده و این‌طور که به نظر می‌رسد، بحث استفاده از ترکیبات دارویی برای لاغری از این به بعد داغ‌تر خواهد شد.

نام داروی لاغری که اخیرا تاییدیه‌های لازم برای استفاده عموم مردم در آمریکا را گرفته، وگووی (Wegovy) بوده و گفته شده که ترکیبات استفاده شده در آن، آن‌قدرها هم جدید نیستند؛ طبق اطلاعات موجود، تا پیش از این همین دارو با نام سماگلوتاید (semaglutide) برای مدتی طولانی در آمریکا و کشورهای دیگر به عنوان ترکیبی برای مقابله با دیابت تجویز می‌شده است. با این تفاصیل، به تازگی دانشمندان دریافته‌اند که با تغییر دوز دریافتی سماگلوتاید می‌توان از آن به عنوان روشی بسیار موثر به منظور کاهش اشتها استفاده کرد.

سازمان FDA یک داروی فوق‌العاده موثر لاغری را تایید کرد

داروی لاغری وگووی

در اوایل سال جاری، دانشمندان با استفاده از اطلاعات دو هزار داوطلب که در 16 کشور جهان زندگی می‌کردند و همگی دچار چاقی مفرط بودند، مقاله از در رابطه با تاثیرات مهم وگووی چاپ کردند. گفته شده که درمان طولانی مدت این افراد به کمک محصول مورد نظر می‌تواند تا میزان میانگین 15 درصد از وزن مصرف کنندگان کم کند.

البته عدد گزارش شده تنها میانگین بوده و جالب است بدانید که حدودا 30 درصد از داوطلبان بیش از 20 درصد وزن خود را از دست داده بودند. دانشمندان چنین تاثیراتی برای یک داروی لاغری را فوق‌العاده قابل توجه توصیف کرده‌اند. محقق چاقی مفرط، ریچل بترهم (Rachel Batterham) از کالج دانشگاهی لندن می‌گوید که هیچ داروی کاهش وزنی تا به امروز حتی نتیجه‌ای نزدیک به نتایج به دست آمده با مصرف وگووی را حاصل نکرده و می‌توان انتظار داشت که عرضه محصول مورد نظر معادلات موجود را برهم بزند.

به گفته بترهم، برای اولین بار عموم مردم می‌توانند تنها با مصرف این دارو، وزن خود را به اندازه‌ای کاهش دهند که تا پیش از این تنها با انجام جراحی‌های گوناگون قابل کم شدن بود. به این ترتیب، سازمان غذا و داروی آمریکا نتایج شگفت‌انگیز به دست آمده در تحقیقات وگووی را مدنظر گرفته و تاییدات لازم برای تجویز این دارو برای افراد مبتلا به چاقی مفرط را صادر کرده است.

تحقیقات علمی

طبق اطلاعات موجود، FDA در جمعه گذشته اعلام کرد که داروی لاغری وگووی یا همان سماگلوتاید برای مشکلات حاد مدیریت وزن در بزرگ‌سالانی که دچار چاقی مفرط و یا اضافه وزن شدید هستند، قابل تجویز است. البته برای تجویز این دارو، بیمار باید حداقل به یکی از مشکلات مرتبط با اضافه وزن، یعنی فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و یا کلسترول بالا دچار باشد.

در مورد روش درمانی طراحی شده به کمک وگووی، گفته شده که نوو نوردیسک تا اواخر ماه جاری میلادی پروسه مورد نظر را در آمریکا عملی کند. در این روش، بیمار هر هفته دوز مشخصی از دارو که حاوی هورمونی به نام “GLP-1” بوده را دریافت می‌کند. این تزریق باعث می‌شود تا فرد برای مدت یک هفته، احساس سیری بیشتری داشته باشد و در نتیجه، غذای کمتری مصرف کند.

البته جالب است بدانید که سازمان غذا و داروی آمریکا برای صدور تاییدیه خود برای داروی لاغری وگووی، تنها به مقاله‌ای که به آن اشاره کردیم اکتفا نکرد. طبق اطلاعات موجود، FDA نتایج چهار پژوهش مجزا که هرکدام با در نظر گرفتن تاثیرات استفاده از دارونما انجام شده بودند را مرجع تصمیم گیری اخیر خود قرار داد. در مجموع، این پژوهش‌ها 68 هفته طول کشیدند و تقریبا 4500 داوطلب هم در هرکدام از تحقیقات، به صورت تصادفی یا دوزی از وگووی را دریافت می‌کردند و یا مقداری دارونما به آن‌ها تزریق می‌شد.

داروی لاغری در مقابل دارونما

نتایج به دست آمده در هرکدام از پژوهش‌ها با دیگری یکسان نبود، اما نوو نوردیسک اعلام کرده که به صورت میانگین، بین 17 تا 18 درصد کاهش وزن در داوطلبان مبتلا به اضافه وزن شرکت کرده در بررسی‌ها، برای مدت زمان 68 هفته باقی ماند و در طول این مدت، هیچ کدام از افراد وزن از دست داده خود را پس نگرفتند. با این وجود گفته شده که افراد مبتلا به دیابت در این گروه‌ها حاضر نبودند و همچنین، برنامه غذایی کم کالری و فعالیت‌های ورزشی هم به برنامه روزانه داوطلبان اضافه شده بود.

نکته مهمی که تاثیرات داروی لاغری وگووی را به ما نشان می‌دهد، تاثیرات شگفت‌انگیز محصول نوو نوردیسک در مقایسه با دارونما است. در واقع دلیل اصلی استفاده از دارونما در تحقیقات علمی، مشخص کردن این موضوع بوده که آیا داروی مورد بررسی تاثیرات فیزیکی و واقعی دارد و یا این تاثیرات همگی روانی هستند؛ به این ترتیب وقتی به عده‌ای از داوطلبان، به جای داروی اصلی دارونما داده می‌شود، این افراد تصور می‌کنند که ترکیب اصلی را دریافت کرده‌اند و به همین روش، مشخص می‌شود که تلقین به وجود آمده در افراد مورد نظر چه تاثیری دارد.

نوو نوردیسک اعلام کرده که کاهش وزن بسیار کمتری در گروه‌های دارونما رخ داده‌اند. در یکی از پژوهش‌ها، گروه دریافت کننده داروی اصلی 14.9 درصد لاغر شدند در حالی که گروه دارونمای همین تحقیق تنها 2.4 درصد کاهش وزن داشت. همان‌طور که انتظار می‌رود، تمامی شرایط داوطلبان هر دو گروه دقیقا با هم یکسان بود و همین مسئله نشان می‌دهد که هورمون استفاده شده تا حد بسیار زیادی به کاهش اشتهای بیماران کمک می‌کند.

چاقی مفرط در سراسر جهان

در کمال تعجب، چیزی در حدود 74 درصد بزرگ‌سالان بالای بیست سال ساکن آمریکا دچار اضافه وزن و یا چاقی مفرط هستند؛ همین مسئله دانشمندان را امیدوار کرده که شاید داروی تایید شده توسط سازمان غذا و دارو و روش درمانی ابداعی نوو نوردیسک بتواند کمک بزرگی به برطرف کردن مشکل نگران کننده چاقی در این کشور و سایر کشورهای جهان بکند.

سازمان FDA یک داروی فوق‌العاده موثر لاغری را تایید کرد

افرادی که شرایط لازم به منظور مصرف داروی لاغری وگووی را دارند باید بدانند که تاثیرات جانبی ملایم تا متوسطی در داوطلبان مورد بررسی در تحقیقات این دارو مشاهده شده است. این داوطلبان علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و همچنین دردهای شکمی را تجربه کردند. گفته شده که برخی از داوطلبان با تجربه این علائم از تحقیقات کنار کشیدند، اما بسیاری از کسانی که تاثیرات جانبی در آن‌ها بروز نکرد و یا علائم مورد نظر را تحمل کردند، تغییرات شگفت‌انگیزی در کاهش وزن خود مشاهده کردند.

هزینه سرسام‌آور

رابرت کوشنر (Robert Kushner)، متخصص چاقی مفرط از دانشگاه نورث وسترن می‌گوید که این اولین باری بوده که یک دارو چنین حجمی از تاثیرات قابل توجه را به وجود آورده و تا این حد افراد را لاغر کرده است. به گفته کوشنر، افراد مبتلا به چاقی مفرط از این به بعد می‌توانند تنها با یک تزریق در هفته، بدون عمل جراحی وزن خود را کم کنند. همان‌طور که اشاره شد، کوشنر هم از تاثیرات داروی لاغری وگووی شگفت‌زده بوده و می‌گوید که شانس استفاده از چنین محصولی با این نتایج بی‌سابقه تنها به کمک فناوری و علم عصر مدرن نصیب افراد چاق شده است.

با اینکه تایید چنین محصولی امید زیادی به بسیاری از افراد بیمار ساکن آمریکا و سایر جهان داده، به نظر می‌رسد که هزینه استفاده از دارو و انجام فرآیند درمانی ارائه شده توسط نوو نوردیسک آن‌قدرها هم پایین نیست؛ گفته شده که این شرکت دانمارکی قصد دارد برای هر ماه از فرآیند درمانی خود، هزینه 1300 دلار را بدون در نظر گرفتن هزینه بیمه، از افراد دریافت کند. البته هنوز قیمت رسمی این محصول اعلام نشده است.

چنین مسئله‌ای به این معنا بوده که بسیاری از افراد چاق هنوز توانایی استفاده از این داروی شگفت‌انگیز را نخواهند داشت و تا زمانی که هزینه استفاده از وگووی پایین‌تر نیاید، این بیماران مجبورند تا به روش‌های دیگر وزن خود را کاهش دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*