برندگان جشنواره کن 2021

برندگان جشنواره کن 2021 معرفی شدند؛ فرهادی جایزه بزرگ را کسب کرد

جشنواره کن 2021 – Cannes Film Festival به خط پایان رسید و برندگان آن معرفی شدند. فهرست کامل برندگان جشنواره کن 2021 را در ادامه مشاهده کنید.

برندگان جشنواره کن 2021 سرانجام مشخص شدند و فیلم تیتان به کارگردانی ژولیا دوکورنو موفق شد جایزه نخل طلا را به خانه ببرد.

رئیس هیئت داوران امسال، اسپایک لی بود که آثاری همچون کار درست را بکن، مالکوم ایکس و 5 هم‌خون را در کارنامه دارد. وی با فیلم بلکککلنزمن توانست جایزه بزرگ جشنواره کن در سال 2018 را بدست بیاورد. از دیگر اعضای هیئت داوران می‌توان به ماتی دیوپ (بازیگر و کارگردان فرانسوی)، میلن فارمر (خواننده، نویسنده و بازیگر فرانسوی)، مگی جیلنهال (بازیگر و تهیه کننده آمریکایی)، جسیکا هاسنر (کارگردان و فیلم‌نامه نویس اتریشی)، ملانی لوران (بازیگر، کارگردان و خواننده فرانسوی)، کلبر مندونسا فیلیو (کارگردان و فیلم‌نامه نویس برزیلی)، طاهر رحیم (بازیگر فرانسوی) و سونگ کانگ-هو (بازیگر اهل کره جنوبی) اشاره کرد.

هفتاد و چهارمین دوره‌ جشنواره‌ کن در تاریخ 6 ژوئیه (15 تیر) آغاز شد و در تاریخ 17 ژوئیه (26 تیر) با برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام برندگان به پایان رسید. در جشنواره امسال، 24 فیلم به رقابت پرداختند و کارگردانان بزرگی حضور داشتند که شانس خود را برای کسب نخل طلا امتحان کردند، از جمله وس اندرسون با گزارش فرانسوی (The French Dispatch)، ژاک اودیار با پاریس، بلوک سیزدهم (Paris, 13th District)، لئوس کاراکس با آنت (Annette)، اصغر فرهادی با قهرمان، نانی مورتی با سه طبقه (Three Floors)، جاستین کورزل با نیترام (Nitram)، شان پن با روز پرچم (Flag Day)، پل ورهوفن با بندتا (Benedetta) و اپیچاتپونگ ویراستاکول با مموریا (Memoria).

برندگان جشنواره کن 2021

در روزهای پایانی، پیش‌بینی‌های مختلفی در رابطه با پیروز اصلی شد اما تقریبا هیچ کدام از آثار نتوانستند از نگاه اکثر منتقدان، به عنوان پیروز انتخاب شوند. با این‌ حال، فیلم‌های ماشین مرا بران، مموریا و قهرمان در اکثر فهرست‌ها حضور پررنگی داشتند. امیر جدیدی هم یکی از کاندیدهای جدی بخش بهترین بازیگر مرد بود. در این میان، ساخته‌ی جدید فرهادی نه تنها امتیازات درخشانی دریافت کرد بلکه از سوی هالیوود ریپورتر و ورایتی، شایسته‌ی نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی اسکار توصیف شد.

اما جایزه نهایی در نهایت به تیتان رسید که در مقایسه با آثار دیگر، از شانس کمتری برای پیروزی برخوردار بود. فرهادی هم از جوایز مهم بی‌نصیب نماند و جایزه بزرگ کن را به‌طور مشترک با یوهو کاسمانن به خانه برد. جایزه بهترین کارگردانی به لئوس کاراکس رسید و ریوسوکی هاماگوچی جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه را کسب کرد. بزرگانی همانند وس اندرسون، پل ورهوفن و شان پن نیز جشنواره‌ی امسال را با دست خالی ترک کردند.

برندگان بخش‌های هفته بین‌المللی منتقدان (Critics’ Week)، دو هفته کارگردانان (Directors’ Fortnight) و نوعی نگاه (Un Certain Regard) چند روز قبل اعلام شدند و در نهایت نوبت به بخش اصلی رسید. فهرست برندگان جشنواره کن 2021 را در ادامه مطالعه کنید.

فهرست برندگان جشنواره کن 2021

– نخل طلا: تیتان به کارگردانی ژولیا دوکورنو
– جایزه بزرگ: به طور مشترک، اصغر فرهادی برای قهرمان و یوهو کاسمانن برای کوپه شماره 6
– جایزه ویژه هیئت داوران: به طور مشترک، مموریا به کارگردانی اپیچاتپونگ ویراستاکول و زانوی احد به کارگردانی نداو لاپید
– دوربین طلایی: مورینا به کارگردانی آنتونتا آلامت کوسیجانوویچ
– بهترین بازیگر زن: رناته رینسو برای بدترین انسان دنیا
– بهترین بازیگر مرد: کلب لندری جونز برای نیترام
– بهترین کارگردان: لئوس کاراکس برای آنت
– بهترین فیلمنامه: ریوسوکی هاماگوچی برای ماشین مرا بران
– نخل طلای افتخاری: مارکو بلوکیو
– نخل طلای بهترین فیلم کوتاه: همه‌ی کلاغ‌های دنیا به کارگردانی تانگ یی؛ تجلیل ویژه از فیلم آسمان ماه اوت به کارگردانی جاسمین تنوچی

آیا از فهرست برندگان جشنواره کن 2021 رضایت دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*