موجودات فضایی

موجودات فضایی می‌توانند تمدن بشری را از 29 سیاره رصد کنند

دانشمندان در بررسی‌های جدید خود دریافتند موجودات فضایی می‌توانند تمدن بشری را از 29 سیاره بالقوه قابل سکونت رصد کنند.

در حالی که انسان‌ها از قرن‌های گذشته تا به امروز همواره با رصد آسمان به دنبال کشف نشانه‌ای از حیات فرازمینی هستند، اکنون دانشمندان اعلام کردند موجودات فضایی می‌توانند حداقل از 29 سیاره تمدن بشری را رصد کنند.

رصد تمدن بشری از 29 سیاره توسط موجودات فضایی

دانشمندان برای این که بفهمند سیاره زمین در چه نقطه‌هایی توسط سیاره‌های فرازمینی قابل رصد است، ابتدا از تکنیک نوری استفاده کردند؛ یعنی با وجود اینکه این سیاره‌ها به شکل مستقیم با تلسکوپ‌ها قابل رصد نیستند، اما هنگامی که آنها از جلوی ستاره خود می‌گذرند، باعث می‌شوند تا نور ستاره کمتر از حالت عادی به ما برسد. از این رو دانشمندان می‌توانند به وجود چنین سیاره‌هایی پی ببرند.

اخترشناسان با روش ترانزیت، مداری را با یک ترازبندی دقیق میان مکان سیاره عبوری، ستاره آن سیاره و جایگاه خورشید منظومه شمسی ترسیم کردند که طبق آن می‌توان متوجه شد سیاره زمین در چه نقطه‌هایی توسط سیاره‌های فرازمینی قابل رصد است. در همین راستا دانشمندان از این طریق توانستند 2034 منظومه ستاره‌ای را در منطقه‌ای به وسعت 326 سال نوری کشف کنند که قادرند در بازه زمانی ده هزار ساله زمین را رصد کنند؛ این بازه 10 هزار ساله در واقع از 5 هزار سال قبل تا 5 هزار سال بعد را شامل می‌شود.

طبق اعلام محققان، از این تعداد حدود 1715 منظومه ستاره‌ای در کهکشان راه شیری وجود دارد که از میان آنها سیارات 46 سامانه به دلیل نزدیکی به منظومه ما می‌توانند سیگنال شفافی از وجود تمدن بشری در سیاره زمین را رصد کنند. گفتنی است این سیگنال‌ها همان سیگنال‌های رادیو و تلویزیونی است که بشر اولین بار آن را حدود 100 سال قبل منتشر کرده است.

در مقاله این اخترشناسان آمده است 29 سیاره بالقوه قابل سکونت از 46 منظومه نزدیک به سیاره زمین می‌توانند به خوبی امواج رادیویی رادیو و تلویزیونی منتشر شده از سوی بشر را رصد کنند. از این رو کشف وجود انسان در منظومه شمسی برای موجودات فضایی کار چندان دشواری نخواهد بود. البته باید به این موضوع توجه داشت که آیا تمدن پیشرفته احتمالی خواهان برقراری تماس با انسان است یا خیر؟