استخراج رمزارز

4 کشور خارجی مزارع استخراج رمزارز در ایران احداث کردند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اعلام اینکه رمزارزها دلیل قطعی برق نیست گفت علاوه بر چینی‌ها، سه کشور دیگر نیز در ایران مزارع استخراج رمزارز احداث کردند.

طبق اعلام انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، برق ایران بعد از ونزوئلا به عنوان ارزان‌ترین برق دنیا محسوب می‌شود و اکنون به دلیل سقوط ارزش ریال، قیمت برق ایران برای بسیاری از فعالان استخراج رمزارز جذاب به نظر می‌رسد؛ به گونه‌ای که فعالان این حوزه ایران و ونزوئلا را به عنوان دو بهشت استخراج رمزارز می‌دانند. این در حالی است که جیره‌بندی برق شهروندان ایرانی حواشی زیادی را به همراه داشته است و بسیاری مزارع استخراج رمزارز را مقصر قطعی برق می‌دانند؛ مزارعی که طبق خبرهای منتشر شده، چینی‌ها سهم بزرگی از آن را در اختیار دارند.

4 کشور در ایران مزارع استخراج رمزارز دارند

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این رابطه عنوان کرد علاوه بر چینی‌ها، لهستانی‌ها، هندی‌ها و ترکیه‌ای‌ها نیز در ایران مزارع رمزارز احداث کردند. وی افزود 4 کشور چین، لهستان، هند و ترکیه با مجوزهای وزارت صمت و وزارت نیرو در ایران مشغول فعالیت هستند که البته نرخ برق آنها با نرخ برق صادراتی محاسبه می‌شود. وی افزود واگذاری ارز به مزارع رمزارز خارجی از صادرات به صرفه‌تر است و مصرف برق این مزارع زیاده نبوده و فقط چیزی حدود ۳۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند.

رمزارزها دلیل قطعی برق نیستند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه با اشاره به اینکه استخراج ارزهای دیجیتالی دلیل قطعی برق نیست، بیان کرد:

حتی اگر عدد ۲ هزار مگاوات برای استخراج رمزارز حقیقت داشته باشد، در کشور بیش از ۸۰ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده و بالای ۵۶ هزار مگاوات تولید مستمر دارد. به عبارتی این مقدار می‌شود یک واحد از سی واحد یا ماهی یک شب خاموشی. موضوع‌هایی نظیر قطعی برق، مساله جدیدی نبوده و این نخستین باری نیست که ما با آن مواجه می‌شویم، اما در این چند روز تبدیل به مساله اول مملکت شده است. رسانه‌ها نباید مانند عوام به شایعات دامن بزنند و باید محیط را شفاف کنند.