سندرم تنفسی مرس-کوو

سندرم تنفسی مرس-کوو با چند جهش دیگر به یک ویروس خطرناک و اپیدمی تبدیل می‌شود

یافته‌های محققان نشان می‌دهد سندرم تنفسی مرس-کوو با چند جهش دیگر به یک ویروس خطرناک و همه‌گیری جهانی تبدیل خواهد شد.

بررسی جدید یک تیم بین‌المللی حاکی از آن است که سندرم تنفسی مرس-کوو (MERS-CoV) فقط با چند جهش دیگر می‌تواند باعث شروع یک همه‌گیری جدید شود و بحرانی همانند شیوع ویروس کرونا را به وجود آورد.

جزئیات شیوع سندرم تنفسی مرس-کوو

سندرم تنفسی مرس-کوو

محققان برای نخستین بار سندرم تنفسی مرس-کوو را در سال 2012 در عربستان سعودی شناسایی کردند. بررسی محققان نشان می‌دهد این ویروس بسیار کشنده بوده و حدود 40 درصد بیماران اولیه به دلیل عفونت ناشی از آن جان خود را از دست دادند. طبق اعلام محققان، بیشتر عفونت‌ها به واسطه خوابگاه‌های آلوده ایجاد می‌شود. همچنین محققان شواهدی از وجود این ویروس در خفاش‌ها نیز کشف کردند که می‌توانستند این ویروس را به انسان انتقال دهد.

با توجه به اینکه بسیاری از محققان نسبت به شیوع این ویروس جدید ابراز نگرانی کرده بودند، اما سازمان‌های مربوطه آنچنان که باید به آن توجه نکردند؛ زیرا احتمال انتقال آن میان انسان‌ها را بسیار کم می‌دانستند. گزارش‌ها نشان می‌دهد از زمان شیوع اولیه این ویروس حدود 70 درصد مبتلایان از آفریقا هستند که حتی در بدن آنها برای مرس-کوو آنتی بادی مورد نیاز نیز ساخته شده است.

محققان برای پاسخ به این پرسش که چرا تعداد زیادی از ساکنان آفریقا به دلیل خوابگاه‌ها و فعالیت‌هایشان به این ویروس مبتلا نشدند، نمونه‌هایی از این ویروس را در خاورمیانه و آفریقا جمع‌آوری کردند و مورد بررسی قرار دادند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد نمونه خاورمیانه‌ای این ویروس از شتر‌های عربی به آسانی به انسان منتقل می‌شود، اما چنین موضوعی در نمونه‌های آفریقایی وجود نداشت.

این تیم تحقیقاتی در گزارش خود تاکید کرده است خرید و فروش حیوانات از آفریقا به خاورمیانه دلیل انتقال این ویروس است. محققان هشدار دادند اگر تجارت حیوانات معکوس و یک حیوان ناقل به آفریقا منتقل شود، باعث ایجاد یک جهش جدید در سندرم تنفسی مرس-کوو خواهد شد که می‌تواند آن را به یک تهدید جدی و ویروس خطرناک تبدیل کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*