گونه دلتا

با گونه دلتا کرونا بیشتر آشنا شوید؛ میزان سرایت، شدت، علائم و افراد در معرض خطر

در این مطلب توضیحاتی را در خصوص گونه دلتا کرونا خواهیم داد و جزئیات میزان سرایت، افراد در معرض خطر، علایم و شدت آن را بررسی می‌کنیم.

گونه دلتا کرونا برای نخستین بار در دسامبر سال گذشته میلادی و در کشور هند کشف شد و پس از آن سریعا به سایر کشورهای جهان سرایت کرد. این گونه از کرونا هم‌اکنون به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جهانی تبدیل شده است. ما در این مطلب به پنج سؤال مهم در خصوص گونه دلتا کرونا پاسخ خواهیم داد.

میزان سرایت گونه دلتا تا چه اندازه است؟

گونه دلتا

دلتا در حقیقت نام گونه B.1.617.2 ویروس سارس-کوو-2 است که برای نخستین بار در دسامبر سال گذشته میلادی و در کشور هند کشف شد و پس از آن با سرعت زیادی تمام جان را در بر گرفت. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، تا انتهای ماه ژوئن از 100 درصد مبتلایان به کرونا در ایالات متحده چیزی حدود 20 درصد به گونه دلتا مبتلا بودند. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت گونه دلتا سریع‌ترین نوع ویروس از نظر سرایت است.

پری ویلسون، یک اپیدمولوژیست عنوان می‌کند که سرایت‌پذیری گونه دلتا در مقایسه با گونه آلفا 50 درصد بیشتر است، این در صورتی است که سرایت‌پذیری آلفا نیز از گونه اصلی کرونا بیشتر بوده، پس می‌‌توان نتیجه‌گیری کرد که سرایت‌پذیری سویه دلتا در مقایسه با گونه اصلی کرونا 75 درصد بیشتر است.

وی ادامه داد در مکان‌هایی که واکسن کرونا به هیچ فردی تزریق نشده و هیچکس نیر ماسک نزده است، یک شخص آلوده به نوع اصلی کرونا می‌تواند باعث مبتلا شدن 2.5 نفر شود، در حالی که شخص آلوده به نوع دلتا باعث مبتلا شدن 3.5 تا 4 نفر می‌شود.

خطر در کمین چه افرادی است؟ 

گونه دلتا

احتمال ابتلا به کرونا در افرادی که در برابر این ویروس واکسینه نشده‌اند بیشتر است. همچنین احتمال ابتلا به این ویروس در کودکان و نوجوانان نیز بیشتر است. طبق گفته ایندی یلدیریم، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان، نتایج به دست آمده از جدیدترین آزمایش‌ها در بریتانیا مشخص می‌سازد که احتمال ابتلای کودکان و افراد کمتر از 50 سال به سویه دلتا کرونا از دیگر افراد بیشتر است.

این در صورتی است که تا به امروز هیچ یک از واکسن‌های کرونا برای تزریق به میانگین سنی 5 تا 12 سال مناسب تشخیص داده نشده‌اند. احتمال ابتلای جوانان و افرادی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند با تزریق واکسن به افرادی که سن بالاتری دارند، بیشتر می‌شود و با توجه به تحقیقات صورت گرفته می‌توان نتیجه گیری کرد خطر ابتلا به گونه دلتا در جوانان بیشتر از میانگین‌های سنی دیگر است.

سرعت فراگیری نوع دلتا چقدر است؟ 

ویلسون در پاسخ به این سؤال عنوان کرد که این مسئله بستگی به محل زندگی شما و شمار واکسینه شدگان در آن محل دارد. ویروس از مناطقی که واکسیناسیون در آن‌ها به صورت گسترده انجام نشده است به مناطق مشابه منتقل می‌شود. ممکن است منطقه‌ای که در آن واکسیناسیون انجام نشده در میان مناطقی باشد که افراد خود را واکسینه کرده‌اند. در این صورت ویروس در همانجا باقی می‌ماند و به مناطق اطراف منتقل نمی‌شود.

اگر همزمان شمار بالایی از افراد به کرونا آلوده شوند، سیستم درمان آن منطقه با فشار چشم‌گیری مواجه می‌شود و این مسئله می‌تواند عواقب بدی را در پی داشته باشد.

میزان بیماری‌زایی گونه دلتا چقدر است؟ 

با توجه به موارد بستری در بریتانیا مشخص می‌شود که گونه دلتا از انواع دیگر بیماری‌زایی بیشتری دارد. با این وجود این موضوع نیازمند تحقیقات گسترده‌تری است. نتایج به دست آمده از یک مطالعه در کشور اسکاتلند مشخص می‌سازد که شمار بستری شدگان مبتلا به گونه دلتا از بستری شدگان مبتلا به سویه آلفا دو برابر بیشتر است.

سویه دلتا چه علائمی دارد؟ 

یلدریم بیان می‌کند که این گونه از کرونا کمتر با از بین رفتن حس چشایی و بویایی همراه بوده و اصلی‌ترین علائم آن تب، آبریزش بینی، گلو درد و سر درد است. علائم مذکور در بیشتر آلوده شدگان به گونه دلتا کرونا رویت شده است.

طبق اعلام یک مرکز بهداشت در انگلستان، تأثیرگذاری واکسن فایزر بر گونه دلتا 88 درصد و تأثیرگذاری واکسن آسترازنکا بر این نوع از کرونا 60 درصد است.

هم‌اکنون سؤالات بسیاری نیز در مورد نوع دلتا پلاس مطرح شده است. این نوع از کرونا که برای نخستین مرتبه در کشور هندوستان کشف شد با جهشی تحت عنوان K417N همراه شده که پروتئین سنبله ویروس که وظیفه آن اتصال به سلول و آلوده کردن آن است و مورد هدف واکسن‌ها قرار می‌گیرد را تحت تأثیر قرار داده است. با تمام این اوصاف می‌توان با تزریق واکسن شمار مبتلایان و جان‌باختگان بر اثر ابتلا به این ویروس را کاهش داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*