بهترین انیمه‌ های سینمایی

بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ؛ از آکیرا تا شهر اشباح

اگر از طرفداران انیمیشن‌ها، آثار انیمه‌ای و مانگا هستید، در این مطلب می‌توانید با بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ آشنا شوید.

در این مقاله به معرفی بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ پرداخته‌ایم؛ آثاری که نه تنها جریان‌ساز بوده‌اند بلکه می‌توانند هر نوع مخاطبی را سرگرم کنند، حتی کسانی که علاقه‌‎ زیادی به این سبک از انیمیشن ندارند.

انیمه‌ها شاید در ابتدا تنها در ژاپن پرطرفدار بودند اما حالا در اقصی نقاط جهان محبوب هستند. در گذشته این تفکر وجود داشت که انیمه تنها برای کودکان مناسب است اما به تدریج مشخص شد که این آثار علاوه بر زیبایی، از عمق قابل توجهی بهره می‌برند و حتی به مضامین مهم و بزرگسالانه‌ای می‌پردازند. در این میان، انیمه‌های سینمایی نه تنها یک تجربه منحصربه‌فرد به شمار می‌روند، بلکه می‌توانند برای سلیقه‌های مختلف جذاب باشند.

بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ

انیمه‌‌ها برای سبک داستان‌گویی شاخصی که دارند، شناخته می‌شوند و در کنار پرداختن به مسائل مهم جامعه شناختی و حتی فلسفی، دارای شخصیت‌های پیچیده‌‎ای هم هستند. برخلاف یک فیلم استاندارد، انیمه ترسی از قدم زدن در رویاها و فضاهای سورئال ندارد و گاهی چیزهایی را به تصویر می‌کشد که در فرم‌های دیگر هنری آن‌ها را مشاهده نمی‌کنیم.

حالا که انیمه‌ها بیش از هر زمان دیگری محبوب هستند، شاید بهترین موقعیت برای شما باشد که به سراغشان بروید. در دهه‌های اخیر، انیمه‌های سینمایی درخشانی عرضه شده‌اند که ارزش بارها تماشا کردن را دارند و در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم. مسلما در یک مقاله، نمی‌توان به تمامی آثار برتر این سبک از انیمیشن پرداخت، اما تلاش کرده‌ایم تا بهترین‌هایشان را انتخاب کنیم.

– انیمه Whisper Of The Heart

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1995
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.9

انیمه‌ها در یک دهه اخیر، گرایش بیشتری به ژانر اکشن پیدا کرده‌اند اما در دهه 90 میلادی، «زمزمه قلب» به دلیل محتواهای عاشقانه و کمدی، توانست قلب مخاطبان را تسخیر کند. اثری که به نویسندگی هیائو میازاکی، بینندگان را تحت تاثیر قرار داد و یوشیفومی کوندو را به عنوان یک استعداد جدید در زمینه کارگردانی معرفی کرد. متاسفانه زمزمه قلب به آخرین تجربه انیمیشن‌سازی کوندو تبدیل شد و پس از آن، دار فانی را وداع گفت.

در کنار شخصیت‌های دوست داشتنی، این انیمه به اندازه‌ای سرگرم کننده است که مخاطبان عادی سینما را نیز تا انتها با خود همراه کند. داستان پیرامون دختری به نام شیزوکو اتفاق می‌افتد که عاشق کتاب‌خوانی است و با پسر ویولن ‌سازی آشنا می‌شود که ظاهرا نیمه گمشده‌اش است. اگر در جستجوی یک اثر رومانتیک ملایم هستید، زمزمه قلب می‌تواند شما را راضی کند.

– انیمه Castle In The Sky

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1986
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8

«قلعه‌ای در آسمان» در دوران خودش، یک بلاک باستر تمام عیار بود؛ یک انیمه‌ی فانتزی و ماجراجویی که هر کسی را هیجان‌زده می‌کرد. این انیمیشن می‌تواند یک تجربه کامل سینمایی را برای مخاطب قدم بزند. داستان در رابطه با دختر و پسری است که در قرن نوزدهم، در تلاش هستند تا به قلعه‌ای در آسمان بروند؛ این قلعه در گذشته محل زندگی انسان‌ها بود اما به دلیل اتفاقاتی، انسان‌ها مجبور شدند که به زمین بازگردند.

نقطه قوت این انیمه در کنار فضاسازی، دیالوگ‌های آن است که ارزش بارها شنیدن و حتی حفظ کردن را دارند. این دیالوگ‌ها اما بازتاب دهنده حس و حال درونی شخصیت‌ها هم هستند. قلعه‌ای در آسمان که اقتباسی آزاد از رمان سفرهای گالیور نوشته‌ی جاناتان سوییفت است، اولین انیمیشنی به حساب می‌آید که توسط استودیوی جیبلی (Ghibli) ساخته شد.

– انیمه Akira

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1988
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8

«آکیرا» مهارت‌های کاتسوهیرو اوتومو در زمینه داستان‌گویی و خلق موقعیت را نشان می‌دهد. این انیمه به یکی از بزرگان ژانر علمی تخیلی هم تبدیل شد و آثار زیادی در طول این سال‌ها از آن‌ الهام گرفته‌اند. آکیرا هر آنچه که از یک اثر سایبرپانک انتظار داریم را نیز ارائه می‌دهد، از شخصیت‌های پیچیده‌ای که می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد تا یک تصویرسازی پرجزئیات از آینده‌ای مدرن که غرق در فساد و خلافکاری است.

داستان در رابطه با نوجوانی به نام تتسو شیما (Tetsuo Shima) است که پس از یک تصادف، قدرت‌های تله کینتیک پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا با فسادی که شهر توکیو را فراگرفته مبارزه کند. نماهایی که این انیمه از سال 2019 ارائه می‌دهد، اگرچه با دنیای کنونی فاصله زیادی دارد اما می‌تواند در آینده به واقعیت نزدیک شود.

وقتی به ژانر علمی تخیلی می‌رسیم، آکیرا یکی از آن آثاری است که هر علاقه‌مندی باید تماشا کند و بدون شک یکی از بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ محسوب می‌شود.

– انیمه Perfect Blue

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1998
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8

«آبی تمام‌عیار» یک انیمه‌ی تریلر روان‌شناختی است که معمولا در توصیف آن از واژه «شاهکار» استفاده می‌شود. اثری به کارگردانی ساتوشی کن (Satoshi Kon) که بر اساس رمانی به همین نام نوشته یوشیکازو تاکئوچی اقتباس شده و کمتر شباهتی به انیمه‌های دیگر دارد.

آبی تمام‌عیار از پرداختن به مضامین بزرگسالانه و تابو ترسی ندارند و می‌توان برای ساعت‌ها در رابطه با محتواهای آن بحث کرد. حتی می‌توان گفت که این اثر نشان می‌دهد انیمه‌های سینمایی تا چه اندازه می‌توانند پویا، عمیق و جهان شمول باشند. داستان درباره‌ی دختری به نام میما است که که تصمیم می‌گیرد وارد عرصه بازیگری شود اما با مشکلات عدیده‌ای رو به رو می‌شود و به تدریج، ارتباط‌ش با واقعیت را از دست می‌دهد. همانند دیگر ساخته‌ی ساتوشی کن (پاپریکا)، این انیمه‌ هم بر روی مرزی میان حقیقت و رویا قدم می‌زند؛ ضمن اینکه اتفاقاتی که برای شخصیت اصلی رخ می‌دهد، به شدت ملموس بوده و برای مخاطب مدرن قابل درک است.

– انیمه Ghost In The Shell

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1995
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8

در سال 2029 و در دورانی که تکنولوژی سایبرنتیک به اوج رسیده، یک مامور امنیتی سایبورگ (نیمه انسان، نیمه ربات)، در جستجوی یک هکر است. «شبح درون پوسته» نه تنها از شخصیت‌های قابل درک و سکانس‌های اکشن حیرت انگیز بهره می‌برد، بلکه از نظر محتوایی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این انیمه به مقوله‌ی اخلاق، ارتباط انسان با کامپیوتر و تکنولوژی، هویت و غیره می‌پردازد.

شبح درون پوسته از نظر بصری هم تجربه سینمایی خاصی است و جزئیات دنیای آن مخاطبان را غافل‌گیر می‌کند. این انیمه هم به یکی از منابع الهام آثار سینمایی غربی تبدیل شد و حتی مسیر را برای نوآوری و بلندپروازی‌های بیشتر عناوین ژاپنی هموار کرد.

– انیمه Nausicaa Of The Valley Of The Wind

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1984
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

یکی از اولین ساخته‌های هایائو میازاکی که هنوز هم طرفداران زیادی دارد. «نائوشیکا از دره باد» در سال 1984 به نمایش در آمد و داستان یک شاهزاده خانم را روایت می‌کند که زندگی‌اش را وقف این مسئله کرده که دنیای اطراف‌اش را بهتر درک کند.

هزاران سال قبل، به دلیل پیشرفت‌های صنعتی و فناوری، بشریت به مرز نابودی رسید و کره زمین به یک جنگل زهراگین تبدیل شد که همچنان در حال پیشروی است. در این میان، نائوشیکا همچنان امیدوار است که بتواند جهان را به وضعیت عادی بازگرداند اما دشمنان او، اهداف شوم دیگری دارند. نائوشیکا از دره باد مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و معمولا از آن به عنوان یکی از بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ نام برده می‌شود.

– انیمه Neon Genesis Evangelion: The End Of Evangelion

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1997
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

مجموعه «نئون جنسیس اونگلیون» چندین بار بازسازی شده، نسخه‌های مختلفی دارد و حتی از چند پایان‌بندی متفاوت بهره می‌برد که این باعث شده تا نتوان داستان و دنیای آن را به راحتی دنبال کرد؛ با این حال یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های پیرامون ربات‌ها است و البته این محبوبیت، بی‌دلیل نیست.

«نئون جنسیس اونگلیون» شاید در ظاهر یک سریال انیمه‌ای معمولی به نظر برسد اما خیلی زود متوجه می‌شوید که با یک داستان سیاه رو به رو هستید که قصد پرداختن به مضامین پیچیده‌ای را دارد و مسائلی همچون افسردگی را نیز مورد بحث قرار می‌دهد. نسخه «پایان اونگلیون» در واقع ادامه دهنده اتفاقات سریال است و یک پایان متفاوت برای آن ترسیم می‌کند. توصیه ما این است که قبل از تماشای آن، سریال 24 قسمتی نئون جنسیس را تماشا کنید، در غیر این صورت، احتمالا متوجه جزئیات داستان نخواهید شد.

– انیمه Wolf Children

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 2012
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

هانا یک مادر بیوه است که باید دو فرزندِ نیمه انسان، نیمه گرگ‌اش را بزرگ کند. اما این کار چندان آسان نیست زیرا این کودکان نمی‌توانند قدرت‌های خود را کنترل کنند و هانا برای محافظت و پنهان کردنشان، باید هر آنچه در توان‌اش است را انجام دهد.

«فرزندان گرگ» به مضامینی همچون پرورش کودکان و اهمیت خانواده می‌پردازد و در مجموع یک اثر امیدوارکننده و دلچسب است که تا مدت‌ها در ذهن تماشاگر باقی می‌ماند.

– انیمه My Neighbour Totoro

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1988
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.2

حتی اگر از طرفداران انیمه نباشید، احتمالا نام استودیوی جیبلی را شنیده‌اید و حضور ساخته‌های آن‌ها در این فهرست نباید تعجب‌آور باشد. علاوه بر این، قرار گرفتن آثار هایائو میازاکی در این لیست هم نباید شما را غافل‌گیر کند، کسی که یکی از بزرگان دنیای انیمیشن‌سازی است و همه به او احترام می‌گذارند. تمامی ساخته‌های میازاکی فوق العاده هستند اما بعضی از آن‌ها، جایگاه ویژه‌تری دارند.

«همسایه من توتورو» یکی از مشهورترین کارهای میازاکی است و داستان دو دختر بچه را روایت می‌کند که همراه با پدرشان به یک دهکده نقل مکان کرده‌اند تا به مادر بیمارشان نزدیک‌تر شوند و در جنگل‌های اطراف، با یک موجود جادویی و دوست داشتنی به نام توتورو آشنا می‌شوند.

– انیمه Howl’s Movie Castle

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 2004
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.2

«قلعه متحرک هاول» از رمانی به همین نام نوشته نویسنده انگلیسی، دایانا واین جونز اقتباس شده است و داستان آن در دنیایی اتفاق می‌افتد که جادو وجود دارد و دو پادشاهی بزرگ در جنگ هستند. در این میان، یک دختر جوان به نام سوفی، از سوی یک جادوگر طلسم شده تا باقی دوران زندگی‌اش را در قالب یک پیرزن زندگی کند. او در ادامه، از جادوگری به نام هاول کمک می‌خواهد تا این مشکل را حل کند، کسی که خود نقشی کلیدی در این جنگ دارد.

قلعه متحرک هاول در رابطه با تاثیرات مخرب جنگ بر روی انسان‌ها است و موضوع پیری و کهولت سن را نیز بررسی می‌کند. حتی اگر از کنار این انیمه عبور کردید، توصیه می‌کنیم که به موسیقی‌های آن گوش فرا دهید.

– انیمه A Silent Voice

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 2016
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.2

«صدای خاموش» نه تنها امتیازات بالایی دریافت کرد بلکه به یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های یک دهه گذشته تبدیل شد. این انیمیشن اگرچه از نظر بصری، بسیار روشن و رنگارنگ طراحی شده اما یک داستان عمیق، احساسی و تاثیرگذار را روایت می‌کند که مخاطب را به فکر فرو می‌برد.

صدای خاموش به مسائلی همچون خودکشی و تاثیرات آزار و اذیت کردن کودکان در دوران مدرسه می‌پردازد و در رابطه با دو نوجوان است که می‌خواهند جایگاه خود در جامعه را پیدا کنند و متوجه می‌شوند تصمیمات آن‌ها، عواقبی نیز دارد.

– انیمه Princess Mononoke

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1997
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.4

«شاهزاده مونونوکه» به یک نفرین مرگبار دچار شده و برای پیدا کردن یک راه حل، سفری را آغاز می‌کند اما در این مسیر، در میان جنگی میان خدایان جنگل و انسان‌ها قرار می‌گیرد. او همچنین با زن جوانی دیدار می‌کند که توسط گرگ‌ها بزرگ شده و اگر چه ذاتا یک انسان است اما حالا بیشتر به یک حیوان شباهت دارد.

آن‌ها با کمک یکدیگر، برای محافظت از جنگل به پا می‌خیزند و در مقابل شر، قد علم می‌کنند. شاهزاده مونونوکه منحصرا برای بزرگسالان ساخته شده و همانند دیگر ساخته‌های میازاکی، ارزش چند بار دیدن را دارد.

– انیمه Your Name

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 2016
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.4

یکی دیگر از پدیده‌های چند سال اخیر که توانست به قلب تمام کسانی که آن‌ را تماشا کردند، نفوذ کند. «نام تو» در رابطه با پسر و دختری است که در یک شهر کوچک زندگی می‌کنند و ناگهان، بدنشان با یکدیگر عوض می‌شود.

نام تو از موسیقی‌های زیبا و جلوه‌های بصری زیباتری بهره می‌گیرد و داستان آن، مخاطب را تا انتها می‌کشاند. اگر در جستجوی یک انیمه‌ی مدرن و احساسی هستید، این اثر هر آنچه که می‌خواهید را ارائه می‌دهد.

– انیمه Grave Of The Fireflies

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 1988
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.5

«مدفن کرم‌های شب‌تاب» شاید یکی از بهترین‌ فیلم‌های ضدجنگ تاریخ باشد و به ما یادآوری می‌کند جنگ تا چه اندازه می‌تواند به زندگی انسان‌ها آسیب بزند و آن‌ها را از نظر روحی روانی نابود کند. این انیمه، غم‌انگیز و تلخ است و نمی‌توان آن را از یاد برد.

داستان در رابطه با پسر نوجوانی است که در دوران جنگ جهانی دوم، باید از خواهر کوچک‌اش مراقبت کند و تمام تلاش خود را برای بقای او به کار بگیرد.

– انیمه Spirited Away

بهترین انیمه‌ های سینمایی

  • سال اکران: 2001
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.6

و در نهایت به «شهر اشباح» می‌رسیم که شاید نیازی به معرفی نداشته باشد؛ اثری که توانست رکوردهای مختلفی را به نام خود ثبت کند و حتی به پرفروش‌ترین فیلم ژاپنی تاریخ تبدیل شود. شهر اشباح همچنین اولین انیمیشن خارجی زبان است که توانست جایزه اسکار بدست بیاورد و در رأی گیری از 177 منتقد بین المللی در سال 2016، به عنوان چهارمین فیلم برتر قرن 21 انتخاب شد. شهر اشباح را هر انسانی باید حداقل یک بار تماشا کند و با قاطعیت در رأس بهترین انیمه‌ های سینمایی چند دهه اخیر قرار می‌گیرد.

طرفدار کدام یک از عناوین فهرست بهترین انیمه‌های سینمایی هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*