فیلم های جشنواره کن 2021

معرفی فیلم های جشنواره کن 2021‌؛ از اثر جدید فرهادی تا وس اندرسون

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین فیلم های جشنواره کن 2021 – Cannes Film Festival پرداخته‌ایم و سابقه‌ی کارگردانان آن‌ها را نیز بررسی کرده‌ایم.

در ادامه می‌توانید با فیلم های جشنواره کن 2021 در بخش اصلی آشنایی پیدا کنید. در جشنواره‌ی امسال کارگردانان شاخصی همچون وس اندرسون، لئوس کاراکس، ژاک اودیار، شان پن، پل ورهوفن و غیره حضور دارند.

کرونا ویروس منجر به لغو شدن اکثر فستیوال‌ها و جشنواره‌های سینمایی سال گذشته از جمله کن شد اما آن‌ها امسال با تمام قدرت بازگشته‌اند و می‌توان انتظار یک جشنواره‌ی درجه یک را داشت. رئیس هیئت داوران امسال، اسپایک لی است که با فیلم بلکککلنزمن (BlacKkKlansman) توانست جایزه بزرگ جشنواره کن (Grand Prix) را کسب کند.

معرفی فیلم های جشنواره کن 2021

جشنواره کن همواره برای کارگردانان برجسته، ارزش و احترام زیادی قائل شده است و فیلمسازان باسابقه معمولا برای پیروزی در بخش نخل طلا از شانس بالاتری برخوردار هستند (اگرچه تعدد آن‌ها به گونه‌ای است که مسلما برخی با دست‌های خالی جشنواره امسال را ترک می‌کنند). امسال به زنان نیز بهای زیادی داده شده و در بخش اصلی، چهار کارگردان زن حضور دارند. در ادامه می‌توانید با هر 24 فیلم بخش رقابتی آشنایی اجمالی پیدا کنید و البته همان طور که بالاتر اشاره شد، به سابقه‌ی کارگردانان در این جشنواره نیز نگاه مختصری انداخته‌ایم.

– فیلم The French Dispatch

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: آمریکا
  • کارگردان: وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» اثر جدید کارگردان صاحب سبک، وس اندرسن است که سه خط داستانی مختلف دارد و داستان زندگی سه خبرنگار آمریکایی در فرانسه را روایت می‌کند. گزارش فرانسوی می‌تواند به یکی از بهترین فیلم های جشنواره کن 2021 تبدیل شود و اگر نسبت به این مسئله تردید دارید، کافی است فهرست بازیگران آن را مطالعه کنید: فرانسیس مک‌ دورمند، بیل مری، تیموتی شالامی، جفری رایت، اوون ویلسون، تیلدا سوینتون، الیزابت ماس، لئا سیدو و بنیسیو دل تورو.

وس اندرسون اگرچه شهرت جهانی دارد اما تا پیش از این، تنها یک بار با فیلم قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom) در کن حضور پیدا کرده که البته آن‌‎ هم توفیقی بدست نیاورد.

– فیلم Paris, 13th District

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: فرانسه
  • کارگردان: ژاک اودیار

«پاریس، بلوک سیزدهم» اثر جدید فیلمساز شاخص فرانسوی، ژاک اودیار است که ظاهرا در ژانر درام عاشقانه‌ ساخته شده و به رابطه‌ی سه زن و یک مرد می‌پردازد. ژاک اودیار یکی از کارگردانان محبوب جشنواره کن به حساب می‌آید که تا پیش از این، چهار فیلم در جشنواره داشته: زنگار و استخوان (Rust and Bone)، قهرمان خودساخته (A Self-Made Hero)، یک پیامبر (A Prophet) که جایزه بزرگ کن را کسب کرد و دیپان (Dheepan‎) که نخل طلا را به خانه برد. اودیار امسال هم شانس خوبی برای کسب نخل طلا دارد.

– فیلم Casablanca Beats

  • کشور: مراکش
  • کارگردان: نبیل عیوش

ماجراهای این فیلم در شهر کازابلانکا (مراکش) اتفاق می‌افتد و داستان جوان‌هایی را روایت می‌کند که عاشق موسیقی هیپ‌هاپ هستند. کارگردان فرانسوی/مراکشی، نبیل عیوش نزدیک به سه دهه است که فیلم می‌سازد اما «بیت‌های کازابلانکا» اولین ساخته‌ی اوست که در بخش اصلی کن رقابت می‌کند. عیوش تا پیش از این، با فیلم‌های اسبان خدا (Horses of God) و بسیار دوست داشتنی (Much Loved) در بخش خارج از مسابقه‌ی کن حاضر بوده است.

– فیلم Red Rocket

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: آمریکا
  • کارگردان: شان بیکر

طرفداران آقار مستقل، شان بیکار را با آثاری همچون نارنگی (Tangerine‎)، استارلت (Starlet‎) و پروژه فلوریدا (The Florida Project) می‌شناسند. «راکت قرمز» اثر جدید اوست که داستان مردی را روایت می‌کند که مدتی به عنوان یک بازیگر فیلم‌های بزرگسالانه فعالیت کرده و حالا به شهر محل تولدش در تگزاس بازگشته اما نگاه‌ها نسبت به او تغییر پیدا کرده است. از میان کارهای پیشین بیکر، پروژه فلوریدا در بخش مستقل جشنواره کن، یعنی دو هفته کارگردانان (Director’s Fortnight) به نمایش در آمد.

– فیلم Annette

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: فرانسه، آلمان، بلژیک
  • کارگردان: لئوس کاراکس

«آنت» فیلم افتتاحیه‌ی جشنواره کن 2021 است و داستان یک استند-آپ کمدین (با بازی آدام درایور) و همسرش (ماریون کوتیار) را روایت می‌کند که خواننده‌ی اپرا است. زندگی آن‌ها زمانی دستخوش تغییر می‌شود که دخترشان به دنیا می‌آید و یک استعداد ویژه دارد.

لئوس کاراکس از کارگردانان بزرگ فرانسوی است که با اثر قبلی‌اش، هولی موتورز (Holy Motors) در بخش نخل طلا رقابت کرد و اثر موزیکال جدید او هم از کاندیدهای جدی پیروزی در این بخش است.

– فیلم La Fracture

  • کشور: فرانسه
  • کارگردان: کاترین کورسینی

«شکست» در رابطه با یک زوج همجنسگرا است که در آستانه‌ی جدایی قرار دارند و در میانه‌ی یک تظاهرات، در یک بیمارستان محبوس می‌شوند. کاترین کورسینی با فیلم تکرار (La Répétition) در بخش رقابتی سال 2001 حاضر شد و با فیلم سه دنیا (Three Worlds)، در بخش نوعی نگاه سال 2012 شرکت کرد.

– فیلم Titane

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: فرانسه، بلژیک
  • کارگردان: ژولیا دوکورنو

در فرودگاه، پسر جوانی که صورت‌اش کبود شده، ادعا می‌کند همان کودکی است که یک دهه قبل ناپدید شده بود. پلیس این پسرک را نزک پدرش می‌برد و در همین حین، تعدادی قتل دیوانه‌وار در شهر اتفاق می‌افتد.

«تیتانیوم» اولین ساخته‌ی ژولیا دوکورنو است که در بخش رقابتی کن به نمایش گذاشته می‌شود. او فیلم خام (Raw) را نیز در کارنامه دارد که در سال 2016، سر و صدای زیادی برپا کرد.

– فیلم On a Half Clear Morning

  • کشور: فرانسه، ایتالیا، آلمان، بلژیک
  • کارگردان: برونو دومون

یک روزنامه‌نگار (با بازی لئا سیدو) که در تلاش است میان زندگی شخصی و شغلی‌اش تعادل ایجاد کند، یک تصادف مهیب را تجربه می‌کند و زندگی‌اش به مسیر تازه‌ای می‌رود. برونو دومون از چهره‌های سرشناس جشنواره کن است که تاکنون پنج بار در بخش رقابتی حضور داشته. او برای فلاندر (Flanders) در سال 2006، جایزه بزرگ هیئت داوران را بدست آورد.

– فیلم The Story of My Wife

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: فرانسه، آلمان، ایتالیا، مجارستان
  • کارگردان: ایلدیکو انیدی

یک ناخدای کشتی همراه با دوست‌اش مشغول قهوه خوردن است و با او شرط بندی می‌کند که با اولین دختری که وارد کافه شد، ازدواج کند. «داستان همسر من» اولین حضور ایلدیکو انیدی در بخش رقابتی را رقم خواهد زد. او آخرین بار با فیلم قرن بیستم من (My 20th Century) در سال 1989، در بخش خارج از مسابقه کن حضور داشت و جایزه دوربین طلایی (Caméra d’Or) را به خانه برد.

– فیلم Drive My Car

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: ژاپن
  • کارگردان: ریوسوکی هاماگوچی

در این اثر معمایی جنایی، همسر یک کارگردان تئاتر ناپدید می‌شود. ریوسوکی هاماگوچی یکی از فیلمسازان جوان ژاپنی است که در سال 2018، با فیلم آساکو اول و دوم (Asako I & II) در بخش اصلی کن حضور داشت.

– فیلم Bergman Island

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: فرانسه، مکزیک، برزیل، آلمان
  • کارگردان: میا هانسن لووه

یک زوج فیلمساز آمریکایی (با بازی ویکی کریپس و تیم راث) در تعطیلات تابستانی، به یک جزیره سفر می‌کنند تا چند فیلمنامه‌ی تازه بنویسند اما در آنجا با اتفاقات عجیبی روبه‌رو می‌شوند که مرز میان واقعیت و رویا را کم‌رنگ می‌کند. «جزیره‌ برگمان» اولین اثر انگلیسی‌‌زبانِ میا هانسن لووه است که در سال 2007، با فیلم همه چیز بخشیده شده است (All is Forgiven) در بخش دو هفته کارگردانان کن حضور داشت و نامزد جایزه دوربین طلایی شد. او دو سال بعد، با فیلم پدر فرزندانم (Father of My Children) در بخش نوعی نگاه شرکت کرد و جایزه ویژه هیئت داوران را به خانه برد.

– فیلم Compartment No. 6

  • کشور: فنلاند، استونی، آلمان، روسیه
  • کارگردان: یوهو کاسمانن

دو غریبه که قصد سفر به قطب شمال را دارند، در قطار با یکدیگر آشنا می‌شوند و اتفاقاتی برای آن‌ها رخ می‌دهد که دیدگاهشان نسبت به زندگی را تغییر می‌دهد. «کوپه شماره 6» اولین حضور یوهو کاسمانن در بخش اصلی کن را رقم می‌زند. البته این کارگردان فنلاندی، با فیلم فروشندگان نقاشی (The Painting Sellers)، جایزه‌ بخش سینه فونداسیون (Cinéfondation) کن را بدست آورده است. او همچنین با فیلم شادترین روز زندگی اولی ماکی (The Happiest Day in the Life of Olli Maki) در بخش نوعی نگاه سال 2016 حاضر بود.

– فیلم A Hero

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: ایران، فرانسه
  • کارگردان: اصغر فرهادی

اصغر فرهادی یکی از مورد احترام‌ترین کارگردانان بین‌المللی سال‌های اخیر است و معمولا در جشنواره‌های سینمایی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. «قهرمان» داستان مردی به نام احمد را روایت می‌کند که به دلیل عدم پرداخت بدهی‌هایش، زندانی شده است. او در ادامه مرخصی می‌گیرد و تنها دو روز فرصت دارد تا بتواند شاکی‌ها را راضی کند اما اتفاقات تازه‌ای برایش رخ می‌دهد.

از ساخته‌های قبلی او، فیلم گذشته، جایزه بهترین بازیگر زن (برنیس بژو) را بدست آورد و فیلم فروشنده، جایزه بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) را کسب کرد. همچنین آخرین ساخته‌ی فرهادی یعنی همه می‌دانند، جشنواره کن سال 2018 را افتتاح کرد و اگرچه جایزه‌ای بدست نیاورد اما مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. باید دید قهرمان در نهایت تا چه اندازه می‌تواند موفق عمل کند و آیا فرمول‌های فرهادی بازهم جواب می‌دهند یا خیر.

– فیلم The Restless

  • کشور: بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه
  • کارگردان: یواخیم لافوسه

لیلا و دیمین عاشق یکدیگر هستند اما دیمین به اختلالات روانی دچار است و این مسئله، رابطه آن‌ها را تحت شعاع قرار داد. این اولین بار است که یواخیم لافوسه را در بخش اصلی کن مشاهده می‌کنیم، او فیلم درس‌های خصوصی (Private Lessons) را در بخش دو هفته کارگردانان سال 2008 داشت و دیگر ساخته‌اش، فرزندان ما (Our Children)، در بخش نوعی نگاه سال 2012 به نمایش در آمد.

– فیلم Ahed’s Knee

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: اسرائیل، فرانسه، آلمان
  • کارگردان: نداو لپید

داستان زندگی کارگردانی که در یک مخمصه گرفتار شده؛ از سویی باید برای آزادی مبارزه کند و از سوی دیگر، با مرگ مادرش کنار بیاید. نداو لیپد تنها یک بار با فیلم دوست دختر امیلی (Emile’s Girlfriend) در بخش سینه فونداسیون سال 2006 جشنواره کن حضور پیدا کرده است.

– فیلم Lingui

  • کشور: فرانسه
  • کارگردان: محمد صالح هارون

یک زن مسلمان 30 ساله، متوجه می‌شود که دختر 15 ساله‌اش باردار است و می‌خواهد سقط جنین کند؛ این کار اما چندان آسان نیست زیرا طبق قانون، سقط جنین غیرقانونی محسوب می‌شود. کارگردان مراکشی، محمد صالح هارون با فیلم پدر ما (Our Father) در بخش دو هفته کارگردانان سال 2002 حاضر بود، با فیلم مرد فریادکش (A Screaming Man) در سال 2010 جایزه هیئت داوران را کسب کرد و با فیلم گری‌گریس (Grigris) نیز در بخش اصلی سال 2013 شرکت داشت.

– فیلم Three Floors

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: ایتالیا
  • کارگردان: نانی مورتی

این فیلم، زندگی سه خانواده متفاوت از طبقه ثروتمند را مورد بررسی قرار می‌دهد. نانی مورتی یکی از باسابقه‌ترین کارگردانان حاضر در جشنواره کن است که اولین بار در سال 1978 با فیلم اکو بامبو (Ecco Bombo) برای نخل طلا رقابت کرد. او در سال 1994 با فیلم دفتر خاطرات عزیزم (Dear Diary) جایزه بهترین کارگردانی را بدست آورد و در سال 1998 با فیلم آوریل (Aprile) یک بار دیگر در بخش اصلی حاضر بود و در نهایت با فیلم اتاق پسر (The Son’s Room) در سال 2001 نخل طلا را به چنگ آورد. سه فیلم اخیر او یعنی سوسمار (The Caiman)، ما یک پاپ داریم (We Have a Pope) و مادر من (Mia Madre) نیز همگی در بخش اصلی به نمایش در آمده‌اند.

– فیلم Nitram

  • کشور: استرالیا
  • کارگردان: جاستین کورزل

این فیلم قرار است به زندگی مارتین برایانت (Martin Bryant) بپردازد؛ مردی که باعث و بانی قتل عامِ روستای پورت آرتور استرالیا بود و 35 نفر را به قتل رساند. او حتی باعث شد تا قوانین حمل اسلحه در این کشور دستخوش تغییر شود. جاستین کورزل که از فیلمسازان آینده‌دار سینماست، تا پیش از این با دو فیلم شهر برفی (Snowtown) و مکبث (Macbeth) در جشنواره کن حضور داشته که دومی در بخش اصلی به نمایش درآمد.

– فیلم Everything Went Fine

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: فرانسه
  • کارگردان: فرانسوا اوزون

پس از یک سکته قلبی کشنده، پیرمرد داستان از دختر بزرگ‌اش درخواست می‌کند تا به زندگی او پایان دهد. فرانسوا اوزون از فیلمسازان پرآوازه‌ی فرانسوی است که امسال برای پنجمین بار در جشنواره کن حضور دارد. او با فیلم‌های استخر (Swimming Pool)، جوان و زیبا (Young and Beautiful) و عاشق دوگانه (Double Lover) در بخش اصلی رقابت کرده و فیلم وقت رفتن (Time to Leave) را در بخش نوعی نگاه به نمایش گذاشته است.

– فیلم Flag Day

  • کشور: آمریکا
  • کارگردان: شان پن

یک مرد کلاهبردار که برای بزرگ‌ کردن دخترش، مجبور است یک زندگی دوگانه را در پیش بگیرد. شان پن همواره یکی از محبوب‌های جشنواره کن بوده و در مقام کارگردان، با فیلم‌های قول (The Pledge) و آخرین چهره (The Last Face) در بخش اصلی حضور پیدا کرده است.

– فیلم Petrov’s Flu

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: روسیه
  • کارگردان: کیریل سربرنیکوف

در روسیه‌ی پساشوروی، یک هنرمندِ رمان‌های مصور که مریض شده، همراه با دوست‌اش بیرون می‌رود تا قدم بزند و در این مسیر، متوجه می‌شود که دیگر نمی‌تواند واقعیت و تخیل را تشخیص دهد. کیریل سربرنیکوف با فیلم دانش آموز (The Student) در بخش نوعی نگاه سال 2016 حاضر بود و در سال 2018 با فیلم لتو (Leto) در بخش اصلی به رقابت پرداخت.

– فیلم The Worst Person in the World

  • کشور: نروژ
  • کارگردان: یواخیم تری‌یر

یک زن جوان که نمی‌تواند شغل مورد علاقه‌اش را پیدا کند و زندگی عاشقانه‌اش هم با مشکل رو به رو شده، سفری را برای خودشناسی آغاز می‌کند. یواخیم تری‌یر، فیلم‌ اسلو، 31 اوت (Oslo, August 31st) را در بخش نوعی نگاه سال 2011 روی پرده برد و با بلندتر از بمب‌ها (Louder Than Bombs) در بخش اصلی سال 2015 به رقابت پرداخت.

– فیلم Benedetta

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: هلند، فرانسه
  • کارگردان: پل ورهوفن

در ایتالیای قرن هفدهم، یک راهبه تازه‌کار به یک صومعه می‌پیوندد و در آنجا وارد یک رابطه عاشقانه با زن دیگری می‌شود. سینمادوستان، پل ورهوفن را به خوبی می‌شناسند، فیلمسازی که برای نمایش محتواهای جنسی و به تصویر کشیدن خشونت معمولا مورد انتقاد قرار می‌گیرد. او با فیلم غریزه اصلی (Basic Instinct) در بخش اصلی سال 1992 رقابت کرد و در سال 2016 با فیلم او (Elle) به این جشنواره بازگشت.

– فیلم Memoria

فیلم های جشنواره کن 2021

  • کشور: تایلند، فرانسه، مکزیک، آلمان، کلمبیا
  • کارگردان: اپیچاتپونگ ویراستاکول

یک زن اسکاتلندی که در حال سفر به کلمبیا است، صداهای عجیبی درون مغزش می‌شنود و کم کم تصور می‌کند که این صداها متعلق به چه موجوداتی هستند. اپیچاتپونگ ویراستاکول از فیلمسازان سرشناس تایلندی است که در سال 2002، با فیلم ارادتمند شما (Blissfully Yours) جایزه‌ بخش نوعی نگاه را به خانه برد، با عمو بونمی زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد (Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives) در سال 2010 موفق به کسب جایزه نخل طلا شد و با بیماری گرمسیری (Tropical Malady) در سال 2004، جایزه ویژه هیئت داوران را بدست آورد. می‌توان انتظار داشت که «مموریا» نیز به یکی از بهترین فیلم های جشنواره کن 2021 تبدیل شود.

جشنواره کن امسال از تاریخ 6 ژوئیه (15 تیر) آغاز می‌شود و در تاریخ 17 ژوئیه (26 تیر) به پایان می‌رسد.

منتظر کدام یک از فیلم های جشنواره کن 2021 هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*