واردات خودرو

تقاضای خودروسازان از دولت برای آزادسازی مشروط واردات خودرو

طبق گفته دبیر انجمن خودروسازان، آزادسازی واردات خودرو در صورت آزادسازی قیمت می‌تواند ایجاد رقابت کرده و تنوع بازار خودرو را بیشتر کند.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران طی مصاحبه‌ای عنوان کرد که اگر خودروهای وارداتی 5 تا 10 درصد از سهم بازار داخل را به خود اختصاص دهند، رقابت بیشتر شده، کیفیت خودروها تولید شده در داخل افزایش پیدا کرده و تنوع خودروهای موجود در بازار نیز بیشتر می‌شود؛ اما واردات خودرو باید تنها در صورت آزادسازی قیمت خودرو، مجددا آغاز شود.

تصمیم گیری در خصوص واردات خودرو

واردات خودرو

خودروسازان در طی چند ماه گذشته مذاکرات خود را با مجلس به منظور آزادسازی قیمت و واردات خودرو آغاز کرده‌اند؛ اما با این وجود به احتمال فراوان این مذاکره و تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع به دولت سیزدهم کشیده خواهد شد. این در صورتی است که هم‌اکنون قیمت خودرو در بازار به علت ممنوعیت واردات، نوسانات ارزی،‌ تحولات سیاسی روند افزایشی پیدا کرده است. با این حال مهم‌ترین سؤالی که هم‌اکنون وجود دارد این است که سرنوشت قیمت‌ها پس از انتخابات چه خواهد شد؟ آیا بازار داخل به دنبال تصمیم‌گیری مسئولان در رابطه با کاهش تعرفه‌ها و واردات خودرو رقابتی خواهد شد؟

نعمت بخش با اشاره به جلسه‌ای که انجمن خودروسازان به تازگی با مجلس برگزار کرده بود، عنوان کرد که خودروسازان در تازه‌ترین گفت‌وگویی که با مجلسی‌ها داشتند خواستار آن شدند که که ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود و علاوه بر آن تعرفه واردات خودرو نیز 30 درصد کاهش پیدا کند. این در شرایطی است که انجمن‌های تولید کننده از مطرح کردن چنین درخواستی امتناع می‌کنند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد که البته انجمن خودروسازان تقاضای دیگری را مبنی بر معافیت خودروسازان از قیمت‌گذاری دستوری مطرح کرد؛ زیرا به اعتقاد ما خودروسازان داخلی در صورت آزادسازی واردات می‌توانند با خودروهای وارداتی به رقابت بپردازند.

نعمت بخش در ادامه با اشاره به  این که واردکنندگان خودرو در طول سال‌های گذشته به علت عدم صرفه اقتصادی از واردات خودروهای ارزان قیمت خارجی امتناع کرده‌اند، عنوان کرد که در حال حاضر دیگر قیمت هیچ خودرویی به علت وجود استانداردهای 85 گانه اروپایی، از 10 هزار دلا کمتر نیست و برای ورود اتومبیل با چنین قیمتی با توجه به قیمت کنونی دلار در ایران که 25 هزار تومان است، باید چیزی حدود 250 میلیون تومان هزینه شود که با در نظر گرفتن هزینه حمل و گمرکی این قیمت به 300 میلیون تومان نیز می‌رسد. خودروسازان داخلی با وجود شرایط این چنینی می‌توانند با تولید اتومبیل‌هایی نظیر کوییک، تیبا و پژو 405 به راحتی با این اتومبیل به رقابت بپردازند.

نعمت بخش در ادامه بیان کرد که هم‌اکنون انگشت اتهام تمام مردم در قضیه ممنوعیت واردات خودرو به سمت خودروسازان گرفته شده است،‌ در حالی که خودروسازان به صورت مکرر گفته‌اند که هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارند.

اختصاص 5 تا 10 درصد از بازار به خودروهای وارداتی

واردات خودرو

دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد که دولت می‌تواند با اختصاص دادن 5 تا 10 درصد از سهم بازار داخل به کالاهای وارداتی که در داخل  کشور مشابه دارند،‌ کیفیت محصولات را دو چندان کند و رقابت سالم به وجود بیاورد.

بر اساس اظهارات نعمت بخش، شرکت‌های خودروسازی داخلی اگر سالانه یک میلیون خودرو تولید کنند دولت می‌تواند با اختصاص 5 تا 10 درصد از سهم بازار داخل به خودروهای وارداتی در بازار خودرو کشور تنوع ایجاد کند و قطعا خودروسازی کشور با وارد کردن 50 هزار دستگاه اتومبیل از بین نخواهد رفت.

نعمت بخش در ادامه اظهار کرد که اگر یک شرکت خودروسازی داخلی فعالیت خود را به صورت کامل در ایران انجام دهد، رقابت در صنعت خودرو بیشتر خواهد شد و یقینا این مسئله برای مشتریان داخلی منفعت خواهد داشت.

وی در انتها خاطرنشان کرد که خودروسازان داخلی در صورتی موافق واردات خودرو خواهند بود که قیمت خودرو نیز آزاد شود؛ چرا که اگر خودروسازان خارجی بخواهند در کشور ما فعالیت خود را شروع کنند به هیچ عنوان زیر بار این مسئله نخواهند رفت که هیچ شورایی روی محصولات آن‌ها قیمت بگذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*