آزادسازی واردات خودرو

دلیل درخواست خودروسازان برای آزادسازی واردات خودرو چه بود؟

خودروسازان و قطعه‌سازان اخیرا در نامه‌ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس خواستار آزادسازی واردات خودرو شدند، اما دلیل چنین درخواستی چه بود؟

خودروسازان مدتی است که به دنبال آزادسازی قیمت‌گذاری محصولات خود هستند و حتی با درخواست آزادسازی واردات خودرو قصد دارند شیوه قیمت‌گذاری محصولات خود را تغییر دهند. در واقع اخیرا خودروسازان داخلی به همراه قطعه‌سازان نامه‌ای را به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارسال کردند و از این کمیسیون خواستار آزادسازی واردات خودرو و قیمت‌گذاری خودروهای لوکس داخلی شدند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بالا بودن تعرفه واردات خودرو و همچنین روش اشتباه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باعث جلوگیری از ایجاد بازاری رقابتی در کشور خواهد شد.

چرا خودروسازان خواستار آزادسازی واردات خودرو شدند؟

خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی خواستار آزادسازی واردات خودرو به شرط آزادسازی قیمت محصولات خود شدند که در واقع وجود بازار انحصاری و ممنوعیت واردات برای تولید رقابتی و بهبود کیفیت و قیمت خودرو یک مانع اصلی محسوب می‌شود. در همین راستا مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه موضوع آزادسازی قیمت خودرو یکی از آرزوهای چندین ساله خودروسازان محسوب می‌شود، گفت:

خودروسازان با تمسک به سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله شورای رقابت و حتی مجلس شورای اسلامی تلاش کردند، این هدف خود را محقق کنند که البته تا حدودی نیز موفق شدند، اما حقیقت آن است که بازار انحصاری که توان ایجاد رضایت در مصرف کننده را ندارد فقط در صورتی می‌تواند آزادسازی قیمت خودرو را انجام دهد که انحصار آن نیز شکسته شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با اشاره به اینکه خودروسازان می‌بایست از میان آزادسازی قیمت و شکست انحصار یکی را انتخاب کنند، بیان کرد خودروسازان به تازگی مجددا برای آزادسازی قیمت خودرو نامه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارسال کردند و طی آن خواستار آزادسازی واردات خودرو شدند. وی افزود در واقع خودروسازان می‌خواهند با شکست انحصار با واردات خودرو به خواسته خود یعنی آزادسازی قیمت نهایی خودرو تولید داخل برسند.

مهدی دادفر در مورد اقدامات خودروسازان بعد از آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد:

به احتمال زیاد خود خودروسازان نیز به واردات روی خواهند آورد؛ چراکه قبلا هم چنین تجربه‌ای وجود داشته است، اما حقیقت آن است که با توجه به نرخ تعرفه و همچنین قیمت دلار، حتی اگر واردات خودرو آزاد شود هم تعداد آن بسیار اندک خواهد بود و خودروهایی که وارد می‌شوند نیز محلی از اعراب ندارد؛ چراکه فقط ثروتمندان می‌توانند آنها را خریداری کنند.

تعرفه بالای واردات مانع ایجاد رقابت خواهد شد

با وجود اینکه خودروسازان از رئیس کمیسیون صنایع مجلس خواستند تا واردات خودرو آزاد شود، اما محمد باقری، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت بر این باور است که به دلیل تعرفه بالای واردات خودرو شاهد ایجاد رقابتی میان خودروسازان داخلی و خودروهای وارداتی نخواهیم بود. وی افزود کاندیداهای ریاست جمهوری می‌بایست برنامه خود را در مورد سایپا و ایران خودرو و ضرورت خصوصی‌سازی واقعی آنها مشخص کنند. این عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در ادامه گفت:

خودروسازان تا مدتی قبل اصرار داشتند که نباید خودرویی وارد کشور شود، چون باعث آسیب به تولید داخلی است، اما حالا نامه‌نگاری و اعلام می‌کنند که مشکلی با واردات خودرو ندارند. اگر واردات به صورت اصولی و معقول و همچنین با قیمت مناسب انجام شود می‌توان یک رقابت میان دو خودروساز با خودروهای وارداتی ایجاد کرد، اما متاسفانه وقتی تعرفه بالا برای واردات خودرو تعیین شود و قیمت دلار نیز بالا باشد، نمی‌توان انتظار داشت خودروی وارداتی روی محصولات داخلی تاثیر بگذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دیگه بعد این سال ها از بر شدیم حیله های این ها رو!!
    هدف اینه پیش دستی کنن و قبل از هر نوع موضع گیری دولت جدید در رابطه با صنعت خودرو ، با در دست گرفتن انحصار واردات خودرو با همان سیاست قیمت گذاری که در پیش گرفتن یعنی قیمت گذاری ناعادلانه ضمن کسب سود بیشتر از هرگونه کاهش قیمت خودرو داخلی تحت تاثیر واردات خودرو جلوگیری کنن!