دوز واکسن کرونا

فاصله زیاد بین دو دوز واکسن کرونا خطری در پی ندارد

دانشمندان به تازگی تحقیقاتی را انجام داده‌ و اعلام کرده‌اند که تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا هیچ خطر و مشکلی در پی ندارد.

نتایج به دست آمده از جدیدترین تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که فاصله به وجود آمده در بین تزریق دوز اول و دوز دوم واکسن کرونا از فاصله پیشنهادی فراتر رفته است، اما به احتمال فراوان این افزایش فاصله هیچ‌گونه خطری را در پی نخواهد داشت. لازم به ذکر است که این تحقیق تنها مخصوص به واکسن‌های کرونا اسپوتنیک،‌ آسترازنکا و فایزر است و شامل حال دیگر واکسن‌ها نمی‌شود.

استفاده از واکسن‌های مختلف برای واکسیناسیون عمومی

واکسن کرونا

هم‌اکنون واکسن‌های کرونا مختلفی در سرتاسر دنیا به منظور انجام واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر این واکسن‌ها در دو دوز تزریق می‌شوند و معمولا تزریق دوز دوم آن‌ها پس از گذشت 3 تا 4 هفته از تزریق دوز اول، انجام می‌شود. اما بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، در برخی از واکسن‌های کرونا از جمله آسترازنکا، دریافت دوز دوم واکسن پس از گذشت 12 هفته از تزریق دوز اول نیز می‌تواند ایمنی را بالاتر ببرد.

از آنجایی که در حال حاضر واکسن‌ها در تعداد محدود عرضه می‌شوند و تمام افراد امکان تزریق آن را ندارند و تعدادی از افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌اند اکنون نگران تزریق دوز دوم هستند،‌ سوال‌هایی در ارتباط با حداکثر فاصله موجود بین دوز اول و دوز دوم واکسن کرونا پیش آمده است که پاسخگویی به آن‌ها الزامی است.

پژوهشگران ایرانی به تازگی تحقیقی را انجام داده‌ و در آن به بررسی حد فاصل مناسب بین تزریق دوز اول و دوز دوم واکسن کرونا پرداخته‌اند. پژوهشگران برای انجام این تحقیقات ابتدا اطلاعات موجود در مجلات معتبر و همچنین شواهد علمی منتشر شده از سوی آژانس دارویی اروپا و سازمان جهانی بهداشت را جمع‌آوری کردند و پس از آن این شواهد را به منظور هم‌فکری در اختیار برخی از محققان داخلی قرار دادند و در نهایت این تحقیق را ارائه کردند.

تأخیر در تزریق یا تزریق زودهنگام واکسن کرونا اهمیت ندارد

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ایجاد تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا یا تزریق آن زودتر از موعد مقرر خیلی اهمیت ندارد،‌ بلکه مسئله مهم تزریق آن است، چرا که تزریق دوز اول باعث می‌شود که آنتی ژن وارد سیستم ایمنی بدن فرد شود و به دنبال آن ایمنی بدن پاسخ خود را آغاز می‌کند. نهایتا دوز دوم منجر می‌شود که سیستم ایمنی قوی‌تر شود. به طوری که پاسخی که از سوی آنتی بادی و سلول T ایجاد می‌شود بسیار قوی است و می‌تواند برای چندین مدت ادامه یابد.

افزایش ایمنی بدن به دنبال تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا

واکسن کرونا

طبق نوشته مجله نیچر،‌ ایجاد تأخیر در حد فاصل تزریق دوز اول و دوز دوم بعضی از واکسن‌های کرونا باعث می‌شوند که ایمنی بدن افزایش پیدا کند. علاوه بر این می‌توان با ایجاد تأخیر در تزریق دوز دوم تعداد بیشتری از افراد را نسبت به افرادی که دوز دوم واکسن را در حد فاصل کمتری دریافت کرده‌اند، در برابر کرونا ایمن کرد.

کشور انگلستان نیز اعلام کرده است که قصد دارد تزریق دوز دوم واکسن را پس از گذشت 12 هفته از تزریق دوز اول انجام دهد. محققان آمریکایی به تازگی 175 نفر از افراد واکسینه شده بالای 80 سال که دوز دوم واکسن کرونا فایزر را 3 هفته یا 11 تا 12 هفته پس از تزریق دوز اول واکسن دریافت کردند،‌ مورد مطالعه قرار دادند.

در این مطالعه مشخص شد که سطح آنتی بادی بدن اشخاصی که دوز دوم واکسن را پس از گذشت 12 هفته از دریافت دوز اول تزریق کردند 3.5 برابر افرادی است که دوز دوم را پس از گذشت 3 هفته از تزریق دوز اول دریافت کردند. لازم به ذکر است که این مطالعه تنها مخصوص به واکسن فایزر است که هم‌اکنون در تعداد زیادی از کشورها تزریق نمی‌شود.

تحقیق دیگری نیز در ارتباط با به تأخیر انداختن تزریق دوز دوم واکسن کرونا آسترازنکا در میان تعدادی از تزریق کنندگان این واکسن در انگلستان و برزیل انجام شد که در آن مشخص شد از دو هزار و 377 نفر از افراد حاضر در این تحقیق، هزار و 407 نفر (59 درصد)‌ دوز دوم واکسن را 9 تا 12 هفته پس از دریافت دوز اول، تزریق کرده‌اند. در برزیل نیز دو هزار و 63 نفر در این مطالعه حاضر شدند که از این تعداد 384 نفر (18.6) درصد دوز دوم واکسن را 9 تا 12 هفته بعد از دریافت دوز اول، تزریق کرده‌اند.

نتایج به دست آمده از این تحقیق مشخص می‌سازد که تأثیرگذاری واکسن آسترازنکا بر افرادی که دوز دوم واکسن را پس از گذشت بیش از شش هفته از تزریق دوز اول، دریافت کرده‌اند بیشتر از افرادی بوده که دوز دوم واکسن را در کمتر از شش هفته پس از تزریق دوز اول، دریافت کرده‌اند.

حد فاصل موجود بین تزریق دو دوز واکسن اسپوتنیک

واکسن کرونا

افراد 18 سال به بالا تنها واکسن اسپوتنیک را در دو دوز دریافت می‌کنند و حد فاصل موجود بین تزریق دوز اول و دوز دوم این واکسن از سه هفته تا 90 روز است. نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده روی افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که ایجاد تأخیر در تزریق دوز دوم این واکسن هیچ خطری را در پی ندارد و حتی می‌تواند ایمنی بدن را بالاتر ببرد.

طبق گفته محققان کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-19، بررسی‌های صورت گرفته مشخص می‌سازند که در بسیاری از کشورها تزریق دوز دوم واکسن با کمی تأخیر از حد فاصل پیشنهادی انجام شده است که بر اساس نتایج حاصل شده از تحقیقات جدید،‌ این افزایش فاصله هیچ خطری را در پی نخواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*