قوی ترین آهنربای جهان

قوی ترین آهنربای جهان ساخته شد؛ قدرتمندتر از میدان مغناطیسی زمین

قوی ترین آهنربای جهان با میدان مغناطیسی قدرتمندتر از زمین برای دستیابی به یک انرژی تجدیدپذیر واقعی ساخته شد.

بزرگ‌ترین و قوی ترین آهنربای جهان با نام سنترال سولنوید (Central Solenoid) در فرانسه ساخته شد. این آهنربا غول‌پیکر که ساخت آن 10 سال به طول انجامید می‌تواند میدان مغناطیسی قدرتمندتر از زمین را ایجاد کند. البته این آهنربا یک بخش اصلی از پروژه راکتور همجوشی هسته‌ای محسوب می‌شود که با تقلید از خورشید به تولید انرژی می‌پردازد؛ به بیانی دیگر این آهنربا بخش اصلی ITER یک ماشین ۲۳.۹۵ میلیارد دلاری به‌شمار می‌رود که می‌تواند روی زمین انرژی همجوشی را به وجود آورد. در ساخت این ماشین حدود 35 کشور همکاری داشتند و از هدف اصلی این پروژه می‌توان به تولید یک انرژی تجدیدپذیر واقعی اشاره کرد.

جزئیات ساخت قوی ترین آهنربای جهان

قوی ترین آهنربای جهان

قوی ترین آهنربای جهان به کمک ماشین اصلی خود می‌تواند بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن به مقدار زیادی برق تولید کند. البته در گذشته نیز محققان توانستند انرژی همجوشی را روی زمین تولید کنند، اما همواره انرژی فعالسازی دستگاه از انرژی تولیدی آن بیشتر بود. گفتنی است این آهنربا یکی از 6 آهنربای جدیدی است که در این دستگاه از آن استفاده خواهد شد. زمانی که این ماشین به صورت کامل تکمیل شود، قطر آهنربا 14 فوت، ارتفاع آن 59 فوت و و وزن آن نیز 1000 تن خواهد بود.

قوی ترین آهنربای جهان

میدان مغناطیسی قوی ترین آهنربای جهان از میدان مغناطیسی زمین نیز قدرتمندتر خواهد بود؛ در واقع این آهنربا قادر است یک ناو هواپیمابر 100 هزارتنی را 2 متر از روی زمین بلند کند. البته این پروژه یک آزمایش علمی محسوب می‌شود و اگر برنامه‌های این پروژه در زمان مقرر به انجام برسد، واحدهای همجوشی هیدروژن تا سال 2050 می‌توانند به شبکه توزیع برق متصل شده و روزانه با استفاده از یک کیلوگرم سوخت حدود 1500 مگاوات برق به تولید برسانند.

قوی ترین آهنربای جهان

شرکت جنرال اتومیکز در ایالت کالیفرنیا وظیفه توسعه این آهنربا را برعهده دارد و انتظار می‌رود قطعات بزرگ آن در سال 2023 نصب شوند. همچنین پیش‌بینی می‌شود این دستگاه در سال 2025 اولین جریان پلاسما را به تولید برساند. زمانی که هر 6 آهنربا و سایر تجهیزات به یکدیگر متصل شوند، راکتور توکامک ITER به عنوان یک خورشید روی زمین می‌تواند همجوشی در مقیاس صنعتی را به وجود آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه