گوشی‌های گیمینگ

مقایسه بهترین گوشی‌های گیمینگ عرضه شده در سال 2021

امروزه با افزایش تعداد گیمرهای موبایل شاهد ظهور دسته جدیدی از تلفن‌های هوشمند با نام گوشی‌های گیمینگ هستیم. به همین دلیل در این مطلب به مقایسه 5 مدل از این دسته گوشی‌ها می‌پردازیم.

در این مطلب به مقایسه 5 مدل از بهترین گوشی‌های گیمینگ موجود در بازار می‌پردازیم که شامل ROG Phone 5، محصول شرکت ایسوس، Legion 2 Pro ساخته شرکت لنوو، Red Magic 6، شیائومی Blackshark 4 و Redmi K40 Gamaing Edition می‌شود. تمام این گوشی‌ها در نیمه اول سال 2021 میلادی روانه بازار شدند و ما بر این باوریم که این پنج کاندیدا قادر به پوشش انواع گوشی‌های مخصوص بازی در محدوده قیمتی مختلف هستند.

بهترین طراحی ظاهری

وقتی بخواهیم گوشی‌های گیمینگ را بر اساس ظاهرشان بررسی و مقایسه کنیم با کار سختی مواجه هستیم؛ چراکه استانداردهای طراحی یک گوشی نرمال در این دسته به طور کامل کنار گذاشته می‌شود. گوشی‌های مخصوص بازی لزوما نیازی به سبک یا نازک بودن ندارند، چراکه اولویت اول با عمر باتری بیشتر، طراحی بهینه تخلیه گرمایی و سخت افزار بهتر و بزرگتر برای ارائه یک تجربه ناب از بازی کردن روی تلفن‌های هوشمند است.

گوشی‌های گیمینگ

هر 5 مدل گوشی، وزنی بیش از 200 گرم دارند اما گوشی Redmi K40 Gaming نزدیک‌ترین مورد به یک گوشی عادی است که بهترین کنترل وزن در آن صورت گرفته است.

اما باید اشاره کرد که بدون شک سنگین‌ترین گوشی این لیست، یعنی Legion 2 Pro از زیباترین و خاص‌ترین طراحی بهره مند شده است. این گوشی دارای طراحی 3 تکه‌ای به همراه یک فریم آلومینیومی و پشت براق – شیشه‌ای است. در داخل  Legion 2 Pro هم مادربورد به همراه چیپ ست ها در مرکز دستگاه تعبیه شده تا از ایجاد گرما در دو طرف صفحه که محل قرار گرفتن دست‌هاست، جلوگیری کند. برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی هم از دو باتری 2525 آمپری استفاده شده و ضمنا تنها گوشی موجود در این مقایسه محسوب می‌شود که به دو فن برای کاهش حرارت تولیدی مجهز شده است.

گوشی‌های گیمینگ

مدل دیگری که با یک فن سرمایشی عرضه شده است، Red Magic 6 نام دارد. جدا از این مورد، ما نتوانستیم ویژگی دیگری در طراحی این گوشی مشاهده کنیم که باعث تمایز آن از گوشی‌های عادی شود. دو گوشی شیائومی Black Shark 4 و Redmi K40 Gaming هم شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند. هر 3 گوشی شبیه به تلفن‌های هوشمند عادی هستند و احتمالا اطرافیان شما قادر به تشخیص گوشی گیمینگ شما نخواهند بود.

گوشی دیگری که از طراحی 3 تکه داخلی استفاده می‌کند، ایسوس ROG Phone 5 نام دارد. در این گوشی هم شاهد قرارگیری تراشه‌های سخت افزار در مرکز و جفت باتری در گوشه‌ها هستیم. علاوه بر مورد ذکر شده، شباهت‌های دیگری هم بین گوشی‌های گیمینگ ROG و Legion وجود دارد. برای مثال هردو گوشی دارای لوگو با روشنایی RGB (اشاره به LED قرمز، سبز و آبی) در پشت هستند، اما بدون تردید لوگوی چشم بزرگ در ROG چشم‌نواز تر است و بیشتر باعث ذوق مرگ کاربران می‌شود. لازم به ذکر است که این گوشی‌ها از دو پورت USB C پشتیبانی می‌کنند که ویژگی مطلوبی برای شارژ کردن و بازی به صورت همزمان به شمار می‌رود (امکان شارژ همزمان با دو کابل مجزا).

گوشی‌های گیمینگ

گوشی Legion تنها دستگاه این لیست است که دوربین‌های عقب و سلفی را در نقاط نامتعارفی جاسازی کرده است. دوربین عقب که در مرکز قرار دارد، ظاهر عجیبی به گوشی داده است. در واقع وقتی می‌گوییم عجیب به هیچ وجه قصد تعریف از این حرکت سازندگان را نداریم. برای دوربین جلوی خارج شدنی (Pop up) هم گوشه فریم محل مناسب‌تر و طراحی هوشمندانه تری محسوب می‌شود. اما خب باید اعتراف کرد که قرارگیری دوربین سلفی در مرکز فریم زاویه دوربین بی نظیری در هنگام گرفتن گوشی به صورت افقی فراهم کرده است؛ نکته‌ای که می‌تواند استریم کردن بازی را برای کاربران به یکی از آسان‌ترین و لذت بخس‌ترین فعالیت‌های ممکن تبدیل کند. اما باید در نظر بگیرید که در هنگام نگه داشتن گوشی به صورت عمودی، جایگاه دوربین سلفی به شدت توی ذوق می‌زند و اینجاست که برای گرفتن یک سلفی معمولی با مشکلات عجیبی رو به رو می‌شوید. به همین خاطر 4 گوشی دیگر انتخاب‌های بهتری به عنوان تلفن هوشمند محسوب می‌شوند.

نکته جالب دیگری هم وجود دارد که اشاره به آن خالی از لطف نیست. اگرچه دوربین سلفی Legion هیچگونه فضایی را در جلوی صفحه اشغال نمی‌کند، اما حاشیه صفحه نمایش به اندازه کافی نازک نیست. بر خلاف انتظار دو گوشی Black Shark 4 و Redmi با وجود داشتن پانچ هول دوربین سلفی روی صفحه نمایش، حاشیه حفاظتی باریکتری را ارائه داده‌اند.

گوشی‌های گیمینگ

چارت نمره طراحی

در بررسی ظاهر این 5 گوشی تصمیم داریم تا به گوشی‌های گیمینگ Legion و ROG نمره 4.5 از 5 را اهدا کنیم و دلیل کم کردن 0.5 امتیاز هم بی نقص نبودن دستگاه‌های مذکور است. Red Magic 6 هم امتیاز 4 و دو گوشی Redmi و Black Shark 4 هم با 3.5 امتیاز به عملکرد خود در طراحی ظاهری پایان می‌دهند.

صفحه نمایش

گوشی‌های گیمینگ ROG Phone، Black Shark 4 و Legion Pro دارای صفحه حرفه‌ای در سطح مسابقات e Sport و نرخ بارگذاری 144 هرتزی هستند. این در حالی است که Redmi K40 Gaming تنها از 120 هرتز نرخ بارگذاری پشتیبانی می‌کند.

اگرچه گوشی Red Magic 6 بالاترین نرخ بارگذاری معادل 165 هرتز را دارد، اما این تفاوت با چهار مدل دیگر به سختی قابل تشخیص است. اما وقتی به مبحث کیفیت صفحه نمایش می‌رسیم، گوشی Redmi کمی ناامید کننده ظاهر می‌شود. چراکه گوشه‌ها روی صفحه خود، رنگ قرمز زده‌ای دارند و طبق بررسی ما، تعداد زیادی از دستگاه‌های این گوشی با مشکل ذکرشده مواجه هستند.

گوشی‌های گیمینگ

حالا که بحث کیفیت رنگ شد، باید اشاره کنیم که تنها گوشی Legion 2 Pro از دمای پایین‌تر رنگی استفاده می‌کند و همین موضوع صفحه نمایش را به حالت زرد رنگی در آورده است. مهم نیست از چه Color Mode استفاده می‌کنید، زیرا هیچ گزینه‌ای برای تنظیم دمای رنگی صفحه وجود ندارد. این در حالی است که 4 مدل دیگر از چنین مشکلی رنج نمی‌برند.

هر 5 مدل از این گوشی‌های گیمینگ ادعا می‌کنند که قادر به پشتیبانی از محتوای HDR هستند و البته مدل‌های ROG، Legion و Black Shark 4 پا را فراتر گذاشته‌اند و برای تطابق با استانداردهای HDR می‌توانند تا بیش از 1000 نیت روشنایی صفحه را ارائه دهند. اما در تست‌های ما، فقط Black Shark 4 و ROG Phone توانستند به حدود 800 نیت در حالت APL 100 و بیش از 1000 نیت در حالت APL1 دست پیدا کنند. گوشی Legion هم نتوانست به ادعای خود مهره تایید بزند و نتایجش، تنها مشابه Redmi K40 Gaming از آب در آمد. اما جالب است بدانید که وقتی به پخش محتوای HDR1000 پرداختیم، بلک شارک 4 بهترین عملکرد و بیشترین روشنایی را به ارمغان آورد.

گوشی‌های گیمینگ

هر 5 مدل از این گوشی‌های گیمینگ از تکنولوژی “تنظیم نور به روش DC” (به اصطلاح DC Dimming) پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی برای گیمرهایی که به حالت PWM حساس هستند، به شدت جذاب و کارآمد به نظر می‌رسد. با این وجود فقط ردمی کی 40 و روگ فون قادر به غلبه بر محدودیت بارگذاری 60Hz برای فعال کردن DC Dimming هستند.

ضمنا به جز ROG Phone چهار مدل دیگر ادعای استفاده از نمونه گزینی (Sampling) فوق حساس در لمس با نرخ بیش از 300 هرتز را دارند. البته گوشی ROG هم چندان در زمینه پاسخ به لمس و کشش، عقب افتاده نیست؛ چراکه مدل‌های دیگر، فقط روی کاغذ ادعای پاسخ‌دهی 300 هرتز را دارند، اما در واقعیت، این گوشی روگ است که همه آن‌ها را شکست می‌دهد.

گوشی‌های گیمینگ

چارت نمره صفحه نمایش

در نهایت قصد داریم برای بررسی صفحه نمایش، امتیاز کامل 5 از 5 را به مدل ROG اختصاص دهیم. نمره 4.5 برای Black Shark 4 و 4 برای رد مجیک 6 در نظر گرفته شده است و ضمنا دو گوشی ردمی و لژیون هم به نمره 3.5 بسنده کرده‌اند.

بهترین امکانات کنترلی

با ورود به سال 2021 چگونه می‌توان یک گوشی هوشمند مخصوص باری را تعریف کرد؟ بله، با وجود دکمه‌های کنترلی. در واقع اگر دکمه‌های گیمینگ را از Redmi K40 Gaming حذف کنیم، تنها با یک گوشی میان رده با عملکرد نسبتا خوب طرف خواهیم بود. اما این گوشی دارای کلید ماشه‌ای بسیار راحتی است که مشابه آن در بلک شارک 4 هم دیده می‌شود.

با این حال تریگر Black Shark 4 طراحی بهتر، فیدبک سریع‌تر و کلیک نرم‌تری دارد. در ضمن  تریگرهای این گوشی از قابلیت دابل مپ (Double Mapping) پشتیبانی می‌کند که به هر دکمه امکان اعمال دو فرآیند فشار کلید و بلند کردن (Lift) را به صورت جداگانه می‌دهد؛ این درحالی است که در مدل ردمی تنها قابلیت فشار دکمه (منظور فقط فشردن کلید به صورت ساده) وجود دارد. اگر قصد قرار دادن ترکیبی از دکمه‌های زیاد در Redmo K40 را دارید، تنها راه پیشرو قرار دادن تعدادی از این موارد به صورت دکمه مجازی بر روی صفحه نمایش است (مانند راه حلی که در گوشی‌های معمولی وجود دارد). این قضیه ممکن است برای بعضی از گیمرهای حرفه‌ای نا امید کننده تلقی شود.

گوشی‌های گیمینگ

در گوشی Red Magic 6 علاوه بر قابلیت مپینگ که در بالا اشاره شد، ویژگی دیگری هم وجود دارد. هر دکمه کناری قابلیت اعمال دو حرکت بر اساس موقعیت فشاری دکمه را دارد یا حتی می‌توان یک macro-operation برای آن در نظر گرفت. در گوشی ROG این موارد پیشرفته‌تر هم می‌شود و کاربر قادر خواهد بود تا با حرکت تریگر در محور افق یا عمود، دستورهای متفاوتی را در بازی اعمال کند که البته برای تسلط به این تکنولوژی، مستلزم تمرین زیاد خواهید بود. البته بعضی از این ویژگی‌ها به قدری پیچیده و غیر معمول هستند که بیشتر گیمرها حتی به سراغ آن‌ها هم نمی‌روند ولی نمی‌توان از دقت و وسواس سازنده در طراحی این ویژگی‌ها چشم پوشی کرد.

اگر شما هم از آن دسته گیمرهایی هستید که تنها به Shoulder Trigger روی گوشی حرفه‌ای خود رضایت نمی‌دهید، پس به هیچ وجه نگران نباشید. چراکه گوشی روگ اینجا ست تا با دو تریگر فیزیکی دیگر که بر روی اکسسوری خنک کننده رسمی ایسوس قرار گرفته، از شما استقبال بکند. این فن که به صورت جانبی هم به فروش می‌رسد، Aero Active Cooler نام دارد. پس به عبارتی با داشتن فن خنک کننده، گوشی ROG بیش از 6 دکمه فیزیکی خارج صفحه را به کاربر ارائه می‌دهد؛ درست مانند رویایی که به حقیقت پیوسته است!

گوشی‌های گیمینگ

اما در گوشی Legion 2 Pro شرایط دیوانه کننده تر از مدل‌های دیگر هم می‌شود. این گوشی هیولا از دو ناحیه حساس لمسی و 6 دکمه فیزیکی مخصوص بازی کردن پشتیبانی می‌کند که شامل 4 دکمه شولدر (بالای گوشی مانند کلیدهای R1 و R2 در پلی استیشن) و دو دکمه کشیدنی (Slide Botton مانند شوک‌ در دسته‌های گیمینگ) می‌شود. البته تسلط به تمام این دکمه‌ها کار چندان آسانی نیست و می‌توان ادعا کرد که سازندگان می‌توانستند طراحی بهینه‌تری را برای چینش دکمه‌ها اعمال کنند. در انتها هم باید اشاره کنیم که Shoulder Grip این گوشی به تنهایی، خوش دست‌ترین و نرم‌ترین تجربه بین سایر رقبا را به ارمغان می‌آورد.

در نهایت برای نمره دهی به امکانات کنترلی این گوشی‌ها کار نسبتا سختی در پیش داریم چراکه معیار هر شخص در این زمینه متفاوت است، اما ما قصد داریم به گوشی بلک شارک 4 نمره کامل 5، نمره 4.5 برای Red Magic 6، امتیاز 4 برای دو دستگاه ROG و Legion و در انتها نمره 3.5 را به Redmi K40 Gaming اهدا کنیم.

بهترین نرم افزار مخصوص بازی

همه این گوشی‌های گیمینگ از نرم افزار اختصاصی برای بازی استفاده می‌کنند، به جز مدل Redmi. با این نرم افزارها بازیکن قادر خواهد بود تا به قدرت بیشتر تراشه‌ها، میانبر های دستوری و دیگر کمک‌های مربوط به گیم پلی دسترسی پیدا کند. به نظر می‌رسد که گوشی ردمی خودش را برای استفاده از نرم افزار درون بازی آماده نکرده بود که البته این اشتباه بخاطر اولین تجربه سازنده در گوشی‌های گیمینگ، قابل توجیه است. به همین دلیل است که گزینه Game Turbo در این گوشی، ساده طراحی شده است و گزینه پروژکتوری هم در آن وجود ندارد. البته گیمرها همچنان می‌توانند به صورت مستقیم، بازی‌ها را روی صفحه تلویزیون یا PC پخش کنند (هر 5 مدل از این قابلیت بهره مند هستند).

گوشی‌های گیمینگ

بهترین مدل برای پروژکتوری، رد مجیک 6 نام دارد، چراکه این قابلیت در Red Magic 6 دارای بهینه سازی بهتری است و کیفیت تصویر بالاتری را نیز ارائه می‌دهد. برای مثال شما می‌توانید گزینه اتصال سیمی مستقیم USB به رایانه شخصی با کمک برنامه Redmagic Studio را انتخاب کنید.

مدل دیگری که از نرخ بارگذاری بالایی در حالت پروژکتور پشتیبانی می‌کند، لژیون 2 پرو است که در حالت سیمی از کیفیت 1080P و 120HZ پشتیبانی می‌کند.

ضمنا شما می‌توانید در حالت پروژکتوری، گوشی Red Magic 6 را به یک گیم پد مجازی تبدیل کنید و به خاص‌ترین شکل ممکن از بازی‌های ویدئویی لذت ببرید.

گوشی‌های گیمینگ

برای مشاهده جزئیات بیشتر می‌توانید به جدول بالا مراجعه کنید، اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که حالت پروژکتور در گوشی Redmi K40 چندان بهینه پیاده سازی نشده است و در زمینه نرم افزارهای مربوط به بازی، تفاوت چندانی با گوشی‌های معمولی ندارد.

در نهایت تصمیم داریم نمره 1 را به مدل ردمی، 3 به Black Shark 4، امتیاز 4 برای لژیون و روگ و نمره کامل 5 را به رد مجیک 6 اختصاص بدهیم.

بهترین Performance یا عملکرد درون بازی

مقایسه عملکرد 5 گوشی احتمالا حوصله سربرترین بخش این مقایسه خواهد بود، چراکه می‌دانیم تراشه هیولای Snapdragon 888 برنده این مسابقه خواهد شد. در هر حال بهتر است به بررسی بنچماک گوشی‌ها بپردازیم. طبق پیش بینی، 3 گوشی دارای پردازنده اسنپ دراگون 888 عملکرد بهتری در بنچمارک داشتند و ضمنا تفاوت فاحشی هم بین آن‌ها مشاهده نشد. البته در اینجا باید اشاره کنیم که این موضوع تا حد زیادی مدیون طراحی مدیریت گرمای فوق حرفه‌ای این سه مدل گوشی است. در ادامه در مورد عملکرد گرمایی گوشی‌های این لیست صحبت خواهیم کرد.

گوشی‌های گیمینگ

با نگاهی به بنچماک‌ها می‌توان متوجه شد که دو گوشی Black Shark 4 و Remi در سطح پایین‌تری قرار دارند که البته بلک شارک 4 تاحدی عملکرد بهتری را ارائه داده است.

در تست‌های درون بازی ما و بر اساس نتایج بدست آمده از نرخ فریم بازی‌ها نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که کدام سه مدل گوشی استفاده کننده از Snapdragon 888 برنده این مقایسه شده است. هر سه مدل بهترین فریم ریت ممکن در بازی‌های مختلف گوشی را بدست آورده‌اند. در بازی PUBG Mobile بهترین نرخ فریم مربوط به لژیون می‌شود، در حالی که برای بازی Nimian Legends و Genshin Impact رد مجیک 6 برنده میدان شده است.

اگر بخواهیم بهترین گوشی در زمینه پایداری عملکرد را انتخاب کنیم، احتمالا همین گوشی Red Magic 6 بهترین گزینه باشد. اما بزرگترین شگفتی این مقایسه مربوط به بلک شارک 4 با پردازنده 870 است که خیلی هم از رقبایش عقب نماند. جایگاه آخر هم طبق پیش بینی‌ها به Redmi K40 تعلق دارد که با فریم ریت 45 در بازی محبوب Genshin Impact حسابی توی ذوق می‌زند. نا سلامتی با یک گوشی مخصوص بازی طرف هستیم، نه یک گوشی معمولی!

برای این راند از مقایسه قصد داریم برای سه گوشی اسنپ دراگون 888 (روگ، رد مجیک 6 و لژیون 2 پرو) نمره کامل 5، 4 امتیاز به بلک شارک 4 و 2 امتیاز را برای ردمی کی 40 در نظر بگیریم.

بهترین طراحی مدیریت گرما

جای تعجبی ندارد که گوشی Remi K40 در اجرای بازی Genshin Impact با قفل کردن نرخ فریم به بهترین عملکرد کنترل گرمایی و بهینه سازی انرژی دست پیدا کند و البته عملکرد Black Shark 4 هم از سه مدل دیگر، کمی بهتر بوده است. اگرچه سه مدل گوشی 888 از طراحی مدیریت گرمایی بی نظیری بهره مند هستند، اما با این حال مشکل گرمایش زیاد همچنان در آن‌ها وجود دارد. البته لازم به ذکر است که دو گوشی روگ و لژیون به مدد طراحی سه تکه خود، گرمای کمتری را در هنگام نگه داشتن گوشی به دست انتقال می‌دهند که خود نشان از نبوغ سازندگان دارد.

گوشی‌های گیمینگ

اما برخلاف ROG و Legion در گوشی Redmagic 6 شاهد برنامه‌ای برای نگه داشتن گوشی و عرق کردن دست بازیکنان در نظر گرفته نشده است. درجه حرارت گوشی گاها به قدری بالا می‌رود که در دست گرفتن و بازی کردن برای کاربر به فرآیندی غیر ممکن تبدیل می‌شود.

پس وقتی بحث مدیریت گرما و راحتی دست گرفتن گوشی مطرح می‌شود، لژیون نمره کامل 5، روگ نمره 4، بلک شارک و ردمی نمره 3 و در نهایتا رد مجیک 6 نمره 2 را بدست می‌آورد.

بهترین عمر باتری و شارژ

در زمینه شارژ و عمر باتری وقت شما را تلف نمی‌کنیم و از شما می‌خواهیم که مستقیم به سراغ دو جدول پایین بروید.

گوشی‌های گیمینگ

مقایسه سرعت شارژ

گوشی‌های گیمینگ

مقایسه عمر باتری

بهترین گوشی‌های گیمینگ 2021: برنده کدام است؟

عنوان بهترین گوشی گیمینگ 2021 همچنان به مدلی تعلق می‌گیرد که از استراتژی‌های سنتی و موفق خود پیروی کرد؛ یعنی ROG Phone 5. درست است که این گوشی نتوانست در تمام ابعاد مقایسه برتر باشد، اما انکار این موضوع که ROG پایدارترین گوشی مخصوص بازی در سال 2021 است، دشوار به نظر می‌رسد.

اگرچه گوشی Legion 2 Pro در حال نزدیک شدن به مقام اول این لیست بود، اما ما همچنان حس عجیبی نسبت به این گوشی داریم. زیرا این گوشی به قدری خاص و نا هنجار است که امکان دارد رضایت هر گیمری را کسب نکند. اگر بخواهم صادق باشم، گوشی Redmagic 6 بخاطر تطابق بالای پروژکتوری‌اش گزینه محبوب من در این لیست نام می‌گیرد.

البته Black Shark 4 هم غافلگیری بزرگی در این لیست محسوب می‌شود. این مدل یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های گیمینگ موجود در بازار و البته بین مدل‌هایی که مقایسه کردیم به شمار می‌رود. اما خب به عنوان یک دستگاه مخصوص بازی از لحاظ عملکرد، اختلاف نسبتا زیادی با رقبای قدرتمندش دارد. و البته بسیار ناراحتیم که اعلام کنیم، ناامید کننده‌ترین مورد لیست هم Redmi K40 نام دارد. ما واقعا امیدوار بودیم که اولین گوشی گیمینگ این شرکت، انرژی و طرز فکر جدیدی به بازار گوشی‌های گیمینگ تزریق کند، اما معلوم شد که سازندگان فعلا راه درازی تا رسیدن به این مهم را در پیش دارند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و شما را در شناخت بهترین گوشی‌های گیمینگ بازار یاری کرده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*