واکسن پاستور

احتمال تزریق واکسن پاستور به دانش آموزان و افراد زیر ۱۸ سال

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مناسب بودن واکسن پاستور برای تزریق به افراد زیر 18 سال و دانش آموزان خبر داد.

دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در تازه‌ترین مصاحبه خود با اشاره به این که کشور هم‌اکنون و پس از یک وقفه نسبت طولانی از لحاظ تحویل واکسن در شرایط خوبی قرار دارد، عنوان کرد که در حال حاضر واکسن مورد نیاز برای تزریق دوز دوم فراهم شده و حتی ذخایر ما بیش از حد نیاز است. قرار است به زودی دوز دوم واکسن کرونا به افراد 70 سال به بالایی که دوز اول را دریافت کردند تزریق شود. این در حالی است که هم‌اکنون در تعدادی از شهرهای ایران حدود 85 درصد افراد بالای 75 سال نخستین دوز را تزریق کرده‌اند.

رئیسی در ادامه عنوان کرد که از هفته پیش رو به طور هفتگی و به مدت 6 هفته حدود یک میلیون و 700 هزار دوز از انواع مختلف واکسن کرونا (خارجی و داخلی) در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و قرار است که وزارت بهداشت 9 میلیون دوز واکسن کرونا را در طول این 6 هفته دریافت کند.

آغاز واکسیناسون افراد بالای 65 سال

واکسن پاستور

لازم به ذکر است که واکسیناسیون افراد بالای 65 سال که جمعیت آن‌ها نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر است سریعا پس از دریافت نخستین محموله واکسن توسط وزارت بهداشت آغاز خواهد شد. پس از گذشت یک هفته تا 10 روز از واکسینه شدن افراد بالای 65 سال نیز فرآیند تزریق واکسن به افراد بالای 60 سال که حدود 2 میلیون و 460 هزار نفر هستند، آغاز خواهد شد که با انجام این کار دومین فاز واکسیناسیون عمومی به اتمام خواهد رسید. پس از آن نیز فاز دوم واکسیناسیون بیماران خاص از جمله تالاسمی، پیوندی، هموفیلی و دیالیز آغاز خواهد شد.

در حال حاضر جانبازان بالای 50 درصد کشور واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و حتی در تعدادی از استان‌ها تزریق واکسن به جانبازان 40 درصد به بالا هم انجام شده و قرار است که واکسیناسیون جانبازان 20 درصد نیز از مرداد ماه آغاز شود.

تزریق واکسن به افراد پایین 18 سال چگونه است؟

واکسن پاستور

رئیسی با اشاره به این که واکسیناسیون اساتید دانشگاه‌ها و معلمان از مرداد ماه آغاز خواهد شد، بیان کرد که واکسن تنها مانع بر سر راه بازگشایی مدارس نیست و موانع دیگری نیز وجود دارد. هم‌اکنون واکسن تأیید شده‌ای وجود ندارد که بتوان با استفاده از آن افراد 18 سال به پایین را واکسینه کرد و به همین خاطر دانش آموزان برای تزریق واکسن همچنان باید منتظر بمانند.

این در صورتی است که واکسیناسیون کارکنان آموزش و پرورش، معلمان و راننده‌های سرویس مدارس انجام خواهد شد. آموزش و پرورش باید برگزاری کلاس‌ها را به صبح و بعد از ظهر موکول کند، کلاس‌ها را فاصله‌گذاری کند و همچنین کلاس‌ها را با تعداد دانش آموز کم تر نسبت به سابق برگزار کند و آموزش‌ها لازم نیست در این راستا باید به خانواده‌ها داده شود.

رئیسی ادامه عنوان کرد که نتایج به دست آمده از آزمایش‌های واکسن پاستور تا به اینجا قابل قبول بوده است و در صورت کسب موفقیت در کارآزمایی بالینی، می‌توان با واکسن پاستور افراد 18 سال به پایین را در برابر کرونا واکسینه کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با ویژگی‌های واکسن‌های بومی اظهار کرد که ایران هم‌اکنون دارای 6 پلتفرم واکسن ایرانی است. از جمله آن‌ها می‌توان به واکسن برکت اشاره کرد که از نوع ویروس غیر فعال است و سابقه استفاده از واکسن‌ها با پلتفرم این چنینی تقریبا به 70 سال می‌رسد. واکسن‌های ساخته شده با این پلتفرم از عوارض جانبی بسیار کمی برخوردار هستند. البته لازم به ذکر است که مطالعات متوقف نشده و همچنان پابرجا است؛ اما نتایج آزمایش‌های اولیه قابل قبول بود.

خیلی‌ها اظهار می‌کنند چرا تزریق واکسن داخلی بدون آن که فاز سوم را سپری کند آغاز شده است؟ در پاسخ باید گفت که تزریق واکسن‌های کرونا اسپوتنیک، سینوفارم و سینووک نیز درست در همین مرحله آغاز شد. ضمن این که واکسن برکت هم‌اکنون در فاز سوم آزمایش بالینی قرار دارد و برای آن مجوز استفاده اضطراری صادر شده است.

صدور مجوز برای استفاده اضطراری واکسن پاستور

واکسن پاستور

رئیسی در ادامه با اشاره به واکسن پاستور عنوان کرد که در این هفته برای واکسن پاستور مجوز مصرف اضطراری صادر شد و علاوه بر این در طول یک تا دو ماه آینده واکسن رازی نیز وارد بازار می‌شود. البته شاید این اتفاق زودتر از موعد مقرر عملی شود.

مطمعنا از شهریور امسال تولید واکسن ایرانی به حداقل 10 میلیون دوز در ماه خواهد رسید و با احتساب این قضیه 70 میلیون دوز واکسن کرونا داخلی تا هفت ماه پایانی سال به دست ما خواهد رسید و تا قبل از شهریور نیز جمعیتی در حدود 10 میلیون نفر واکسن تزریق خواهند کرد.

از آنجایی که جمعیت در اولویت برای دریافت نخستین دوز واکسن کرونا نزدیک به 60 میلیون نفر است، می‌توان گفت که واکسن به حد کافی در دسترس است و علاوه بر این ما به واکسن‌های خارجی خریداری شده نیز دسترسی داریم. قطعا ما به قول خود عمل خواهیم کرد و تا انتهای سال به گروه‌های در اولویت واکسن تزریق خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*