گوشی iPhone 13

بررسی تمام اطلاعات منتشر شده از دوربین گوشی iPhone 13

دیگر زمانی تا معرفی کامل گوشی iPhone 13 و مدل‌های مختلف آن باقی نمانده است. به همین دلیل قصد داریم تا به بررسی اطلاعات لو رفته از دوربین این سری گوشی بپردازیم.

گوشی iPhone 13، پرچمدار جدید شرکت اپل احتمالا تا اواخر ماه سپتامبر سال 2021 میلادی روانه بازار خواهد شد و طبق سیاست کاری Apple نمی‌توان انتظار تغییرات و پیشرفت‌های انقلابی در سری سیزدهم آیفون داشت؛ با این حال اندک پیشرفت‌های این گوشی هم هیجان انگیز به نظر می‌رسد. با این که هنوز چند ماهی تا معرفی گوشی iPhone 13 زمان باقی مانده، اما حجم اطلاعات لو رفته، روز به روز در حال افزایش است و تعجبی هم ندارد که بر اساس اکثر شایعات، بیشترین تغییر سری جدید آیفون مربوط به امکانات دوربین می‌شود.

به نظر می‌رسد سری گوشی آیفون 13 با چندین تغییر مثبت در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. در ابتدا به معرفی اجمالی هر یک از پیشرفت‌های آیفون جدید در زمینه دوربین می‌پردازیم و سپس به صورت تخصصی تک تک این موارد را بررسی می‌کنیم.

پیشرفت‌های دوربین آیفون 13؛ چه انتظاراتی داریم؟

بلافاصله سراغ اصل مطلب می‌رویم. به احتمال زیاد همه مدل‌های گوشی iPhone 13 از لنز Ultra Wide-Angle بهتری استفاده خواهند کرد. این موضوع توسط یکی از آنالیزورهای خوش نام اپل به نام Ming Chi Kuo تایید شده است. این فرد پیش بینی کرده است که آیفون 13 از لنز گشادتر f/1.8 در مقایسه با دیافراگم f/2.4 در آیفون 12 بهره مند خواهد بود. این تغییر باعث ثبت عکس‌های باکیفیت تر و لرزش کم‌تر می‌شود.

طبق گزارش‌ها تعداد اجزای فیزیکی لنز دوربین هم با افزایش مواجه شده و از پنج قطعه به شش قطعه رسیده است. این مورد به صورت تئوری باید میزان اختلال و به هم ریختگی عکس‌های ثبت شده در حالت اولترا واید را کاهش دهد. در نهایت هم گفته می‌شود که فناوری “فوکوس خودکار” به لنز اولترا واید اضافه شده است که یکی از ویژگی‌های هیجان انگیز گوشی iPhone 13 به شمار می‌رود.

در بعضی از شایعات عنوان شده است که همه مدل‌های آیفون جدید شامل سیستم LiDAR و “ثبات در تغییر لنز” (Sensor Shift Stabilization) می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. این موارد باعث ثبت عکس‌هایی به مراتب باکیفیت تر در شب و ضبط ویدئو با لرزش و تکان کم‌تر می‌شوند.

گوشی iPhone 13

خلاصه‌ای از مشخصات فنی آیفون 13

  • iPhone 13 mini: دوربین اول 12MP ultra-wide F1.8 – دوربین دوم 12MP wide F1.6
  • iPhone 13: دوربین اول 12MP ultra-wide F1.8 – دوربین دوم 12MP wide F1.6
  • iPhone 13 Pro: دوربین اول 12MP ultra-wide F1.8 – دوربین دوم 12MP wide F1.6 – دوربین سوم 12MP 2.5x zoom F2.0
  • iPhone 13 Pro Max: دوربین اول 12MP ultra-wide F1.8 – دوربین دوم 12MP wide F1.5 – دوربین سوم 12MP 2.5x zoom F2.0

لنز Ultra Wide پیشرفته‌تر

همانطور که اشاره شد، بعضی از مدل‌های گوشی iPhone 13 با زاویه اولترا واید جدید و پیشرفته‌تری برای دوربین عقب عرضه می‌شوند. تفاوت مهمی که اولترا واید آیفون 13 با نسل قبلی دارد در دیافراگم (گشادی لنز) و تعداد اجزای ساختاری لنز نهفته شده است. در حالی که لنز اولترا واید در آیفون 12 دارای دیافراگم F2.4 بود و شامل 5 جز می‌شد، احتمالا تمام مدل‌های آیفون 13 با دوربین پهن تر F1.8 به همراه 6 جز ساختاری روانه بازار می‌شوند.

این مورد نه تنها باعث ثبت عکس‌های به مراتب بهتر در نور کم‌تر می‌شود، بلکه کیفیت کلی عکس در زاویه اولترا واید را به شدت افزایش می‌دهد. افزایش تعداد اجزای لنز هم از هم گسیختگی و تار بودن تصویر، به خصوص در گوشه‌های کادر را مهار می‌کند؛ موردی که برای ثبت تصاویر حرفه‌ای حیاتی است.

در شایعه اولیه ذکر شده بود که این موارد در تمام مدل‌های آیفون بعدی قابل دسترس هستند، اما طبق اطلاعات جدید Ming Chi Kuo تنها مدل‌های پرو و پرو مکس با لنز جدید اولترا واید ارتقا یافته‌اند. ضمنا وی اظهار کرده است که این ویژگی نهایتا در تمام مدل‌های آیفون 14 قرار داده خواهد شد که منطقی به نظر می‌رسد.

امید می‌رود که با لنز جدید، دیگر شاهد تصاویر اولترا واید با جزئیات کم و به اصطلاح نرم (Soft) نباشیم؛ موضوعی که در مورد تصاویر Ultra Wide آیفون 12 وجود داشت و کاربران را ناراضی کرده بود.

دیافراگم گشادتر

شایعه شده است که دوربین اصلی آیفون 13 پرو مکس با دیافراگم گشادتر F1.5 عرضه می‌شود. با توجه به اینکه برای آیفون 12 پرو مکس دیافراگم F1.6 در نظر گرفته شده بود، می‌توان شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه عکاسی با گوشی iPhone 13 بود. لنز گشادتر باعث ثبت نور بیشتر در تصویر و به طبع شرایط بهتر عکاسی در محیط کم‌نور می‌شود و البته تصاویر Bokeh (نوعی سبک عکاسی که حالت Blur خارج فوکوس تصویر قرار می‌گیرد) طبیعی‌تری را تولید می‌کند.

سنسور بزرگتر 

بر اساس گزارشی که اواخر سال 2020 میلادی عرضه شده بود، مدل‌های آیفون 13، 13 مینی و 13 پرو از حداکثر سنسور دوربین iPhone 12 Pro Max پشتیبانی خواهند کرد و طبق بررسی ما این شایعه حداقل برای مدل آیفون 13 معمولی کاملا محتمل است. در حالی که دو مدل آیفون 13 پرو و پرو مکس قطعا از سنسورهای بزرگ‌تری هم بهره مند می‌شوند.

علل خصوص جهش به کیفیت 1.9um پیکسلی که اجازه عملکرد بسیار بهینه‌تر دوربین در نور کم را فراهم می‌کند؛ چراکه پیکسل‌های بزرگتر قادر به ثبت نور بیشتر هستند و به لنز دوربین اجازه می‌دهند تا مدت زمان کمتری باز بماند. این قضیه احتمال تار شدن تصاویر را کاهش می‌دهد و ضمنا سطح جزئیات ثبت شده را ارتقا می‌بخشد.

این تغییرات به قدری خوشایند و تاحدی رویایی به نظر می‌رسند که عده‌ای معتقد اند که در سری 13 آیفون شاهد ارتقای لنز نخواهیم بود و باید تا عرضه آیفون 14 در سال 2022 میلادی منتظر ماند.

گوشی iPhone 13

فوکوس خودکار برای همه دوربین‌ها

ممکن است با دیدن تیتر بالا فکر کنید که پیش از این هم تمام دوربین‌های سری 12 گوشی Apple قادر به فوکوس خودکار بوده‌اند، اما در اشتباه هستید. نسل فعلی گوشی‌های اپل دارای فوکوس ثابت در دوربین Ultra Wide هستند؛ یعنی تمام اشیا موجود در کادر، وضوح کامل و روشنی دارند و شما نمی‌توانید تمرکز را بر روی شی یا شخص خاصی قرار دهید که نا امیدی بزرگی محسوب می‌شود. طبق شایعات این وضعیت در سری گوشی iPhone 13 تغییر خواهد کرد. دوربین اولترا واید نهایتا میزبان قابلیت فوکوس خودکار خواهد بود.

با این حال و با وجود افزایش پهنای دیافراگم و افزایش تعداد اجزای ساختاری لنز که پیش از این به آن‌ها اشاره شد، احتمال دارد که فوکوس خودکار الزاما برای تمام مدل‌های گوشی iPhone 13 در نظر گرفته نشده باشد و تنها به صورت انحصاری در مدل‌های پرو و پرو مکس دیده شود.

ثبات در تغییر لنز (Sensor Shift Stabilization)

آیفون 12 پرو مکس اولین گوشی هوشمندی بود که دست به معرفی سیستم ثبات در تغییر لنز در کنار سیستم حفظ ثبات بصری (Optical Image stabilization) زد. سیستم مذکور تا پیش از آیفون 12 پرو مکس تنها در دوربین‌های حرفه‌ای DSLR و Mirrorless (بدون آینه) استفاده شده بود، اما شرکت Apple با اضافه کردن این سیستم به گوشی‌های خود، ثبات کلی بیشتری را در عکس برداری به مخاطبان ارائه داد. نتیجه استفاده از این سیستم، ثبت تصاویر شارپ‌تر (اصطلاحا با جزئیات‌تر و با کیفیت بیشتر) در شرایطی که چالش کمبود نور وجود دارد، است. علاوه بر این به کمک سیستم فوق الذکر دیگر شاهد ضبط ویدئو سرگیجه آور با تکانه زیاد نیستیم.

طبق شایعات این سیستم قرار است برای تمام مدل‌های گوشی iPhone 13 در دسترس باشد که اگر این خبر واقعیت داشته باشد، سخاوتمندی شرکت اپل را به نمایش می‌گذارد؛ مخصوصا اگر بدانیم که امسال یک مدل ارزان از گوشی‌های این شرکت آمریکایی (Mini) هم در راه خواهد بود.

تکنولوژی LiDAR برای تمام مدل‌ها

یکی دیگر از شایعات جالبی که در مورد محصول جدید اپل منتشر شده این است که تکنولوژی LiDAR تشخیص عمق برای تمام مدل‌های گوشی iPhone 13 در نظر گرفته شده و تنها در انحصار مدل‌های حرفه‌ای و گران قیمت قرار ندارد. برخلاف شایعات، پیش‌بینی ما این است که بدلیل نوظهور بودن این فناوری، تنها مدل‌های سوپر لوکس اپل شامل LiDAR می‌شوند.

به لطف LiDAR کاربران می‌توانند به سرعت محیط اطراف خود را اسکن کنند و از مدل‌های 3 بعدی حاصل شده در برنامه اختصاصی LiDAR استفاده کنند. یکی دیگر از مزایای این تکنولوژی بهبود تصاویر پرتره (Portrait) در نور کم است. ثبت تصاویر پرتره در روز و با نور مناسب هم احتمالا از فواید این سیستم بهره مند خواهد شد.

ویژگی‌های جانبی

گوشی‌های جدید Apple احتمالا یک ویژگی مرتبط با ستاره شناسی هم خواهند داشت که امکان ثبت تصویر آسمان در شب، به خصوص عکس برداری از ماه و ستارگان را فراهم می‌کند. بعضی از منابع خبر از امکان ضبط ویدئو به صورت پرتره را هم مطرح کرده‌اند که ویژگی جالبی به نظر می‌رسد. گفته می‌شود که بعد از ضبط ویدئو به صورت پرتره، کاربران قادر خواهند بود تا عمق تصویر در ویدئو را به میزان دلخواه تغییر دهند. ضمنا افکت ذکر شده می‌تواند اشیا موجود در پس زمینه یا زمینه اصلی را Blur یا تار کند.

آیفون 13 چند مگاپیکسل خواهد بود؟

حقیقت امر این است که نمی‌توان انتظار جهش کیفیتی در دوربین‌های گوشی iPhone 13 را داشت. انتظار می‌رود که سری 13 اپل با همان سنسور 12 مگا پیکسلی سری آیفون 12 عرضه شود. ما امسال انتظار افزایش مگا پیکسل دوربین‌ها را نداریم، اما شایعات بدین صورت مطرح شده‌اند که آیفون 14 با 48 مگا پیکسل دوربین و قابلیت ضبط ویدئو 8K معرفی خواهد شد. موردی که از نظر ما تا اواخر سال 2022 ممکن به نظر نمی‌رسد.

بزرگنمایی Telephoto

طبق آنالیزهای انجام شده احتمالا گوشی iPhone 13 هم مثل نسل قبلی خود، حرفی در زمینه بزرگنمایی دوربین نخواهد داشت و باز هم تنها شاهد ترکیبی از دوربین Ultra Wide و Ultra Angle خواهیم بود. همین شرایط برای مدل آیفون 13 مینی هم صادق خواهد بود. اما مدل پرو مکس احتمالا قدرت بزرگنمایی 2.5 برابر خواهد داشت که چندان چشم‌گیر محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه در بعضی گزارش‌ها ذکر شده که مدل آیفون 13 پرو هم می‌تواند به این بزرگنمایی تله فوتو دست یابد.

طبق رسم و رسوم سالیانه Apple در دهه گذشته، به احتمال بسیار زیاد در ماه سپتامبر امسال، شاهد برگزاری مراسم رونمایی از محصولات جدید این شرکت خواهیم بود. بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، بخش اعظم این مراسم به معرفی امکانات جدید گوشی‌ iPhone 13 اختصاص خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*