لرزشگیر سنسور شیفت

لرزشگیر سنسور شیفت دوربین چیست و چرا بهتر از لرزشگیر اپتیکال است؟

لرزشگیر سنسور شیفت – Sensor Shift که در تمام مدل‌های آیفون ۱۳ استفاده خواهد شد چگونه کار می‌کند و چه تفاوتی با لرزشگیر اپتیکال – OIS دارد؟

لرزشگیر سنسور شیفت قرار است به عنوان یکی از نوآورانه‌ترین فناوری‌های لرزشگیر روی گوشی‌ها حداقل در یک دهه گذشته، در تمام مدل‌های آیفون ۱۳ امسال حضور داشته باشد. اما این فناوری چیست، چگونه کار می‌کند و چه تفاوتی با لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) که روی اکثر گوشی‌ها از آن استفاده می‌شود، خواهد داشت.

لرزشگیر Sensor Shift نوعی فناوری است که از دوربین‌های حرفه‌ای DSLR به گوشی‌ها آمده است. درست مثل OIS، این لرزشگیر نیز با هدف کاهش لرزش‌های دوربین در عکس‌ها و ویدیوها طراحی شده و لرزش‌های دست که نتیجه آن یک تصویر تار می‌شود را خنثی خواهد کرد. اما برای اینکه به چگونگی دستیابی به این فناوری و چگونگی تفاوت آن با OIS پی ببریم، نگاهی به ساختار ماژول دوربین یک گوشی خواهیم انداخت.

تفاوت لرزشگیر سنسور شیفت با لرزشگیر اپتیکال تصویر

شما در یک ماژول دوربین دو بخش جداگانه دارید. یکی از آن‌ها واحد لنز و درست زیر آن، واحد سنسور است. تفاوت این دو:

  • با لرزشگیر اپتیکال تصویر، واحد لنز می‌تواند بچرخد یا شناور باشد، تا ۱۰۰۰ بار در ثانیه به سمت بالا تغییر مکان دهد که با کمک آهن رباها و سیم‌پیچ‌ها این حرکت هدایت می‌شود.
  • با لرزشگیر سنسور شیفت دیگر این واحد لنز نیست که حرکت می‌کند؛ در عوض حسگر با سرعت بیشتر ۵۰۰۰ بار در ثانیه حرکت می‌کند. این اتفاق در سنسور باعث نتایج بهتری می‌شود.

همه چیز در مورد محرک‌های کوچک الکترومغناطیسی است که در OIS لنز را بر اساس داده‌های ارسالی از ژیروسکوپ به حرکت درمی‌آورند،‌ در حالی که لنز در Sensor Shift جای خودش را به سنسور می‌دهد. با توجه به این که سنسور از لنز سبک‌تر است، استفاده از این روش به معنای حرکت سریع‌تر جهت مهار بهتر لرزش‌ها است.

لرزشگیر سنسور شیفت در دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس

لرزشگیر سنسور شیفت در دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس

بله از نظر فنی لرزشگیر سنسور شیفت بهتر از لرزشگیر اپتیکال تصویر است؛‌ اما آیا واقعا در سرعت ۵ برابر سریع‌تر است؟ راستش را بخواهید خیر. در آزمون‌های دنیای واقعی، اختلاف عدد به دست آمده بین این دو فناوری خیلی کم است؛ بنابراین نباید انتظار تفاوت چشمگیری را داشته باشیم. شما می‌توانید از آن به عنوان یک نسخه پیشرفته‌تر از فناوری‌های لرزشگیر حساب کنید؛ هرچند نمی‌تواند به طور کامل جایگزین گیمبال در گوشی‌های هوشمند شود.

نکته دیگر اینکه فناوری Sensor Shift به فضای بیشتری برای ماژول دوربین نیاز دارد. شاید به همین خاطر است که در رندرهای آیفون ۱۳، برآمدگی دوربین بزرگ‌تر از نسل فعلی آیفون به نظر می رسد. ما انتظار داریم تمام گوشی‌های سری iPhone 13 به این فناوری مجهز باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*