بهترین انیمیشن های تاریخ

بهترین انیمیشن های تاریخ؛ از داستان اسباب ‌بازی تا پینوکیو

اگر به تماشای آثار کارتونی و پویانمایی علاقه‌مند هستید، در ادامه می‌توانید با بهترین انیمیشن های تاریخ سینما آشنایی پیدا کنید.

در این مقاله به معرفی بهترین انیمیشن های تاریخ سینما پرداخته‌ایم، آثاری که کیفیت قابل توجهی دارند و مخاطبان را جادو می‌کنند.

آثار انیمیشنی، احساسات مختلفی را در شما زنده می‌کنند، از اندوه و خشم تا خوشحالی و هیجان؛ لزومی هم ندارد که حتما یک کودک باشید تا بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. کارتون‌ها در طول تاریخ، به مسائل مختلفی هم پرداخته‌اند، از زندگی انسان‌ها، داستان‌های عاشقانه و ماجراجویی‌های کودکانه در قالب یک کمدی یا حتی مسائل مهم سیاسی، فلسفی یا فرهنگی در قالب یک درام. ژانر انیمیشن آزادی‌های زیادی به سازندگان می‌دهد و همین امر کمک کرده تا نوآوری‌های مختلفی را در آن‌ها شاهد باشیم، ضمن اینکه همواره در گیشه نیز موفق و پرفروش ظاهر شده‌اند.

بهترین انیمیشن های تاریخ سینما

خوشبختانه در سال‌های اخیر، آن دیدگاه قدیمی که انیمیشن‌ها تنها برای کودکان است، کنار رفته و حالا حتی بزرگسالان نیز از طرفداران جدی این ژانر هستند.

گزینش بهترین انیمیشن های تاریخ سینما کار آسانی نیست و عناوین زیادی سزاوار حضور در این فهرست بودند. انتخاب چنین لیستی، بدون دخالت دادن سلیقه‌های فردی نیز امکان پذیر نبود اما تلاش کردیم تا با در نظر گرفتن جوانب مختلف، بهترین‌ها را انتخاب کنیم. با این حال، اگر انیمیشن مورد علاقه‌ی شما در این فهرست قرار ندارد، بدین معنا نیست که کیفیت پایین‌تری نسبت به آثار ذیل دارد. همچنین تمرکز بیشتری بر روی آثار مدرن داشته‌ایم و کمتر به عناوین کلاسیک پرداخته‌ایم تا شاید در یک مقاله‌ی جداگانه آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم (سبک انیمه‌ای را هم کنار گذاشته‌ایم، چراکه یک مقاله‌ی مستقل برای آن کار کردیم).

– انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2018

«مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» بهترین انیمیشن سال 2018 و یکی از بهترین آثار ابرقهرمانی چند سال اخیر است. این انیمیشن به دلیل سبک گرافیکی خاصی که داشت، نیازمند به انیماتورهای متعددی بود و پروسه‌ی طولانی و طاقت فرسایی را در مرحله توسعه طی کرد. به طور خلاصه، ساخت به درون دنیای عنکبوتی نزدیک به 4 سال طول کشید و در این مدت، 800 نفر بر روی آن کار کردند.

این انیمیشن نه تنها یک اسپایدرمنِ نیمه سیاه پوست، نیمه لاتین را معرفی می‌کند، بلکه حتی گوئن استیسی (Gwen Stacy) را در نقش زن عنکبوتی قرار می‌دهد که اتفاق هیجان انگیزی است. به درون دنیای عنکبوتی موفق شد تا حس و حالِ رمان‌های مصور را نیز به خوبی زنده کند و یکی از آثاری به حساب می‌آید که ژانر انیمیشن را بهبود بخشید و آن را به جلو برد. قسمت دوم هم در راه است و در تاریخ 7 اکتبر 2022 (15 مهر 1401) به اکران در می‌آید.

– انیمیشن Toy Story

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 1995

«داستان اسباب بازی» نه تنها مسیر را برای عرضه‌ی انیمیشن‌های سه بعدی هموار کرد بلکه فیلمنامه‌ی هوشمندانه و جلوه‌های بصری حیرت انگیزش باعث شد تا خیلی زود از آن به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ نام برده شود. بر روی این انیمیشن تنها 27 انیماتور کار کردند، کسانی که با محدودیت‌های فنی زیادی هم رو به رو شدند اما نتیجه نهایی فوق العاده‌ از آب درآمد.

داستان در رابطه با تعدادی اسباب بازی است که می‌خواهند به خانه بازگردند. شاید رمز موفقیت این انیمیشن، برقراری تعادل میان عناصر نوستالژیک، شگفتی‌های دوران کودکی و توجه به مخاطب بزرگسال باشد. داستان اسباب بازی شاید برای کودکان ساخته شده باشد اما در واقع برای بزرگسالان هم هست؛ کسانی که حسرتِ بازگشت به دوران خوشِ کودکی را دارند.

– انیمیشن Finding Nemo

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2003

استودیوی پیکسار بارها و بارها ثابت کرده که استادِ داستان‌گویی است و از آن بهتر، می‌داند که چگونه احساس را به قلب داستان‌هایش تزریق کند. آثار پیکسار پیرامون عشق، شجاعت، عزم راسخ و دوستی هستند و شما را همانند کودکان 6 ساله می‌خندانند. «در جستجوی نمو» مخاطبان را به عمق اقیانوس‌ها برد، جایی که یک دلقک ماهی کوچک از پدرش جدا افتاده و باید برای بازگشت به دامان خانواده تلاش کند.

این انیمیشن از نظر کیفیت جلوه‌های بصری، کلاس جهانی دارد و هنوز هم درخشان است اما برگ برنده‌ی آن را باید شخصیت‌های منحصربه‌فرد، فضاسازی و موسیقی متن دلنشین در نظر گرفت. در جستجوی نمو پس از 18 سال، هنوز هم دیدنی بوده و طرفداران زیادی دارد.

– انیمیشن The Lion King

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 1994

در حالت عادی، احتمالا هیچ کودکی علاقه‌مند نیست تا آثار الهام گرفته از شکسپیر (هملت) و داستان‌های کتاب‌های مقدس را تماشا کند اما دیزنی با «شیرشاه»، انیمیشنی ساخت که نه تنها برای کودکان جذاب است بلکه مباحث مهم بزرگسالانه‌ای را برای اولین بار به آن‌ها معرفی می‌کند.

شیرشاه از نظر استفاده از سی‌جی‌آی (CGI) ساختارشکن بود و خیلی زود به یک پدیده‌ی فرهنگی تبدیل شد که هر مخاطبی با هر نوع سلیقه‌ای باید آن را تماشا کند. این انیمیشن هنوز خاطره انگیز است و کمتر کسی می‌تواند بعضی از سکانس‌ها یا موسیقی‌های آن را فراموش کند.

– انیمیشن Wall-E

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2008

«وال-ای» با مقوله‌ی آخرالزمان همانند یک کمدیِ صامتِ اسلپ‌استیک رفتار می‌کند و ایده‌هایش را به شکلی شکوهمندانه ارائه می‌دهد. این انیمیشن، کره‌ی زمینی را در آینده‌ی نزدیک به تصویر می‌کشد که دیگر امکان زندگی کردن بر روی آن وجود ندارد و انسان‌ها مجبور به ترک آن شده‌اند. در میان، وال‌-ای یک ربات کوچک است که بر روی زمین قرار داده شده تا زباله‌ها را جمع‌آوری کند. این انیمیشن اگر چه کودکانه است اما به مضامین مهمی اشاره می‌کند، از جمله اینکه رفتار نامناسب انسان با طبیعت و فجایع زیست محیطی تا چه اندازه می‌تواند برای آینده‌ی زمین خطرناک باشد و آن را به نابودی نزدیک کند.

وال-ای تجربه‌ی عجیبی است‌ و می‌تواند هر بیننده‌ای را به فکر فرو ببرد. حتی اگر این انیمیشن را تماشا کرده‌اید، توصیه می‌کنیم که یک بار دیگر به سراغ آن ببرید و قول می‌دهیم که با دیدگاه‌های تازه‌ای رو به رو شوید. این انیمیشن حرف‌های تأمل برانگیزی می‌زند و حقایق تلخی را به ما یادآوری می‌کند.

– انیمیشن The Triplets of Belleville

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2003

اولین انیمیشن بلندِ سیلوَن شومه (Sylvain Chomet) که به زبان فرانسوی ساخته شده و هنوز هم بهترین اثر کارنامه‌ی هنری این کارگردان در نظر گرفته می‌شود. «سه‌قلو‌های بلویل» در مجموع اثر بزرگسالانه‌ای است و شاید کودکان نتوانند آن را به درستی درک کنند. این انیمیشن از یک سبک بصری متفاوت استفاده می‌کند که هنوز هم شکیل به نظر می‌رسد. داستان در رابطه با یک مادربزرگ است که نوه‌اش، قهرمان دوچرخه سواری بوده و توسط مافیا دزدیده می‌شود. این مادربزرگ در ادامه یک ماجراجویی پرماجرا را برای یافتن او آغاز می‌کند.

این اثر دیالوگ‌های زیادی هم ندارد و حرف‌هایش را به واسطه‌ی تصویر و موسیقی می‌زند. اگر در جستجوی یک انیمیشن خاص هستید، سه‌قلو‌های بلویل می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب باشد. سیلوَن شومه یک پویانمایی دیگر به نام تردستی (The Illusionist) هم دارد که دارای فضاسازی و ساختار نسبتا مشابه‌ای است.

– انیمیشن Monsters Inc

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2001

«کارخانه هیولاها» ایده‌های عجیبی داشت که اگر به درستی پیاده‌سازی نمی‌شدند، چیزی جز شکست در انتظار آن نبود اما این انیمیشن آن قدر خوب است که هر کسی را عاشق شخصیت‌ها و دنیای خود می‌کند. داستان در رابطه با دنیایی است که هیولاها برای تهیه‌ی انرژی، باید بچه‌ها را بترسانند اما این کار دیگر آسان نیست زیرا کودکان به راحتی نمی‌ترسند.

کارخانه هیولاها توانست به موفقیت‌های زیادی برسد، از جمله فروش 577 میلیون دلاری در گیشه و با گذشت دو دهه، هنوز هم از نظر بصری قابل دفاع است.

– انیمیشن The Nightmare Before Christmas

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 1993

چه کسی از تماشای یک اثر موزیکال فانتزیِ سیاهِ استاپ-موشن بدش می‌آید؟ «کابوس قبل از کریسمس» اگرچه توسط تیم برتون کارگردانی نشده اما یک اثر تیم برتونی تمام عیار است که تلفیق ویژه‌ای از ترس و کمدی ارائه می‌دهد. داستان پیرامون مردی است که در شهر هالووین زندگی می‌کند و پس از مشاهده‌ی شهر کریسمس، تصمیم می‌گیرد تا جشن‌های آن‌ها را به شهر خود بیاورد.

کابوس قبل از کریسمس، از هر نظر بدیع است و یک تجربه‌ی سینمایی منحصربه‌فرد را برای مخاطبان رقم می‌زند. این اثر توانست موفقیت‌های خوبی هم بدست بیاورد و به اولین انیمیشن تاریخ تبدیل شد که نامزد اسکار بهترین جلوه‌های ویژه می‌شود.

– انیمیشن Up

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2009

فصل افتتاحیه‌ی «بالا» شاید به تنهایی کافی باشد تا آن را در فهرست بهترین انیمیشن های تاریخ قرار دهیم. داستان پیرامون پیرمردی است که همسرش را از دست داده و به افسردگی دچار شده است. او در ادامه با کمک یک پسربچه و تعدادی بادکنک، خانه‌اش را به پرواز درمی‌آورد تا آمریکای جنوبی را ببیند و آرزوی همسر فقیدش را برآورده کند.

بالا نامزد اسکار بهترین فیلم سال هم شد و حتی بسیاری بر این باور بودند که باید آن را به خانه ببرد (اتفاقی که در نهایت رخ نداد و جایزه به میلیونر زاغه‌نشین رسید). این انیمیشن به فروش 735 میلیون دلاری هم رسید و مورد تحسین منتقدان و طرفداران قرار گرفت.

– انیمیشن Klaus

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2019

«کلاوس» از انیمیشن‌های کمتر دیده شده‌ی چند سال اخیر است که توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به سراغ آن بروید. این اثر، یک داستان متفاوت از بابانوئل را روایت می‌کند و شما را به قرن نوزدهم می‌برد، جایی که یک پستچی تازه‌کار با یک اسباب بازی‌ساز (بابانوئل) دوست می‌شود و اتفاقات تازه‌ای را تجربه می‌کند.

کلاوس برای سبک بصری متفاوت‌اش (که از کارتون‌های کلاسیک الهام گرفته)، مورد تحسین قرار گرفت و حتی به اولین ساخته‌ی انیمیشنی پلتفرم نتفلیکس تبدیل شد که نامزدی اسکار بدست می‌آورد (که در نهایت این جایزه را به داستان اسباب بازی 4 واگذار کرد). کلاوس داستان پرمعنا و عمیقی دارد و سازندگان تلاش کرده‌اند تا حد ممکن از کلیشه‌ها دوری کنند.

– انیمیشن Ratatouille

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2015

کمتری کسی انتظار داشت که انیمیشنی پیرامون یک «موش سرآشپز» تا این اندازه عالی از کار درآید. ساخت «راتاتویی» آسان هم نبود اما برد برد (Brad Bird) آن را به بهترین شکل ممکن کارگردانی کرد و نتیجه‌ی نهایی، اثری بود که استانداردهای پیکسار را وارد مرحله‌ی تازه‌ای کرد. این انیمیشن، ادای دینی به آشپزی و هنر است و تصویر دقیق و پرجزئیاتی از پاریس ارائه می‌دهد.

راتاتویی نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه اورجینال شد و جایزه بهترین انیمیشن سال را به خانه برد. این انیمیشن، در فهرست 100 فیلم برتر قرن بیست و یکم، به انتخاب منتقدان بین المللی نیز قرار گرفت و به فروش 620 میلیون دلاری دست یافت.

– انیمیشن The Iron Giant

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 1999

اولین تجربه‌ی کارگردانی برد برد که با اقتباس از رمانی به همین، نوشته‌ی تد هیوز ساخته شده است. «غول آهنی» داستان پسربچه‌ای را روایت می‌کند که با یک ربات فضایی عظیم‌الجثه دوست می‌شود. این انیمیشن در گیشه شکست خورد اما از یادها نرفت و به تدریج، طرفداران زیادی پیدا کرد. نقطه‌ی قوت اثر این است که یک ایده اولیه‌ی علمی تخیلی را بهانه می‌کند تا پیام‌های واضحی در رابطه با قهرمان بودن و شجاعت دهد.

– انیمیشن The Incredibles

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2004

قبل از اینکه سری فیلم‌های بتمنِ ساخته‌ی کریستوفر نولان، وجهه‌ی سیاه ژانر ابرقهرمانی را برجسته کند و دنیای سینمایی مارول از راه برسد، «شگفت انگیزان» یک برداشت نوآورانه و سرگرم کننده از ابرقهرمانان ارائه داد. تمامی شخصیت‌های این ساخته‌ی پیکسار، انسان بودند و با توجه به محدودیت‌های تکنولوژی و سی‌جی‌آی، توسعه‌ی درست آن‌ها کار سختی به نظر می‌رسید. اثر نهایی اما خارق‌العاده بود. داستان در رابطه با خانواده‌ای از ابرقهرمانان است که به حاشیه رانده شده‌اند و یک زندگی عادی را آغاز کرده‌اند اما با ورود یک شخصیت منفی تازه، دوباره وارد میدان نبرد می‌شوند.

شگفت انگیزان به شکلی ساخته شده که هم می‌تواند کودکان را هیجان‌زده کند و هم برای بزرگسالان جذاب باشد. سازندگان به مضامین قابل بحثی پرداخته‌اند و سعی کرده‌اند تا در کنار سکانس‌های اکشن، پیام‌های مهمی هم ارائه دهند. این انیمیشنِ کم‌نظیر، به فروش 633 میلیون دلاری رسید و جایزه اسکار بهترین انیمیشن را به خانه برد.

– انیمیشن Pinocchio

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 1940

آثار کلاسیک زیادی را می‌توانستیم در این فهرست قرار دهیم، از دامبو، آناستازیا، آلیس در سرزمین عجیب و پیتر پن تا هرکول، مولان، کتاب جنگل و بامبی اما «پینوکیو» را به عنوان نماینده انتخاب کردیم زیرا سکانس‌های سورئال متفاوتی دارد، داستان‌ تاثیرگذاری را روایت می‌کند و یک بار دیگر به ما یادآور می‌شود که «معنای انسان بودن چیست».

انیمیشن «پینوکیو» خلاقانه، احساسی و زیبا است و اگرچه تاکنون عناوین زیادی براساس این شخصیت ساخته شده‌اند اما نسخه 1940 را می‌توان بهترین در نظر گرفت.

– انیمیشن Fantastic Mr. Fox

بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال اکران: 2009

«آقای فاکس شگفت‌انگیز» توسط وس اندرسون ساخته شده که اگر کارهای لایو-اکشن او را تماشا کرده باشید، احتمالا می‌توانید حدس بزنید این انیمیشن استاپ-موشن هم دارای چه فضایی است. اندرسون این انیمیشن را براساس رمانی به همین نام نوشته‌ی رولد دال ساخته است اما این مسئله باعث نشده تا مضامین فلسفی و بزرگسالانه‌ی همیشگی‌اش را فراموش کند؛ او در اثری پیرامون حیوانات، «انسان بودن در عصر مدرن» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

البته اندرسون کودکان را هم فراموش نکرده و آن‌ها نیز می‌توانند این اثر را با لذت تماشا کنند. از صداپیشگانی همچون جورج کلونی، مریل استریپ، بیل مری و اوون ویلسون هم نمی‌توان عبور کرد. آقای فاکس شگفت‌انگیز به فروش خوبی نرسید اما طرفداران متعددی دارد و اگر انیمیشن بالا نبود، احتمال جایزه اسکار بهترین انیمیشن را بدست می‌آورد.

نظر شما در رابطه با این فهرست از بهترین انیمیشن های تاریخ سینما چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*