بازار ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری ۷ تا ۸ میلیون ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال

اتاق بازرگانی تهران به تازگی اعلام کرده است که تا به امروز حداقل حدود ۷ میلیون ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بر اساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، هم‌اکنون نزدیک به هفت میلیون ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این ادعا در حالی مطرح شده که آمار شفاف و دقیقی از فعالیت ایرانی‌ها در حوزه ارزهای دیجیتالی وجود ندارد و این آمار تنها یک آمار تقریبی است.

دولت طی هفته‌ها و ماه‌های پیش مجوزهایی را به منظور استخراج ارزهای دیجیتال صادر کرد تا با این عمل بتواند استخراج رمزارزها را به دو قسمت مجاز و غیر مجاز تقسیم کند؛ اما با این وجود هنوز از تعداد ایرانی‌هایی که در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند آمار دقیقی به دست نیامده و حتی متهم ردیف اول قطعی‌ برق هفته‌های گذشته نیز آن‌ها معرفی شده‌اند.

علاوه بر این در کشور ما ارزهای دیجیتال متولی خاصی ندارد و به همین خاطر افرادی که می‌خواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند نمی‌دانند که باید سرمایه خود را به چه کسی بسپارند و آیا دولت توان مدیریت این حوزه را دارد یا نه؟

تعداد ایرانی‌های فعال در بازار ارزهای دیجیتال

در رابطه با این که چند نفر در کشور در حال فعالیت در حوزه رمزارزها هستند احتمال‌های زیادی داده شده است؛ اما به نظر می‌رسد که تعداد ایرانی‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند بیش از ۷ میلیون نفر باشد.

فرزین فردیس، عضو اتاق بازرگانی تهران، در ارتباط با این موضوع عنوان کرد که به احتمال فراوان در شرایط کنونی و پس از روند نزولی که رمزارزها در هفته‌های گذشته تجربه کردند،‌ مردم دیگر مثل سابق با چشم بسته در این حوزه آغاز به فعالیت نخواهند کرد و سعی می‌کنند تا با آگاهی حداکثری به این بازار ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد در حقیقت افراد در آینده نه چندان دور متوجه می‌شوند که برای ورود به این بازار باید تحقیقات بسیاری را انجام دهند. فردیس در ادامه در پاسخ به این سؤال که عدم دستیابی به آمار دقیق چطور می‌تواند بازار ارزهای دیجیتال در ایران را تحت تأثیر قرار دهد، بیان کرد ماینینگ هم‌اکنون در ایران به دلیل رفتار دولت با این بازار به یک کار زیرزمینی تبدیل شده است.

ورود سرمایه‌گذاران به بستر غیر قانونی

از سوی دیگر وزارت نیرو نیز با این مقوله بسیار سخت‌گیرانه برخورد می‌کند و با این کار باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران قانونی به سمت فعالیت در بستری غیر قانونی سوق پیدا کنند. فردیس در ادامه و در ارتباط با آمار تعداد سرمایه‌گذارانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند بیان کرد در رابطه با افراد فعال در این حوزه تخمین‌های زیادی زده شده، اما به احتمال فراوان تعداد ایرانی‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند بین ۷ تا ۸ میلیون نفر است.

بر اساس اظهارات عضو اتاق بازرگانی تهران، این آمار از تعداد اکانت‌هایی که در صرافی های دیجیتال فعالیت دارند به دست آمده است. مطابق با آمار منتشر شده، هم‌اکنون در صرافی‌های دیجیتال ۲.۵ میلیون اکانت وجود دارد که احتمال داده می‌شود صاحبان اکانت‌های موجود در این صرافی‌ها برای دوستان و آشنایان خود نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، چرا که در کشور ما تعداد افرادی که با دانش آی تی به منظور فعالیت در صرافی رمزارز آشنایی داشته باشند بسیار محدود است. در نتیجه تخمین زده می‌شود که هر شخص برای نزدیک به ۳ نفر از آشنایان و اطرافیان خود نیز در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کند که با این استدلال می‌توان ادعا کرد هم‌اکنون تعداد ایرانی‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند نزدیک به هفت میلیون نفر است.