گوشی آیفون

تاریخ‌سازی اپل؛ ۱۴ سال پیش اولین گوشی آیفون وارد بازار شد و جهان را تغییر داد

شرکت اپل ۱۴ سال پیش با ایده‌هایی جسورانه و جاه‌طلبانه، اولین گوشی آیفون را وارد باز کرد و دنیای تکنولوژی و موبایل‌ها را برای همیشه تغییر داد.

۲۹ ژوئن روز بسیار مهمی در تاریخ برند آیفون به حساب می‌آید؛ زیرا در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ (۸ تیر ۱۳۸۶) بود که محصولی تاریخی وارد بازار شد و جهان را دگرگون کرد. علاقه‌مندان به صنعت موبایل و شرکت اپل، هیچ‌گاه تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۰۷ (۱۹ دی ۱۳۸۵) را فراموش نخواهند کرد. روزی که استیو جابز به عنوان مدیرعامل وقت اپل، به روی سن آمد، گوشی آیفون را مقابل حضار در دست‌اش نگه داشت و جمله‌ای تاریخی را بیان کرد: «امروز، اپل قصد دارد دوباره تلفن را اختراع کند.»

استیو جابز

۱۴ سال پیش، جهان تکنولوژی با عرضه اولین گوشی آیفون برای همیشه تغییر کرد

شرکت اپل با عرضه نخستین گوشی آیفون، کاری فراتر از یک انتشار ساده را انجام داد. پس از این انقلاب ناگهانی، نحوه دسترسی افراد روی کره زمین به اخبار، ورزش، آب و هوا، داده‌ها و طریقه ارتباط‌شان با یکدیگر دچار تحولی عظیم شد. خیلی زود عباراتی مانند برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها به دایره لغات مردم راه پیدا کردند و تقریباً همه کاربران، در حال استفاده از یک گوشی هوشمند با صفحه لمسی بودند.

البته اپل از زمان عرضه اولین گوشی‌ هوشمند خود تا امروز، به طور جدی قابلیت‌های این برند را ارتقا داده و برخی از تست‌های اخیر نشان می‌دهند که سرعت نسخه اصلی آیفون نسبت به نسخه‌های فعلی کندتر است.   اولین گوشی آیفون به اپراتور مخابراتی و شبکه AT&T مجهز بود که سرعت بسیار پایینی داشت. تنها راه دریافت یک تصویر مناسب و واضح از پخش‌کننده یوتیوب این موبایل، پیدا کردن نقطه اتصال وای‌فای و متصل شدن به آن بود. این موضوع در سال بعد با عرضه آیفون ۳G تغییر کرد و بهبود یافت. نخستین موبایل آیفون از یک نمایشگر ۳.۵ اینچی با فضای ذخیره‌سازی ۴ و ۸ گیگابایت بهره می‌برد؛ نسخه‌هایی که به ترتیب، ۴۹۹ و ۵۹۹ دلار قیمت داشتند.

گوشی آیفون

اینکه بگوییم اولین گوشی آیفون پس از معرفی توسط استیو جابز مورد ستایش جهانیان قرار گرفت، کذب محض است. این گوشی تاریخ‌ساز بارها از طرف افراد مختلف مورد انتقاد قرار گرفت. استیو بالمر به عنوان مدیرعامل مایکروسافت، با خندیدن به ساختار این گوشی، عدم وجود کیبورد فیزیکی و مشکلات دیگرش را مسخره کرد و آن را گران‌ترین موبایل جهان خواند. بالمر در برابر محصول جدید اپل، به دفاع از گوشی‌های ویندوز فونی مایکروسافت پرداخت.

بالمر و بسیاری از منتقدان و تحلیلگران دیگر، معتقد بودند که گوشی ۵۰۰ دلاری اپل، هیچ شانسی برای موفقیت در بازار جهانی نخواهد داشت. اما به نظر می‌رسد که گمانه‌زنی‌های مخالفان سیاست‌های استیو جابز و شرکت اپل، چندان درست ازآب در نیامده است. حالا با گذشت ۱۴ سال، آیفون به یکی از موفق‌ترین برندهای دنیا تبدیل شده و با فروش ۱.۳ میلیارد دلار گوشی آیفون در بسیاری از کشورهای دنیا، جایگاه خیلی خوبی را در اختیار دارد.

اما اوضاع برای بلک‌بری کاملاً متفاوت بود. مایک لازاریدیس و جیم بالسیلی به عنوان مدیرعامل‌های این شرکت، به شکل طعنه‌آمیزی از گوشی آیفون تعریف کردند اما ظهور آیفون، منجر به فروپاشی تدریجی و محو شدن مقطعی بلک‌بری شد زیرا آن‌ها توان ماندن در این رقابت را نداشتند.

به گزارش Statista، اپل در دوران عرضه گوشی آیفون، یعنی از تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ تا باقی روزهای سال، ۱.۹ میلیون موبایل را به فروش رسانده است. آخرین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷، اپل موفق به فروش ۲۱۶.۷۶ میلیون گوشی موبایل آیفون شده است. علاوه‌بر این موارد، اپل در سال گذشته فروش نخستین مدل‌های آیفون را با قابلیت ۵G آغاز کرد.

همچنان می‌توانیم از اتفاقی که در ۱۴ سال پیش رخ داد و در کمتر از دو دهه، منجر به تحولی شگرف شد صحبت کنیم. شرکت اپل و استیو جابز فقید، کار تاریخی و ماندگاری را انجام دادند که اگر بگوییم به واسطه آن جهان دچار تغییر و دگرگونی شد، اغراق نکرده‌ایم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ۱۴سال شد واقعا

  2. واقعا جهان رو تغییر داد