واردات خودرو

واردات خودرو در تابستان 1400 آزاد می‌شود؟

در صورت توافق دولت جدید با آمریکا بر سر احیای برجام،‌ احتمال دارد که واردات خودرو با تحولات چشم‌گیری مواجه شده و قیمت خودروهای وارداتی نزولی شود.

سال‌های زیادی است که خودرویی به علت ممنوعیت واردات خودرو به کشور ما وارد نمی‌شود و به همین دلیل بازار خودرو در این سال‌ها همواره با نوسان و افزایش قیمت‌ها همراه شده است. از آنجایی که خودروهای جدید و مدل بالا به کشور ما وارد نمی‌شوند،‌ افرادی که دارای اتومبیل‌های وارداتی هستند روی خودرو خود هر قیمتی که تمایل داشته باشند می‌گذارند. وقتی هم که از آن‌ها سؤال می‌کنید چرا روی خودرو خود قیمت بالایی گذاشتند پاسخ می‌دهند که تعداد موجود از این خودرو در بازار بسیار کم است و خریدار هم چنانچه واقعا علاقه داشته باشد که آن اتومبیل را خریداری کند به ناچار مجبور می‌شود هزینه زیادی را بپردازد.

آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد؟

واردات خودرو

اما در اینجا یک سوال مهم پیش می‌آید که آیا امکان آزاد شدن واردات خودرو وجود دارد یا همچنان واردات ممنوع می‌ماند؟ ممکن است که بازار خودرو در آینده نه چندان دور به علت پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات و همچنین دست یافتن به یک توافق احتمالی با آمریکا به یک باره دگرگون شود.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد که دولت به احتمال فراوان برای جلب رضایت مردم یک‌سری از ممنوعیت‌ها را بر خواهد داشت. اگر اوضاع به همین صورت پیش برود در اسفند سال جاری قیمت‌ها 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو برای دولت‌ها هیچ چاره‌ای به جز آزاد کردن واردات نمی‌ماند و علاوه بر این ممکن است که از تعرفه نیز کاسته شود. ضمن این که قیمت اتومبیل‌های ساخت داخل نیز آزاد‌سازی خواهد شد و در نتیجه نوسان موجود در بازار خودرو از بین خواهد رفت و بازار متعادل می‌شود. به همین دلایل به احتمال زیاد دولت جدید واردات خودرو را آزاد خواهد کرد.

دادفر در ادامه بیان کرد در صورتی که تعرفه نسبت به سابق تغییری نکند قیمت محصول برای عرضه آن به مشتری 150 ضربدر نرخ ارزی کالا می‌شود. یعنی به منظور خرید یک اتومبیل با قیمت 30 هزار دلار با توجه به اوضاع کنونی باید 1.5 میلیارد تومان هزینه کرد. با این اوصاف می‌توان گفت که برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی هم که خودروهای وارداتی داشتند تصمیم به فروش آن و خرید مدل‌های جدید می‌گیرند و قیمت‌ها در نتیجه رقابت فروشندگان با یکدیگر روند نزولی پیدا خواهد کرد.

دادفر در ادامه در ارتباط با روند تأمین ارز اظهار کرد در صورتی که ممنوعیت واردات اتومبیل برداشته نشود واردکنندگان خودرو می‌توانند برای تأمین منابع مالی از خارج از کشور اقدام کنند؛‌ اما در صورتی که واردات آزاد و تحریم‌ها لغو شود واردکنندگان می‌توانند منابع مالی مورد نیاز برای واردات خودرو را با جذب پول و سرمایه‌گذار خارجی تأمین کنند.

مناسب‌ترین زمان برای خرید خودرو

واردات خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در رابطه با رفع ممنوعیت واردات خودرو عنوان کرد به نظر می‌رسد که مناسب‌ترین زمان برای خرید اتومبیل تابستان خواهد بود و به احتمال فراوان دولت جدید نیز به دنبال آزاد کردن واردات خواهد بود. به احتمال زیاد ممنوعیت واردات اتومبیل در تابستان امسال برداشته خواهد شد؛‌ اما چگونگی انجام این موضوع قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. برای نمونه در صورتی که با آزادسازی واردات خودرو تنها عده اندک و خاصی از افراد بتوانند واردات انجام دهند، قیمت‌ها تقریبا تغییر زیادی نخواهند کرد. اما در صورتی ممنوعیت واردات برای تمام افراد برداشته شود قیمت‌ها به شکل چشم‌گیری روند نزولی پیدا خواهند کرد.

وی در ادامه اظهار کرد که به احتمال فراوان دولت جدید ایران در خصوص برجام و FATF به توافق خواهد رسید. همانطور که رئیس جمهور فعلی ایران (سید ابراهیم رئیسی) در رابطه با این موضوع اظهار کرد که نه تنها ما هیچ‌گونه مخالفتی با برجام نداریم، بلکه از منافع آن نیز استقبال می‌کنیم.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دولت جدید ایران تمایل به احیای برجام ندارد؛ اما این‌طور نیست و دولت از FATF و برجام استقبال می‌کند. از این رو به احتمال فراوان مشکلات مربوط به واردات خودرو نیز برطرف خواهد شد. البته برای مشارکت با شرکت‌های خارجی به زمان بیشتری نیاز است. دولت حداکثر تا مرداد امسال باید اقدام به رفع ممنوعیت واردات کند و بنابراین باید منتظر تحول صنعت خودرو در آبان و آذر امسال باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*