افزایش خطر نابینا شدن با مصرف زیاد کافئین

افزایش خطر نابینایی با مصرف زیاد کافئین

تازه‌ترین تحقیقات در مورد مصرف زیاد کافئین نشان می‌دهد که چنین کاری برخی از افراد را در معرض خطر نابینایی قرار می‌دهد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

مصرف زیاد کافئین مجددا موضوع پژوهش دانشمندان قرار گرفت؛ مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای در نیویورک آمریکا به تازگی در تحقیقی نشان داده که افراد مبتلا به فشار چشم بالا، در صورت نوشیدن مقدار زیادی قهوه به صورت روزانه و یا وارد کردن مقدار بیش از حد کافئین به بدن خود از طریق خوردنی‌های دیگر، به شدت در معرض خطر از دست دادن بینایی قرار می‌گیرند.

گفته شده که چنین پدیده‌ای ریسک بروز گلاکوما یا همان بیماری معروف چشمی آب سیاه در افراد مستعد فشار چشمی بالا را بیشتر می‌کند. در تحقیق جدید دانشگاه آیکان، اشاره شده که گلاکوما اصلی‌ترین عامل نابینایی در شهروندان آمریکایی بوده و اگر افراد مورد نظر هر روز، بیشتر از سه فنجان قهوه مصرف کنند، ریسک از دست رفتن بینایی در آن‌ها به شکل چشم‌گیری بیشتر می‌شود.

در مورد بیماری آب سیاه گفته شده که در اثر بالا رفتن فشار چشم افراد مبتلا، آسیب‌هایی در این اعضای حساس بدن آن‌ها به وجود می‌آید که در نهایت می‌توانند به از دست رفتن بینایی منجر شوند. از طرف دیگر، متاسفانه برخی افراد به صورت ژنتیکی مستعد بروز گلاکوما هستند و به طور مثال، یکی از والدین و یا پدربزرگ یا مادربزرگ آن‌ها به بیماری مورد نظر مبتلا شده است.

مصرف زیاد کافئین و نابینایی

تحقیق مدرسه پزشکی آیکان نشان داده که کسانی که از لحاظ ژنتیکی در معرض خطر بروز گلاکوما هستند، بیشتر از سایر افراد به مصرف زیاد کافئین واکنش نشان می‌دهند و فشار چشمی آن‌ها هم با زیاده‌روی در نوشیدن قهوه و یا انرژی‌زاهای دیگر بیشتر از سایرین افزایش می‌یابد.

افزایش خطر نابینا شدن با مصرف زیاد کافئین

بر اساس تعاریف موجود، مصرف بیش از حد کافئین به حالتی اشاره دارد که بیشتر از 480 میلی‌گرم از ماده مورد نظر به صورت روزانه وارد بدن شود. همان‌طور که اشاره شد، قهوه تنها منبع کافئین نبوده و در عصر حاضر، انواع محصولات تجاری، از قرص‌های انرژی‌زا گرفته تا چای‌های حاوی مقادیر زیادی از این ماده در بازار به فروش می‌رسند. به همین دلیل، اگر در مجموع، بیشتر از مقدار 480 میلی‌گرم کافئین وارد بدن شده و فرد مورد نظر هم ژن‌های گلاکوما را از والدینش به ارث برده باشد، امکان نابینایی او با مصرف زیاد ماده محرک کافئین در دراز مدت شدیدا افزایش می‌یابد.

خطرات ژنتیکی

در مورد جزئیات تحقیق اخیر گفته شده که ترکیب شدن خطرات ژنتیکی بالا در کنار مصرف زیاد کافئین دست به دست هم می‌دهد و در مجموع، 3.9 برابر خطر نابینا شدن را در مقایسه با کسانی که ژن گلاکوما ندارند و یا کافئین زیادی مصرف نمی‌کنند، بیشتر می‌کند.

آنتونی خاواجا (Anthony Khawaja)، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه آیکان می‌گوید که به صورت معمول، بیماران مبتلا به گلاکوما دائما به دنبال روش‌هایی هستند که با تغییر سبک زندگی خود، از خطر نابینایی کامل به دور باشند. این موضوع تا پیش از این چندان مورد بررسی قرار نگرفته و متاسفانه پژوهش‌های زیادی در این رابطه انجام نشده‌اند. با این وجود، خاواجا می‌گوید که بر اساس نتایج قابل توجه تیم او، کاهش میزان مصرف کافئین روزانه می‌تواند کمک بزرگی به افرادی کند که در خانواده خود سابقه گلاکوما داشته‌اند.

البته این پزشک تاکید می‌کند که تحقیقات انجام شده در مدرسه پزشکی آیکان هنوز به دقتی نرسیده که ارتباط دقیق مصرف زیاد کافئین و نابینایی در اثر آب سیاه را مشخص کند؛ به بیان دیگر، پژوهش انجام شده تنها نشان داده که وارد شدن دوز بالایی از ماده محرک مورد نظر به بدن، در کنار وجود خطر ژنتیکی گلاکوما می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*