بهترین بازی های مناسب برای کودکان

بهترین بازی های مناسب برای کودکان ؛ از سوپرماریو تا فورتنایت

در این مقاله به معرفی بهترین بازی های مناسب برای کودکان 3 الی 12 ساله پرداخته‌ایم؛ عناوینی که می‌توانند فرزندان شما را برای ساعت‌ها سرگرم کنند.

اگر صاحب فرزند هستید یا می‌خواهید برادر یا خواهر کوچک خود را سرگرم کنید، در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های مناسب برای کودکان آشنا شوید.

پیدا کردن بازی‌های ویدیویی مناسب برای کودکان، کار آسانی نیست. درست است که بازی‌های فراوانی برای کودکان ساخته شده و حتی تعدادی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ، منحصرا برای افراد کم سن و سال طراحی شده‌اند اما اینکه ببینید کدام اثر برای فرزند شما مناسب است، نیاز به آزمون و خطا دارد.

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

اما نیازی نیست که بیش از این جستجو کنید. در این مقاله، بهترین بازی های مناسب برای کودکان شما را انتخاب کرده‌ایم که اکثرشان بر روی پلی استیشن، ایکس باکس و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارند. البته اگر توانایی خرید کنسول دارید، پیشنهاد ما این است که به سراغ نینتندو سوییچ بروید، پلتفرمی که صدها بازی فوق‌العاده برای کودکان دارد و حتی می‌تواند آن‌ها را خارج از خانه نیز سرگرم کند.

بهترین بازی‌های مناسب برای کودکان 3 الی 5 ساله

– بازی Super Mario Maker 2

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

اگر کودک شما به سوی عناوین پلتفرمر گرایش دارد، «سوپر ماریو میکر 2» می‌تواند یک گزینه‌ی ایده‌آل باشد. قسمت دوم، بهبودهای زیادی نسبت به نسخه اصلی دارد و علاوه بر بخش داستانی تک نفره، در بخش آنلاین هم می‌تواند هیجان انگیز باشد. علاوه بر این، خلاقیت‌های بازیکنان نیز کمک کرده تا همیشه با مراحل تازه و متنوعی رو به رو شوید. بازی Super Mario Maker 2 می‌تواند برای بزرگسالان هم جذاب باشد اما به همان اندازه، کودکان را سرگرم می‌کند. این بازی تنها بر روی نینتندو سوییچ در دسترس قرار دارد.

– بازی Mario Kart 8 Deluxe

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

وقتی به عناوین مسابقه‌ای می‌رسیم، «ماریو کارت 8» یکی از آسان‌ترین‌ و بامزه‌ترین بازی‌های بازار است. این نسخه از مناطق رنگارنگی بهره می‌برد و بخش آنلاین آن هم چالش‌های زیادی برای کودک دارد. نسخه اصلی در سال 2014 برای نینتندو وی‌یو انتشار یافت و در ادامه، یک نسخه به‌روز‌رسانی شده از آن با پسوند Deluxe در سال 2017 برای نینتندو سوییچ عرضه شد که کیفیت بالاتری دارد.

– سری بازی LEGO 

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

سری بازی‌های «لگو» در دو دهه اخیر همواره پرطرفدار بوده‌اند و کودکان، عاشق آن‌ها هستند. با تشکر از لایسنس‌های مختلف، فرزندان شما می‌توانند مجموعه‌های مشهوری همچون جنگ ستارگان، ارباب حلقه‌ها، هری پاتر، ژوراسیک پارک و آثار ابرقهرمانی را به شکل تازه‌ای تجربه کنند. این آثار معمولا دارای گیم‌پلی ساده‌ای هستند، از پازل‌های آسانی بهره می‌برند و خطوط داستانی آن‌ها را می‌توان به راحتی دنبال کرد. کودک شما حتی اگر داستان آن را متوجه نشود، از لحظات اکشن آن هیجان‌زده خواهد شد. آثار این مجموعه‌ را بر روی تمامی پلتفرم‌ها می‌توانید پیدا کنید.

– بازی Rayman Legends

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

این بازی دوبعدی ساید اسکرولر شاید در بعضی از بخش‌ها کمی سخت باشد اما محیط رنگی و چشم نواز آن کافی است تا کودک را برای ساعت‌ها جذب خود کند. «ریمن لجندز» را به صورت دونفره یا چهارنفره هم می‌توان انجام داد، بنابراین می‌توانید در کنار کودک بازی کرده و به او کمک کنید. این بازی برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد و اگر راضی کننده بود، می‌توانید به سراغ نسخه قبلی آن یعنی ریمن اورجینز (Rayman Origins) هم بروید.

– بازی Untitled Goose Game

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

این اثر کوچک می‌تواند هر کودک با هر سلیقه‌ای را سرگرم کند. اگر یک بازی ساده و طنزآمیز می‌خواهید که فرزندتان را بخنداند، «آنتایتلد گوس گیم» تمام نیازهای شما را برطرف می‌کند. نقش اصلی، یک غاز مردم آزار است که باید شهر را برهم ریخته و البته از خشم ساکنان در امان بماند.

بازی Untitled Goose Game جایزه بهترین بازی خانوادگی بفتا (BAFTA) را به خانه برد و حتی می‌تواند بازیگوشی‌های دوران کودکی را در بزرگسالان زنده کند.

بهترین بازی ‌های مناسب برای کودکان 5 الی 10 ساله

– بازی Super Mario Odyssey

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«سوپر ماریو اودیسه» یکی از بهترین بازی‌های پلتفرمر سه‌بعدی تاریخ است. عناوین مجموعه ماریو معمولا برای تمام سنین مناسب هستند اما این نسخه دارای یک قابلیت کمک کننده به نام Assist mode است که باعث شده انجام آن توسط کودکان راحت‌تر صورت بگیرد. در این حالت، میزان سلامتی ماریو دو برابر می‌شود، اگر از نقشه بیرون بیفتد، کشته نمی‌شود و یک علامت راهنما بر روی تصویر قرار می‌گیرد که مسیر ماموریت‌ها را نشان می‌دهد.

بازی Super Mario Odyssey را به صورت دونفره هم می‌توان انجام داد و اگر کودک شما، آشنایی چندانی با کنترلر ندارد، این اثر می‌تواند یک آغاز مناسب باشد. سوپر ماریو اودیسه تنها برای نینتندو سوییچ منتشر شده است.

– بازی Sackboy: A Big Adventure

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«سک بوی» سال گذشته برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 انتشار یافت و البته چندان هم دیده نشد اما یک بازی کم‌نظیر برای کودکان است. داستان این بازی در همان دنیای لیتل بیگ پلنت (LittleBigPlanet) اتفاق می‌افتد اما به جای فرمت دو و نیم بعدی، با یک اثر پلتفرمر سه‌بعدی رو به رو هستیم. انجام این بازی به صورت دو یا چهار نفره هم امکان ‌پذیر است.

از آنجایی که بعضی از پازل‌های بازی چالش برانگیز می‌شود، بهتر است که حتما در کنار کودک حضور داشته باشید و به او کمک کنید.

– بازی Minecraft

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«ماینکرفت» یکی از آن آثاری است که می‌تواند برای همه سنین و برای هر نوع سلیقه‌ای مناسب باشد. اتفاق ویژه در رابطه با ماینکرفت این است که از دنیای بزرگی بهره می‌برد و همه چیز به خودتان بستگی دارد که می‌خواهید چه کاری انجام دهید و چگونه پیشروی کنید. کودکان شاید در ابتدا نتوانند ساخت و ساز را یاد بگیرند یا بعضی از مکانیک‌های گیم‌پلی را درک کنند اما به تدریج در آن پیشرفت خواهند کرد.

مهم نیست که کودک شما در کدام بخش (Creative/ Survival ) بازی می‌کند، ماینکرفت یک تجربه‌ی هیجان انگیز و متفاوت است که استعدادهای او را شکوفا خواهد کرد. این اثر برای تمامی پلتفرم‌ها منتشر شده و حتی برای گوشی‌های هوشمند در دسترس قرار دارد.

– بازی Rocket League

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«راکت لیگ» یک بازی ورزشی است که شاید در ظاهر، برای کودکان کمی پیچیده و سخت به نظر برسد اما اتفاقا می‌تواند یک تجربه‌ی کژوالِ خوب باشد. ایده بازی ساده است: سوار ماشین هستید، یک توپ بزرگ در مقابل شما قرار می‌گیرد و همان طور که حدس زدید، باید با آن فوتبال بازی کنید.

بازی Rocket League برای نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد و خوشبختانه نیازی نیست برای آن هزینه کنید زیرا رایگان (فری تو پلی) است.

– بازی Captain Toad: Treasure Tracker

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«کاپیتان تُد» یک اثر نیمه پازلی، نیمه پلتفرمر است که در ابتدا، به عنوان یک مینی‌گیم در بازی سوپر ماریو تری‌دی ورلد (Super Mario 3D World) معرفی شد. البته باید بدانید که سبک پلتفرمر آن با ماریو متفاوت است.

شخصیت‌های بازی قابلیت پریدن ندارند و برای پیشروی، باید محیط را تغییر دهید. چالش اصلی اما در مقابله با دشمنان و موانع است. بازی Captain Toad برای نینتندو سوییچ، وی‌یو و نینتندو 3DS منتشر شده و به صورت دونفره هم قابل انجام است.

– بازی Animal Crossing: New Horizons

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«انیمال کراسینگ» حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یک شبیه‌ساز زندگی است که همانند ماینکرفت، بر روی خلاقیت پافشاری می‌کند. در این بازی می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید، برای مثال به گیاهان آب بدهید یا منابع مختلفی جمع‌آوری کنید. شما همچنین قادر هستید به جزیره دوستتان بروید و اگر با کمبود منابع رو به رو هستید، لوازم مورد نیازتان را از او قرض بگیرید یا حتی دوستتان را به جزیره خود دعوت کنید. البته این کارها شاید در ابتدای برای کودک سخت باشد، بنابراین باید شخصا به او یاد بدهید یا کمک کنید تا مشکلی برایش ایجاد نشود.

انیمال کراسینگ در ابتدای عرضه، کمی مورد انتقاد قرار گرفت اما سازندگان با انتشار آپدیت‌های مختلف، آن را بهبود بخشیدند و حالا با یک اثر خوب رو به رو هستیم که تجربه آن می‌تواند برای تمام سنین مناسب باشد. اگر صاحب کنسول نینتندو سوییچ هستید، این بازی را فراموش نکنید.

– بازی Terraria

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«تراریا» در واقع یک نسخه‌ی دوبعدی از ماینکروفت است که در ژانر ساید اسکرولر ساخته شده. دنیاهای بازی به صورت تصادفی ساخته می‌شوند و کار شما این است که به گشت و گذار بپردازید، منابع جمع آوری کنید و دشمنان کوچک و بزرگ را از بین ببرید. با توجه به تصادفی بودن مراحل، هر کسی می‌تواند تجربه‌ی متفاوتی از بازی داشته باشد و همین مسئله، جذابیت‌های آن را افزایش می‌دهد.

بازی Terraria اگرچه همانند دیگر عناوین مدرن و سه بعدی، چشم نواز نیست و شاید مورد علاقه‌ی کودکان نباشد اما می‌تواند آن‌ها را به خوبی سرگرم کند و حتی اعتیادآور باشد. این بازی برای رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 در دسترس قرار دارد.

– سه‌گانه Spyro Reignited

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

یکی از بهترین مجموعه‌های پلتفرمر سه بعدی کلاسیک که بسیار پرطرفدار شد و به محبوبیت بالایی رسید. در سال 2018، هر سه قسمت اصلی بازسازی شده و در قالب یک کالکشن بی‌نظیر در اختیار مخاطبان قرار گرفت. اگر از طرفداران قدیمی مجموعه هستید، این نسخه‌ی جدید، خاطرات زیادی را برای شما زنده می‌کند و می‌تواند این احساسات را در کودک هم زنده کند.

«اسپایرو» در مجموع آسان است، آزادی زیادی به بازیکن می‌دهد و می‌توان در دنیاهای فانتزیِ آن به گشت و گذار پرداخته و الماس و گنج پیدا کرد. البته با پیشروی در مراحل، فرزند شما شاید با چالش‌های کوچکی رو به رو شود اما به گونه‌ای نیستند که او را اذیت کنند.

بهترین بازی‌های مناسب برای کودکان بالای 10 سال

– بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

بعضی از بازی‌دوستان فعلی که اکنون خود صاحب فرزند هستند، با مجموعه‌ی «کراش» بزرگ شده‌اند و خاطرات فراموش نشدنی متعددی از آن دارند. قسمت چهارم که مدتی قبل منتشر شد، یک اثر کاملا مدرن است که بر مبنای همان ساختار کلاسیک مجموعه استوار بوده و می‌تواند کودکان را به بهترین شکل ممکن، با این سری بازی آشنا کند.

«کراش باندیکوت 4» البته آن‌ قدرها هم آسان نیست و همان درجه سختی که از گذشته به یاد دارید، در آن به چشم می‌خورد. با این حال، ارزش تکراری بالایی دارد و قطعا کودکان 10 الی 12 ساله را می‌تواند برای ساعت‌ها سرگرم کند. این بازی برای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

– بازی Overcooked 2

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

این شبیه ساز آشپزی، تمرکز ویژه‌ای بر روی همکاری تیمی دارد و آن را به صورت چهار نفره هم می‌توانید انجام دهید. در «اور کوکد 2»، باید در یک رستوران شلوغ و لوکیشن‌های عجیب و غریب، آشپزی کنید و انواع چالش‌ها و سفارش‌های پیچیده در مسیر شما قرار می‌گیرد. شاید کودک شما نتواند سفارشات مختلف را به درستی انجام دهد اما در رابطه با «همکاری تیمی» و «ارتباطات اجتماعی»، نکات خوبی را یاد می‌گیرد.

– بازی Fortnite

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«فورتنایت» شاید نیازی به معرفی نداشته باشد؛ اثری که در چند سال اخیر فراگیر شده و اکثر مخاطبان آن را کودکان تشکیل می‌دهند. این بازی در سبک «بتل رویال» ساخته شده و اگرچه بعضی از مکانیک‌های آن (همانند ساخت و ساز) شاید کمی برای کودکان سخت به نظر برسد اما به سرعت در آن به درجه‌ی استادی می‌رسند و حتی می‌توانند از بزرگسالان هم بهتر بازی کنند.

بازی Fortnite رایگان است و آن را می‌توانید بر روی ایکس باکس، پلی استیشن و رایانه‌‎های شخصی پیدا کنید.

– بازی Ratchet & Clank

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«رچت و کلنک» نسخه‌های زیادی دارد اما نسخه‌ی سال 2016 بدون شک یکی از بهترین‌هاست و کودکان، عاشق دنیا و شخصیت‌های آن می‌شوند. جلوه‌های بصری این قسمت درخشان است و در کنار مبارزات، عناصر پلتفرمر نیز در اثر وجود دارد. شاید تنها مشکل بازی این باشد که تک نفره است و نمی‌توانید کودک را همراهی کنید. بازی Ratchet & Clank تنها برای پلی استیشن 4 منتشر شده است.

– بازی Stardew Valley

بهترین بازی های مناسب برای کودکان

«استاردیو ولی» یک بازی شبیه‌ساز مدیریت و کشاورزی است که در مقایسه با تمامی عناوین فوق الذکر، بزرگسالانه‌تر بوده و می‌تواند یک کودکِ در آستانه‌ی نوجوانی را به چالش بکشد. همانند انیمال کراسینگ، می‌توانید به جمع آوری منابع بپردازید و با افراد شهر تعامل داشته باشید اما مکانیک‌ها در مقایسه با آن، پیچیده‌تر است و کمی زمان می‌برد تا فرزند شما با تمامی عناصر گیم پلی آشنایی پیدا کند. این بازی کوچک و دلنشین که حال و هوای کلاسیکی هم دارد، برای کنسول‌های ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و رایانه‌های شخصی انتشار یافته است.

آیا از این فهرست از بهترین بازی ‌های مناسب برای کودکان رضایت دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*