انقراض دسته جمعی زمین

محققان از وجود دوره‌های 27.5 میلیون ساله انقراض دسته جمعی زمین خبر دادند

محققان در بررسی‌های جدید خود توانستند به وجود دوره‌های 27.5 میلیون ساله انقراض دسته جمعی زمین پی‌ببرند که نشان می‌دهد وقایع بزرگ زمین‌شناسی قبلی تصادفی نبوده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند در طول تاریخ وقایع بزرگی که در سیاره زمین رخ داده به شکل تصادفی بوده است، اما اکنون محققان در بررسی‌های جدید خود با تجزیه و تحلیل وقایع زمین‌شناسی باستانی دریافتند زمین دارای یک چرخه 27.5 میلیون ساله است. طبق اعلام این محققان، سیاره زمین یک نبض یا ضرباهنگ بسیار کند اما پایدار دارد که با تکمیل هر چرخه حوادث فاجعه‌باری رخ خواهد داد.

دوره‌های 27.5 میلیون ساله انقراض دسته جمعی زمین

در مقاله این محققان که در مجله Geoscience Frontiers منتشر شده آمده است این فعالیت زمین‌شناسی به شکل عجیبی فاصله 27.5 میلیون ساله خود را حفظ می‌کند؛ در واقع تمام رویدادهای زمین‌شناسی به یکدیگر پیوسته بوده و هیچ رخدادی مانند فعالیت‌های آتشفشانی، انقراض دسته جمعی، تغییر مجدد صفحه‌های زمین و افزایش سطح دریاها تصادفی نیست.

محققان به کمک روش‌های زمان‌یابی رادیو ایزوتوپی بسیار پیشرفته توانستند به چنین جزئیاتی پی ببرند. در همین راستا گروهی از دانشمندان به سرپرستی مایکل رامپینو، زمین‌شناس و استاد گروه زیست‌شناسی دانشگاه نیویورک سوابق وقایع مهم زمین‌شناسی در 260 میلیون سال اخیر را جمع‌آوری کرده و آنها را با جدیدترین داده‌های قدمت موجود مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این محققان توانستند 89 رویداد مهم زمین‌شناسی را در 260 میلیون سال گذشته مورد بررسی قرار دهند. کاهش اکسیژن اقیانوسی، فوران سیل-بازالت قاره‌ای، نوسانات سطح دریا، انقراض‌های موجودات دریایی و غیردریایی، نبض‌های جهانی اثر ماگماتیسم درون صفحه‌ای و زمان تغییرات در سازماندهی مجدد صفحه‌های زمین جزو مهم‌ترین این رویدادها محسوب می‌شوند.

نتایج این بررسی‌ها حاکی از آن است که تمام این وقایع در تاریخ زمین در 10 نقطه زمانی مشخص و طی دوره‌های 27.5 میلیون ساله اتفاق افتاده است. طبق اعلام این محققان، جدیدترین رویدادهای زمین‌شناسی حدود 7 میلیون سال پیش به وقوع پیوسته و رویداد بزرگ زمین‌شناسی بعدی حدود 20 میلیون سال آینده اتفاق خواهد افتاد. محققان وقوع برخی از این رویدادهای دوره‌ای را به چرخه فعالیت در فضای داخلی زمین مرتبط می‌دانند. همچنین چرخه‌های مشابه در مدار زمین نیز در زمان‌بندی این رویدادها تاثیرگذار خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*