دستگاه MRI هوامی

دستگاه MRI هوامی یکی از کوچکترین اسکنرهای مغناطیسی پزشکی در دنیا خواهد بود

دستگاه MRI هوامی قرار است یکی از کوچکترین، سبک‌ترین و کم‌مصرف‌ترین دستگاه‌های تصویرسازی تشدید مغناطیسی در دنیا باشد.

تصویرسازی تشدید مغناطیسی که اصطلاحا به آن اِم‌آر‌آی گفته می‌شود، یک روش تصویربرداری پزشکی برای تشخیص آسیب به شمار می‌رود که امروزه بسیار رایج است. این دستگاه‌ها ضمن نقش بسیار حیاتی و مهم خود، ابعاد بزرگی داشته و ضمن اشغال فضای قابل توجه، اتاق مخصوص خود را دارند. این ابعاد بزرگ در کنار وزن بالا سبب می‌شود امکان انتقال این دستگاه‌ها به نقاط مختلف منتفی باشد.

حال کمپانی چینی هوامی که بیشتر آن را به واسطه ساعت و دستبندهای هوشمند برند زیرمجموعه‌اش موسوم به آمازفیت می‌شناسیم، در کنفرانس اخیر خود علاوه بر معرفی سیستم عامل و تراشه‌های جدید خود، از ورود خود به دیگر حوزه‌های سلامت خبر داد و اعلام کرد که بزودی یکی از کوچکترین دستگاه MRI دنیا را معرفی خواهد کرد.

دستگاه MRI هوامی

دستگاه MRI هوامی که به واسطه وزن کم و ابعاد کوچکش قابل حمل است، امکان انتقال به مناطق دورافتاده و کمتربرخوردار را دارد. همچنین در صورت بروز حادثه،‌ برای مثال وقوع سیل یا زلزله، امکان اعزام فوری دستگاه به محل و برپایی بیمارستان اضطراری مجهز به دستگاه ام‌آرآی وجود دارد.

به گفته هوامی این دستگاه 1.5 متر ارتفاع داشته و محیطی کمتر از 2 مترمربع را اشغال می‌کند. وزن آن نیز 800 کیلوگرم است؛ در حالی که امروزه سبک‌ترین دستگاه‌های MRI حدود 6.8 تن وزن دارند. نمونه‌های سنگین‌تر نیز وزنشان تا 37 تن می‌رود. این دستگاه‌ها حدود 35 متر مربع محیط نیاز داشته و 2.5 متر ارتفاع دارند.

ویژگی قابل توجه دیگری که دستگاه MRI هوامی دارد مصرف پایین برق آن است. در حالی که دستگاه‌های فعالی بین 50 تا 120 کیلووات برق نیاز دارند، دستگاه هوامی تنها به 1 کیلووات برق احتیاج دارد. نکته دیگر عدم نیاز دستگاه هوامی به اتاق ایزوله است که این ویژگی نیز سبب کاهش زمان و هزینه و تسهیل برپاسازی آن می‌شود.

دستگاه MRI هوامی تصاویر با کیفیتی تهیه می‌کند و در مقایسه با دستگاه‌های بزرگتر، اختلاف 300 واحدی در نسب سیگنال به نویز دارد. از زمان عرضه و قیمت این اسکنر اطلاعاتی در دست نیست، اما انتظار می‌رود از نمونه‌های سنتی فعلی ارزان‌تر باشد.

دستگاه MRI هوامی

Hyperfine Swoop

ناگفته نماند در حال حاضر بزرگانی همچون توشیبا، زیمنس، جنرال الکتریک، فیلیپس و… که با اعتبارترین سازندگان دستگاه‌های MRI هستند نیز اسکنرهای قابل حمل ساخته‌اند. همچنین یک کمپانی آمریکایی به نام هایپرفاین نیز پیشتر کوچکترین دستگاه MRI دنیا را ساخت که تنها 1.4 متر ارتفاع و 630 کیلوگرم وزن دارد. این دستگاه همچنین مجوز FDA را نیز دریافت کرده است. با این وجود در حال حاضر خبرگزاری‌های متعددی اشتباها دستگاه ساخت هوامی را به عنوان کوچکترین اسکنر MRI معرفی کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*