سری آیفون 13

از سری آیفون 13 اپل چه انتظاراتی داریم؟

سری آیفون 13 اپل ـ iPhone 13 تا چند ماه دیگر معرفی خواهد شد. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های مهم مورد نظر در این سری از گوشی‌ها می‌پردازیم.

هنوز چند ماه تا رونمایی از سری آیفون 13 اپل باقی مانده است، ‌اما موج اطلاعات لو رفته سبب شده که تقریباً یک دید کلی از این گوشی‌ها به دست آوریم. تا به اینجای کار مشخص شده که آیفون 13 نیز همانند آیفون 11 در بخش‌های مختلف بهبودهای کلی خواهد داشت. البته هیچ‌کدام از این بهبودها به تنهایی کاربر را به وجد نمی‌آورند، اما بر تجربه کاربری کلی دستگاه تأثیر مثبتی دارند.

۵ ویژگی مهم سری آیفون 13

عمر باتری بسیار بهتر

تمامی اعضای سری آیفون 13 با ظرفیت باتری بهتر در مقایسه با نسل قبل معرفی خواهند شد:

  • آيفون 13 پرو مکس ۴۳۵۲ میلی‌آمپر در حالی که ظرفیت باتری آیفون 12 پرو مکس ۳۶۸۷ میلی‌آمپر است.
  • آیفون 13/ 13 پرو ۳۰۹۵ میلی‌آمپر در حالی که ظرفیت باتری آيفون 12/ 12 پرو ۲۸۱۵ میلی‌آمپر است.
  • آیفون 13 مینی ۲۴۰۶ میلی‌آمپر در حالی که ظرفیت باتری نسخه مینی آيفون 12 برابر با ۲۲۲۷ میلی‌آمپر است.

همانطور که در این مقایسه مختصر دیدید تمامی آیفون‌های جدید احتمالاً با باتری‌های بزرگ‌تر عرضه خواهند شد که بدون شک سبب افزایش چشمگیر عمر باتری می‌شود. البته؛ افزایش چشمگیر عمر باتری تنها به دلیل استفاده از باتری با ظرفیت بیشتر نیست و استفاده از صفحه نمایش اولد LTPO و تراشه بسیار سریع‌تر A15 Bionic نیز در این زمینه تأثیرگذار خواهند بود.

سری آیفون 13

سال گذشته سری آیفون 12 با ظرفیت باتری اندکی کمتر در مقایسه با سری آيفون ۱۱ معرفی شد. بنابراین استفاده از باتری بزرگتر تغییر مثبتی قلمداد می‌شود و تا به اینجای کار نیز به نظر می‌رسد که یکی از ویژگی‌های اصلی سری آيفون 13 عمر باتری بهتر است.

هرچند باتری‌های بزرگتر باعث افزایش جزئی ضخامت آيفون می‌شوند، اما ارزشش را دارد.

صفحه نمایش اولد به همراه نرخ تازه‌سازی متغیر

سری آیفون 13

اگرچه اپل اولین تولید کننده‌ای بود که از نمایشگر با نرخ تازه‌سازی بالا استفاده کرد ( نمایشگر پروموشن در نسل دوم آیپد پرو ۲۰۱۷)، اما در زمینه گوشی‌های هوشمند دیرتر از بقیه دست به کار شده است. با این وجود شرکت کوپرتینویی زمان مناسبی را برای به کارگیری این فناوری انتخاب کرده و می‌خواهد با استفاده از صفحه نمایش LTPO OLED و نرخ تازه‌سازی متغیر در آيفون 13 پرو و آيفون 13 پرو مکس این فناوری را به بهترین وجه ارائه دهد.

این نمایشگرها توسط سامسونگ دیسپلی تامین خواهند شد،‌ در بهترین حالت به نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز در ثانیه خواهند رسید و در حالت‌های مختلف نیز نرخی متغیر خواهند داشت. علاوه بر این؛ استفاده از این نوع نمایشگر به اپل اجازه می‌دهد تا از صفحه نمایش همیشه روشن در آيفون نیز استفاده کند. در این ویژگی یک تصویر ثابت با نرخ تازه‌سازی یک هرتز بر ثانیه نمایش داده می‌شود. پیش از این شاهد استفاده از این ویژگی در اپل واچ سری ۵ و سری ۶ بودیم. هرچند؛ بعید به نظر می‌رسد که مدل معمولی آيفون 13 و آيفون 13 مینی به این فناوری مجهز شوند.

عملکرد چشمگیر با تراشه A15 اپل

سری آیفون 13

تراشه A15 بایونیک اپل بر پایه نوعی معماری ۵ نانومتری بهبود یافته خواهد بود و هم اکنون نیز تولید انبوه آن توسط TSMC آغاز شده است. امیدواریم کمبود جهانی تراشه گریبان گیر اپل نشود و این شرکت بتواند تا اوایل مهر ماه تعداد تراشه‌های مورد نیاز برای عرضه سری آیفون 13 را در اختیار داشته باشد.

اگر بخواهیم روند سال‌های گذشته اپل را در نظر بگیریم، باید شاهد بهبود چشمگیری در این عرصه در مقایسه با نسل قبل باشیم. مخصوصاً اینکه تراشه A14 در مقایسه با A13 عملکرد فوق‌العاده بهتری را از خود نشان داد. اما این تفاوت عملکرد چشمگیر بیشتر به استفاده از معماری ۵ نانومتری در مقایسه با معماری ۷ نانومتری مورد استفاده در تراشه‌های قدیمی‌تر مربوط می‌شد و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که همانند سال گذشته اختلاف عملکرد زیادی را شاهد باشیم، ولی در هر حال عملکرد پردازنده بهبود خواهد یافت.

بازگشت Touch ID

سری آیفون 13

همه‌گیری کرونا ثابت کرد که Face ID رابطه خوبی با ماسک ندارد. البته اپل در iOS 14.5 تا حدودی این مشکل را برطرف کرد، اما همه افراد که اپل واچ ندارند. کاملاً واضح است که حضور حسگر اثر انگشت امری ضروری است و گویا اپل نیز به همین باور رسیده و می‌خواهد از آن در سری آیفون 13 استفاده کند. برخی افراد گمان می‌کنند که به دلیل حفظ طراحی بدون حاشیه، اپل حسگر اثر انگشت را به زیر نمایشگر خواهد برد.

مجموعه دوربین بهبود یافته

سری آیفون 13

انتظار می‌رود که سری iPhone 13 از مجموعه دوربین بهتری استفاده کند و مخصوصاً لنز فوق عریض بسیار بهتری را به کار گیرد. مینگ چی کوئو، تحلیلگر معروف اپل، نیز بر این باور است که به جای استفاده از دوربین با گشودگی دیافراگم f/2.4 مورد استفاده در  آيفون 12، از دوربینی با گشودگی دیافراگم f/1.8 استفاده خواهد شد. این تغییر به ثبت تصاویر با جزئیات بیشتر و نویز کمتر منجر خواهد شد.

تعداد المان‌های فیزیکی لنز نیز از ۵ به ۶ عدد افزایش خواهد یافت که از لحاظ نظری به کاهش اعوجاج تصویر کمک خواهد کرد. این تغییر می‌تواند در تصاویر عریض بسیار مهم باشد. همچنین شاهد افزوده شدن قابلیت فوکوس خودکار به لنز فوق عریض خواهیم بود که قابلیت فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید.

علاوه بر این، تمامی گوشی‌های سری آیفون 13 از حسگر  تشخیص عمق  LiDAR و لرزشگیر سنسور شیفت بهره خواهند برد که به جز مزایای فراوان در زمینه فیلم‌برداری سبب ثبت تصاویر بهتر در هنگام شب نیز می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*