عرضه خودرو در بورس

منتفی شدن عرضه خودرو در بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد که طرح عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به ایرادهای وارد شده به این طرح اجرا نخواهد شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا اعلام کرد که با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است. این مرکز معتقد است که قیمت‌گذاری با روش کنونی مناسب بوده و نیاز به تصویب هیچ‌گونه طرح جدیدی نیست. کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم از نزدیک به یک سال پیش به دنبال آن بود که بتواند طرحی را مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا با هدف از بین بردن سودگرایی و ایجاد شفافیت در عرضه و تقاضای خودرو به تصویب برساند. از زمان رسانه‌ای شدن این طرح، بسیاری از افراد از آن استقبال کرده و بسیاری نیز از آن انتقاد کردند که از جمله آن‌ها رئیس سازمان بورس و وزیر صمت بودند.

عرضه خودرو در بورس کالا عملی نخواهد شد

اما‌ هم‌اکنون گزارش منتشر شده از سوی پژوهش‌های مجلس از منتفی شدن عرضه خودرو در بورس کالا پس از کش‌مکش‌های فراوان خبر می‌دهد. با این وجود هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و تصمیم‌گیری در خصوص این قضیه به دولت سیزدهم موکول شده است.

الله وردی هقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی مصاحبه‌ای عنوان کرد که گرچه مجلس به دنبال تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا بود، اما خودروسازان این طرح را پیشنهاد کردند. خودروسازان قصد داشتند تا با به تصویب رسیدن این طرح بتوانند خودرو را با قیمت دلخواه خود بفروشند و سود حاصل از اختلاف قیمت بازار و کارخانه را برای خود بردارند.

عرضه خودرو در بورس

هقانی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون صنایع مجلس مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا تحت عنوان طرح ساماندهی صنعت خودرو، عنوان کرد اکثر طرح‌هایی که مجلس و دولت در ارتباط با صنعت خودرو تصویب می‌کند با حمایت خودروسازان صورت می‌گیرد. هقانی در ادامه عنوان کرد که طرح عرضه خودرو در بورس کالا بنا بر ایرادهایی که به تعیین قیمت‌گذاری پایه گرفته می‌شود هیچ تأثیر مثبتی در بازار نخواهد داشت. از این رو اگر تعیین قیمت پایه مورد موافقت خودروسازان قرار دارد آن‌ها می‌توانند محصولات خود را با همان شیوه قیمت‌گذاری روانه بازار کنند.

هقانی در ادامه با اشاره به نابسامان بودن شرایط کنونی بازار عنوان کرد که ممنوعیت واردات خودرو هم‌اکنون و با توجه به شرایطی که بازار دارد باید از سوی دولت برداشته شود تا از این راه اتومبیل‌های از کار افتاده حذف شوند. همچنین دولت باید اجازه دهد تا هر شخص بتواند در ازای اسقاط خودروی خود، بدون پرداخت هیچ‌گونه عوارضی یک دستگاه خودرو جدید وارد کند. بدون شک انجام این کار باعث ایجاد تحول در کشور خواهد شد و همچنین باعث خواهد شد که کیفیت خودروهای تولید شده در داخل به مرور زمان بیشتر شود.

واردات خودرو در مقابل صادرات و قطعات امکان‌پذیر نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به غیر قابل اجرا بودن پیشنهاد جدید نمایندگان مبنی بر واردات خودرو در راستای صادرات خودرو و قطعات، عنوان کرد که باید منافع تولید داخل و مردم و مسأله هزینه در ضمن آثار زیست محیطی در طرح واردات خودرو مورد توجه قرار گیرد؛ مساله‌ای که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور محسوب می‌شود.

عرضه خودرو در بورس

وی در ادامه با بیان این که ساماندهی بازار و قیمت خودرو مستلزم همکاری مشترک دولت و مجلس است، بیان کرد مجلس طرح‌های زیادی دارد که در صورت همکاری دولت می‌توانند به کشور کمک کنند. اکنون با توجه به عدم تعامل دولت فعلی با مجلس باید منتظر ماند که دولت جدید سر کار بیاید تا ببینیم همکاری آن‌ها با مجلس به چه صورت خواهد بود.

هقانی در ادامه با اشاره به این که از بین بردن مشکلات صنعت خودرو نیازمند تصمیم‌های شجاعانه مسئولان است، اظهار کرد که بسیاری از مسئولان در طول سال‌های گذشته با واردات خودرو تنها برای منفعت خودشان مخالفت کردند که این مسئله باعث شد تا بازار خودرو مورد سوءاستفاده قرار گیرد. وی در انتها بیان کرد مسئولان باید تصمیم‌هایی بگیرند که به نفع مردم باشد و نباید در تصمیم‌گیری‌‌هایشان تنها به دنبال منفعت خود و اطرافیانشان باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*