فروش واکسن کرونا

فروش واکسن کرونا به مردم ایران برای اولین بار در جهان؛ وعده رایگان بودن واکسن چه شد؟

تصمیم دولت برای فروش واکسن کرونا به مردم جدی شده است. این در حالی است که تا به امروز هیچ یک از کشورهای دنیا دست به چنین اقدامی نزده‌اند.

دولت ایران هم‌اکنون تصمیم گرفته است که واکسن‌های کرونای تولید شده در داخل از جمله کووایران و… را به مردم بفروشد. این در شرایطی است که مردم ایران از ابتدای دوران فراگیری کرونا متحمل مشکلات بسیاری شدند و از لحاظ اقتصادی نیز بسیار متضرر شده‌اند. در صورتی که این موضوع تحقق پیدا کند ایران به اولین کشور جهان تبدیل خواهد شد که اقدام به فروش واکسن کرونا به مردمانش می‌کند.

درآمدزایی دولت از طریق فروش واکسن کرونا به مردم

فروش واکسن کرونا

دولت در صورتی این تصمیم را گرفته که از آغاز شیوع کرونا تا به امروز هیچ‌گونه تلاشی را برای رفع مشکلات معیشتی مردم انجام نداده و در عوض با اعمال محدودیت‌های خودرویی و صنفی و همچنین جریمه‌های رانندگی درآمدزایی کرده است. هم‌اکنون نیز دولت قصد دارد تا واکسن ساخت داخل را به مردم بفروشد. قیمت واکسن داخلی 7 یا 8 دلار است که با توجه به قیمت کنونی دلار که 24 هزار و 500 تومان است،‌ برای تزریق هر دوز از واکسن باید 196 هزار تومان هزینه کرد. مثلا تزریق دو دوز واکسن به یک خانواده ایرانی که چهار نفر جمعیت دارد، برای آن خانواده یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه بر می‌دارد.

این در صورتی است که حسن روحانی،‌ رئیس جمهور ایران اعلام کرد هنوز قیمت واکسن کرونا ایرانی مشخص نشده است و برای قیمت‌گذاری از مبنای داخلی یعنی ریال استفاده خواهد شد و نه مبنای ارزی. محاسبه قیمت نهایی واکسن ایرانی با توجه به مواد اولیه و سرمایه‌گذاری و با یک سود قابل توجه انجام خواهد شد و این مسئله که واکسن‌های تولید شده در کشورهای دیگر 10 یا 3 دلار، اما واکسن کرونا ایرانی هفت یا هشت دلار قیمت دارد، اصلا قابل بحث نیست.

این در حالی است که بعضی از رسانه‌ها پس از انتشار خبری مبنی بر این که مردم برای خرید واکسن برکت باید 200 هزار تومان هزینه بپردازند واکنش تندی نشان داده و اعلام کرده‌اند که حتی واکسن‌های تولید شده در کشورهای دیگر نیز از واکسن کرونا ایرانی ارزان‌تر هستند. گفتنی است که هیچ کدام از کشورهای جهان واکسن کرونا را به مردم خود نمی‌فروشند و نمی‌توان گفت که این قیمت‌ها پایین هستند یا بالا؛‌ اما با توجه به این که اصرار بر جلوگیری از ورود واکسن کرونا به کشور و ساخت واکسن در خود کشور دارند می‌توان انتظار داشت که یک بازار به بازارهای انحصاری کشور اضافه شود.

تا به امروز دوز اول کرونا به 4 میلیون و 416 هزار و 983 نفر در داخل کشور تزریق شده و دوز دوم نیز به یک میلیون و 196 هزار و 157 ایرانی تزریق شده است. مجموع واکسن‌‌های کرونایی که تاکنون در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته به 5 میلیون و 613 هزار و 140 دوز رسیده است.  مطابق با تازه‌ترین اظهارات رئیس جمهور،‌ ایران تا به امروز 10 میلیون و هشتصد دوز واکسن کرونای چینی و 16 میلیون و هشتصد دوز از سهمیه کوواکس خریداری کرده است که این محموله‌ها به طور کامل به کشور وارد نشده‌اند.

ایران از زمان دریافت نخستین محموله واکسن کرونا روسی اسپوتنیک تا به امروز چیزی در حدود پنج میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا دریافت کرده است که از این تعداد نزدیک به 2 میلیون و 650 هزار دوز واکسن چینی سینوفارم، 2 میلیون و 200 هزار دوز واکسن کره‌ای آسترازنکا، 920 هزار دو واکسن روسی اسپوتنیک و 125 هزار دوز واکسن کواکسین هندی بوده است.

وعده‌های دروغین در خصوص تأمین واکسن

فروش واکسن کرونا

با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان متوجه شد که اگر تمام واکسن‌های کرونایی که رئیس جمهور قول تأمین آن‌ها را داده است به کشور وارد شده و مورد استفاده قرار بگیرند،‌ چیزی حدود 17 میلیون نفر دومین دوز را دریافت خواهند کرد و نزدیک به 68 میلیون نفر نیز باید منتظر بمانند که فروش واکسن داخلی که قیمتی برابر با 200 هزار تومان خواهد داشت،‌ آغاز شود.

مسئولان کشور در شرایطی که ایران در حال تجربه شدیدترین پیک‌های کرونا بود،‌ اعلام کرده بودند که مردم می‌توانند بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای واکسن کرونا تزریق کنند. روحانی اعلام کرده است که فروش واکسن ایرانی بر مبنای ریالی انجام خواهد شد، اما در نخستین روز از اردیبهشت امسال وی اعلام کرده بود که مردم برای تزریق واکسن نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارند و بانک مرکزی علاوه بر واکسن‌های خریداری شده چیزی حدود 100 میلیون دلار دیگر را نیز به خرید واکسن اختصاص داده است. این در صورتی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد هستند که هدف وزارت بهداشت از صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن کووایران گریختن از مطالبات ملت است.

شروع موج پنجم کرونا

فروش واکسن کرونا

در حال حاضر کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد و روز به روز شهرهای قرمز در حال افزایش هستند و این مسئله باعث ایجاد نگرانی‌هایی از بابت غیر قابل کنترل شدن کرونا و آلوده شدن کل کشور به این ویروس شده است. تعداد شهرهای قرمز طی هفته پیش 22 شهر بوده که این تعداد در هفته جاری به 32 شهر افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روز گذشته 7034 و تعداد جان باختگان نیز 123 نفر گزارش شده است. علاوه بر این 3 هزار و 195 نفر از افراد آلوده به کرونا نیز در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند. در این بین سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان در پنج استان جنوبی کشور،‌ عنوان کرد که به تازگی از سرعت فراگیری کرونا در استان‌های بوشهر و هرمزگان کاسته شده است.

صادرات واکسن کرونا ایرانی از زمستان

فروش واکسن کرونا

وزیر بهداشت طی مصاحبه‌ای با اشاره به ورود سویه‌های آفریقایی و هندی کرونا به کشور، بیان کرد که در طول ماه‌های آینده دیگر احتیاجی به واردات واکسن نخواهیم داشت و حتی می‌توانیم در ماه‌های پاییز و زمستان صادرات واکسن ایرانی را آغاز کنیم. وی ادامه داد که ما برای عبور و مرور مردم از مرز‌ها تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت. هم‌اکنون تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی به ناچار و از ترس طالبان به کشور ما ورود پیدا کرده‌اند که این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود،‌ زیرا آن‌ها برای ورود به ایران از کشور پاکستان رد می‌شوند و پاکستان درگیر بیماری‌های بسیاری از جمله مالاریا،‌ التور و کووید است که ممکن است در جریان این مهاجرت به کشور ما ورود پیدا کنند.