مقایسه حافظه ابری با حافظه اکسترنال SSD و HDD

مقایسه حافظه ابری با حافظه اکسترنال SSD و HDD

در اینجا قصد داریم به مقایسه حافظه ابری با حافظه اکسترنال از نوع SSD یا HDD بپردازیم، امکانات آن‌ها را بررسی کرده و به شما انتخاب کمک کنیم.

سرویس‌های ابری به بخشی از زندگی همه تبدیل شده‌اند. شاید شما متوجه نشده باشید، اما وقتی به طور مثال یک فایل ارائه پاورپوینت که توسط ایمیل (یا دراپ باکس) برای شما ارسال شده است را باز می‌کنید، این کار توسط فضای ابری انجام می‌شود.

همانطور که احتمالاً می‌دانید، گوگل از دو هفته پیش سرویس نامحدود رایگان ذخیره تصاویر باکیفیت کاربران را بازنشسته کرده است. هرچند عکس‌ها و فیلم‌ها تنها عامل تصمیم‌گیری در مورد انتخاب استفاده از ذخیره‌سازی ابری یا ذخیره‌سازی روی دیسک نیستند، اما اکنون به عامل مهمی در انتخاب تبدیل شده‌اند.

به جز عکس‌ها، انواع مختلفی از فایل‌ها و نرم افزارها وجود دارد که شاید شما به ذخیره کردن آن‌ها نیاز داشته باشید. شاید به نظر برسد که حافظه ابری باعث منسوخ شدن حافظه‌های اکسترنال SSD و HDD شده است، اما هنوز نتوانسته به طور کامل جایگزین آن شود. ما در اینجا دلایل این موضوع را بررسی خواهیم کرد و به انتخاب بهترین گزینه نسبت به نیازهای شما برای ذخیره فایل کمک می‌کنیم.

چرا باید از حافظه ابری استفاده کنیم؟

مقایسه حافظه ابری با حافظه اکسترنال SSD و HDD

1- دسترسی

خیلی ساده است. حافظه ابری در ابرها ذخیره می‌کند، یا به عبارتی دیگر روی سرور ارائه کننده خدمات ذخیره خواهد کرد. شما به معنای واقعی کلمه می‌توانید در هر لحظه، در هر کجای جهان و بار هر دستگاه مدرنی که دارید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. آن می‌تواند گوشی اندرویدی، آیفون، تبلت، کامپیوتر ویندوزی و مک شما باشد. نمی‌توان از این میزان راحتی به راحتی گذشت.

از طرفی دیگر حافظه SSD یا HDD فیزیکی است. برای آنکه به فایل‌هایی که در آن ذخیره می‌کنید دسترسی داشته باشید، باید همیشه آن را با خود به این طرف و آن طرف ببرید. البته حافظه‌های SSD مدرن جمع و جورتر شده‌اند و حمل کردن آن‌ها شما را به دردسر نمی‌اندازد.

2- تعامل

تعامل برای بسیاری از کاربران مهم است و می‌خواهند به آسانی یک لینک را به یک دوست یا همکلاسی خود ارسال کنند تا او نیز بتواند فایل مورد نظر را با یک کلیک ساده دانلود کند. این چیزی است که نمی‌توانید در حافظه‌های فیزیکی آن را داشته باشید. در واقع ابتدا باید فایل مورد نظر خود را در اینترنت آپلود کنید و سپس لینک آن را برای دانلود برای دوست خود ارسال کنید.

3- ماندگاری

ماندگاری، فاکتوری است که درایورهای فیزیکی نمی‌توانند هیچ تضمینی در مورد آن بدهند؛ زیرا آن‌ها مستعد ‌آسیب دیدن هستند. اگر تا به حال برایتان پیش آمده باشد قطعاً می‌دانید که از دست دادن حجم انبوهی از فایل‌های مهم‌تان چه حسی دارد. به همین خاطر است که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به صورت ترکیبی از حافظه‌های فیزیک و سرویس‌های ابری استفاده کنند.

بله، حافظه ابری هم همیشه مستعد حملات سایبری است، اما این اتفاق بسیار نادر است. به علاوه هدف این حملات عمدتاً شرکت‌های بزرگ هستند. پس ما از این موضوع نگرانی نداریم.

چرا باید از حافظه فیزیکی SSD/HDD استفاده کنیم؟

مقایسه حافظه ابری با حافظه اکسترنال SSD و HDD

1- سرعت

دسترسی به داده‌های ذخیره شده در حافظه محلی همیشه سریع‌تر از آپلود و دانلود کردن آن‌ها از فضای ابری است. شاید ذخیره فایل‌ها در حافظه‌های ابری برای کاربران در سراسر جهان جذاب باشد، اما از نظر سرعت و کارایی خواندن و نوشتن در مقایسه با حافظه‌های فیزیکی هیچ شانسی ندارد. ضمن اینکه به خاطر داشته باشید در بین حافظه‌های فیزیکی نیز SSD همیشه سریع‌تر از HDD است.

بنابراین شما می‌توانید با استفاده از روش ذخیره محلی فایل‌های روی کامپیوتر خود، سریع‌تر و آسوده‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید و تغییرات مورد نظرتان را روی آن‌ها اعمال کنید.

2- جریان کاری حرفه‌ای‌تر

حرفه‌ای‌ها به جریان کاری حرفه‌ای‌تری نیز نیاز دارند و یک حافظه ابری گزینه مناسبی برای کسانی نیست که با فایل‌های مهمی کار می‌کنند. منظور ما از حرفه‌ای‌ها، مونتاژکاران ویدیویی، آهنگ‌سازها یا هر شخص دیگری است که برای کار با فایل‌های حجیم به سرعت خواندن و نوشتن بیشتری نیاز دارد.

البته پروژه‌هایی مثل همکاری Dropbox و Clipchamp باعث شده مونتاژ ویدیو مستقیم روی فضای ابری نیز امکان‌پذیر باشد. بنابراین شما نه تنها می‌توانید فایل‌هایتان را روی فضای ابری ذخیره کنید، بلکه می‌توانید مستقیماً به لطف نرم افزاری که روی فضای ابری میزبانی می‌شود، آن‌ها را ویرایش نیز کنید. این اتفاق برای استفاده‌های سبک مناسب است.

اگرچه استفاده از فضای ابری برای انجام یک پروژه دانشجویی یا وظایف سبک گزینه مناسبی است، اما برای کاربرانی که از نرم افزارهای حرفه‌ای مثل Final Cut یا Adobe Premiere استفاده می‌کنند نمی‌تواند گزینه خوبی باشد.

مقایسه از نظر قیمت

قضاوت در این مورد کمی دشوار است، زیرا حافظه ابری مثل آمازون پرایم و نتفلیکس عمدتاً به صورت اشتراکی فروخته می‌شود. برخی از سرویس‌های ابری نیز اشتراک‌های مادام‌العمری را ارائه می‌کنند. معمولاً هزینه تهیه اشتراک مادام‌العمر بسیار ارزان‌تر است، زیرا شما قیمت همان اشتراک 2 تا 3 ساله را پرداخت خواهید کرد و صاحب فضای ذخیره‌سازی ابری خواهید شد. اما در عین حال قیمت اشتراک‌های مادام‌العمر در مقایسه با فضای ذخیره‌سازی معادل روی یک هارد دیسک فیزیکی گران‌تر است.

به عنوان مثال محبوب‌ترین SSD شرکت سامسونگ به نام T5 که 500 گیگابایت فضا را در اختیار شما می‌گذارد، با قیمت 89 دلاری فروخته می‌شود، در حالی که برای تهیه همین حافظه روی فضای ابری به صورت مادام‌العمر باید 150 تا 200 دلار بپردازید. در حالی که برای تهیه این فضای ابری مادام‌العمر باید ماهی 3 تا 4 دلار کنار بگذارید، اما فراموش نکنید که این فضا مادام‌العمر است و می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای فضاهای ابری در آینده باشد.

جمع‌بندی: کدام گزینه مناسب شماست؟

این که شما به یک حافظه ابری یا حافظه فیزیکی نیاز دارید، به چندین فاکتو بستگی دارد:

نیاز شما برای حافظه چیست؟

  • گروه 1: استفاده شخصی/ عمومی
  • گروه 2: کسب و کار/ استفاده حرفه‌ای

دستگاه اصلی که از آن برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنید؟

  • گروه 1: یک گوشی هوشمند/ تبلت
  • گروه 2: یک کامپیوتر

برای چه از آن استفاده می‌کنید؟

  • گروه 1: حمل نکردن گجت‌ها/ گم نکردن آن‌ها
  • گروه 2: محافظت از آن‌ها

اگر عضو گروه 1 هستید، پس شما کاربر معمولی هستید؛ به دنبال فضایی برای ذخیره تصاویر/ ویدیوهای خانوادگی هستید؛ شما یک دانش آموز هستید یا آنکه شما یک طراح هستید که عکس‌ها و ویدیوها را ویرایش می‌کنید. بنابراین شما به فضای ابری نیاز خواهید داشت که بین 2 تا  10 گیگابایت حجم را در اختیار شما قرار دهد. چند سرویس ابری خوب هستند که این فضا را به صورت رایگان ارائه می‌کنند. به عنوان مثال iCloud اپل 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان را ارائه می‌دهد، در حالی که با Amazon Prime می‌توانید تعداد نامحدودی عکس و ویدیو در Amazon Photos ذخیره کنید؛‌ البته سرویس دوم فقط به ذخیره عکس و ویدیو محدود می‌شود.

اما اگر عضو گروه 2 هستید،‌ شما احتمالاً یک کاربر حرفه‌ای هستید که به کار روی ویدیوها، فایل‌های صوتی یا سایر فایل‌های چندرسانه‌ای حجیم نیاز دارید. همانطور که گفتیم، این افراد به حافظه‌های سریع‌تری نیاز دارند. اگر می‌خواهید فایل‌هایتان را به اشتراک بگذارید، حافظه‌های ابری عالی هستند؛ اما نمی‌توانید مستقیماً روی فایل‌های خود در فضای ابری ویرایشی را انجام دهید. بنابراین تهیه یک حافظه فیزیکی به صرفه‌تر و سودمندتر است.

چه نوع حافظه دیگری وجود دارد؟

فلش درایوها گزینه‌های ارزان و قابل حملی هستند. شاید سرعت آن‌ها مشابه حافظه‌های SSD نباشد، اما برای ذخیره فایل‌ها برای مدت کوتاه مناسب هستند. قطعاً شما فایل‌های حرفه‌ای‌تان را در یک فلش درایو ذخیره نمی‌کنید.

مقایسه حافظه ابری با حافظه اکسترنال SSD و HDD

کارت‌های microSD نیز در اینجا هستند. آن‌ها اکنون ارزان‌تر از هر زمان دیگری شده‌اند. حتی گفته می‌شود اپل نیز می‌خواهد پشتیبانی از کارت microSD را به لپ تاپ مک بوک پرو خود بازگرداند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*