هارد ای دیتا S40G

بررسی SSD ای دیتا S40G: همه رنگ‌های سرعت

SSD ای دیتا S40G از جمله SSD های با نورپردازی RGB برشمرده می‌شود که سرعت بالایی را ارائه می‌کند و در ادامه به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.

هنگامی که قصد تهیه یک سیستم پیشرفته گیمینگ را دارید، استفاده از اکسسوری‌های RGB می‌تواند جلوه خاصی به میز بازی شما بدهد. اما در ابتدا بایستی به دنبال یک پلتفرم یا مادربرد مناسب بگردید و یک کیس با کیفیت که بتواند با فن‌ها و سیستم خنک‌کننده قوی از افت کارکرد قطعات جلوگیری کند. سپس انتخاب سیستم سرمایشی، رم و پردازنده گرافیکی پیش روی شما قرار می‌گیرند که اجزای مهمی برای اجرای بازی‌های سنگین به حساب می‌آیند.

هارد ای دیتا S40G

اگر ماوس، کیبورد و اسپیکرها را فاکتور بگیریم هنوز یک مورد بسیار مهم باقی می‌ماند و آن هم حافظه ذخیره‌سازی خواهد بود که در سرعت کارکرد سیستم تاثیر به سزایی دارد. به همین دلیل ما امروز به سراغ اس اس دی ای دیتا S40G آمده‌ایم تا آن را مورد بررسی قرار دهیم. کمپانی سازنده این SSD ادعا می‌کند با استفاده از S40G می‌توانید سطح زیبایی سیستم و نورپردازی دکوراسیون RGB خودتان را یک پله ارتقا دهید و البته تا ۲ ترابایت حافظه در اختیار داشته باشید. این موضوع به دلیل LED های تعبیه شده در این SSD بوده و امکان تغییر رنگ‌های آن و ایجاد نمایی مدرن و جذاب وجود دارد. در ادامه این اس اس دی را زیر ذره‌بین خواهیم برد و کیفیت کار با آن را خواهیم سنجید. با گجت نیوز همراه باشید.

مشخصات فنی SSD ای دیتا S40G

SSD ای دیتا S40G
ظرفیت ذخیره‌سازی256 و 512 گیگابایت، 1، 2 و 4 ترابایت
فرم فکتورM.2 2280
اینترفیسPCIe 3.0 x4 /NVMe 1.3
DRAMDDR3L
حافظهMicron 3D TLC
سرعت خواندن متوالی3500 مگابایت بر ثانیه
سرعت نوشتن متوالی3000 مگابایت بر ثانیه
سرعت خواندن اتفاقی300 هزار IOPS
سرعت نوشتن اتفاقی240 هزار IOPS
رمزنگاریAES 256-bit
دوام160، 320، 640 و 1280 ترابایت برای ظرفیت‌های مختلف
خدمات پس از فروش5 سال گارانتی تعویض برای تمامی مدل‌ها

SSD ای دیتا S40G مجهز به کنترلر بالا رده Realtek RTS5762 بوده که از یک کنترلر ۸ کاناله PCIe 3.0 در ۴ کنترلر NVMe 1.3 SSD تشکیل شده و در کنار آن فلش Micron 3D TLC به چشم می‌خورد. این ترکیب سبب می‌شود تا نرخ خواندن متوالی اطلاعات توسط این اس اس دی به رقم خیره‌کننده ۳.۵ گیگابایت در هر ثانیه برسد و همچنین به لطف کش گسترده هنگام خواندن، سرعت نوشتن نیز ۳ گیگابایت بر ثانیه باشد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی نیز به ترتیب ۳۰۰ هزار و ۲۴۰ هزار IOPS بوده که برای یک حافظه SSD پرسرعت مطلوب ارزیابی می‌شود.

در کنار قدرت بسیار بالای اس اس دی ای دیتا S40G باید به امنیت بالای آن نیز اشاره کنیم که می‌تواند اطلاعاتتان را با رمزنگاری ۲۵۶ بیتی ایمن نگه دارد. بدین ترتیب هیچ نگرانی از بابت از دست رفتن اطلاعات وجود نخواهد داشت و با خیالی راحت می‌توانید از این SSD قدرتمند استفاده کنید. دوام بسیار بالای S40G از دیگر دلایل محبوبیت بسیار این اس اس دی محسوب می‌شود که طبق گفته ای دیتا، این اس اس دی می‌تواند در کمترین ظرفیت خود تا ۱۶۰ ترابایت اطلاعات را ذخیره سازی و پاک کند (P/E) cycle و در ظرفیت دو ترابایتی‌اش، امکان ذخیره سازی و پاک کردن ۱۲۸۰ ترابایت اطلاعات فراهم شده است. علاوه بر این کمپانی سازنده و شرکت آونگ 5 سال گارانتی تعویض را برای این  محصول را ارائه می‌دهند تا خیال کاربر از بابت دوام و کارکرد فوق‌العاده آن راحت ‌شود.

نرم افزار و اکسسوری‌ها

هارد ای دیتا S40G

SSD ای دیتا S40G به همراه پکیج نرم افزاری XPG RGB عرضه می‌شود که از وب سایت سازنده قابل دانلود است. امکان ایجاد و ذخیره چندین پروفایل با استفاده از این نرم افزار فراهم شده و دسترسی به هر یک واحد LED از طریق اینترفیس M.2 انجام می‌گیرد. این بدین معناست که نیازی به کابل‌های اضافه نخواهد بود و ای دیتا فکر همه چیز را کرده است.

هارد ای دیتا S40G

اگر می‌خواهید عملکرد اس اس دی‌تان را با استفاده از ابزارهای مختلف بسنجید، ای دیتا برنامه اختصاصی برای این کار هم طراحی کرده که در وبسایت این کمپانی برای دانلود قرار گرفته است. همچنین می‌توانید از دیگر برنامه‌های ای دیتا مانند Acronis True Image HD استفاده کنید و کارایی اس اس دی  را افزایش بدهید.

نگاهی نزدیک‌تر به ای دیتا S40G

هارد ای دیتا S40G

فرم فکتور M.2 2280 اس اس دی ای دیتا S40G و برد مشکی رنگش باعث شده تا با پس‌زمینه‌های مختلف سازگاری داشته باشد و رنگ‌پردازی RGB اش به بهترین نحو انجام بپذیرد. هشت LED در ساختار این اس اس دی به کار رفته که وظیفه ایجاد نور با رنگ‌های مختلف را بر عهده دارند و از طریق قطعه پلاستیکی که شبیه به هیت سینک طراحی شده نیرو می‌گیرند.

 

 

یکی از مزایای کنترلر Realtek RTS5762 در مقایسه با اس اس دی های دیگر بهره‌گیری از معماری بر پایه DRAM محسوب می‌شود. ای دیتا در مقایسه با SSD  اینتل ۶۶۰P از چیپ کوچک‌تر ۱۲۸ مگابایتی DDR3L استفاده کرده و در مجموع با تفاوت‌های فنی و سخت افزاری ایجاد شده عملکردی بهتر از اس اس دی‌های دیگر را شاهد هستیم.

ای دیتا به جای خرید پکیج‌های NAND به طور آماده از میکرون، خود ویفرهای NAND را خریداری می‌کند و خودش برش‌ها را روی آن انجام می‌دهد تا بهترین هماهنگی را با محصولاتش داشته باشد. در اس اس دی ای دیتا S40G از فلش ۳D TLC NAND استفاده شده و بر اساس موجودی، با فلش‌های ۶۴ یا ۹۶ لایه‌ای روبه‌رو خواهیم شد که البته هر دو عملکرد یکسان و مشابهی دارند.

لود صحنه‌های بازی

بنچمارک Final Fantasy XIV StormBlood یکی از بهترین معیارها برای سنجش سرعت لود صحنه‌های گیمینگ برشمرده می‌شود که دقیق‌تر از فشردن دکمه‌های کرنومتر توسط ما عمل می‌کند. ما این تست را انجام دادیم و نتایج طبق جدول زیر به دست آمدند.

هارد ای دیتا S40G

همانطور که مشهود است SSD ای دیتا S40G در بدترین حالت خود تنها یک ثانیه با صدرنشین این تست فاصله دارد که به هیچ عنوان ناامید کننده نیست و در زمره بهترین‌های بازار قرار می‌گیرد. بدین ترتیب شما می‌توانید بازی‌های سنگین و پر حجمی را با استفاده از این اس اس دی اجرا کنید و مشکلی بابت سرعت لود نداشته باشید.

مصرف انرژی

در این بخش ما از برنامه Quarch HD Programmable Power Module استفاده کردیم تا معیارهای دقیق‌تری از میزان مصرف انرژی SSD های مختلف و SSD ای دیتا S40G داشته باشیم. پرواضح است که هر چقدر مصرف انرژی و برق کمتر باشد، گرمای کمتری نیز ایجاد خواهد شد و همچنین انرژی بیشتری برای سایر قطعات به اشتراک گذاشته می‌شود. برخی اس اس دی‌ها برای روشن ماندن به چندین وات برق نیاز دارند در حالی که در اس اس دی ‍‌های بهینه شده، تنها چند میلی وات برای بهترین عملکرد آن‌ها کفایت می‌کند.

هارد ای دیتا S40G

گرچه مصرف اندک برق اهمیت زیادی دارد اما آنچه مهم‌تر است عملکرد بر هر وات مصرفی است. این موضوع راندمان قطعه را بالا می‌برد و در عین حال می‌تواند در ذخیره انرژی به کاربر کمک کند. در جدول بالا یک فایل ۵۰ گیگابایتی کپی شده و نحوه عملکرد هاردهای مطرح بازار در آن لیست شده است.

SSD ای دیتا S40G علی‌رغم درایو RGB اش همچنان در میان کم مصرف‌ترین اس اس دی‌های بازار قرار می‌گیرد و LED هایش تاثیر بسیار کمی بر افزایش مصرف انرژی می‌گذارند. ناگفته نماند نورپردازی اس اس دی به دلیل مصرف پایین انرژی، گرمای بسیار کمی نیز تولید می‌کند تا سیستم را دچار مشکل گرمای بیش از حد نکند. در مجموع عملکرد S40G در تمامی بخش‌ها کاملا رضایت‌بخش بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

جمع‌بندی

هارد ای دیتا S40G

در بررسی‌هایی که از اس اس دی ای دیتا S40G داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که این SSD نسبت به بسیاری از اس اس دی‌های مطرح عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد اما هنوز تا رسیدن به قله و فتح پسوند «ترین» در هر بخش کمی فاصله دارد. با این وجود کارکرد S40G همچنان عالی بوده و اصلا شما را ناامید نخواهد کرد، به خصوص با درایو RGB اش که جلوه‌ای بسیار زیبا و حرفه‌ای به میز و اتاقتان خواهد بخشید. به عنوان یک اس اس دی M.2 همراه با یکی از زیباترین نورپردازی‌های RGB، محصول ای دیتا یکی از خاص‌ترین گزینه‌ها برای خرید به شمار می‌آید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*