ثبت رکورد دما هوا در قطب جنوب

سازمان هواشناسی جهانی از ثبت رکورد نگران‌کننده دما هوا در قطب جنوب می‌گوید!

سازمان هواشناسی جهانی از ثبت رکورد دما 18.3 سانتی‌ گراد در قطب جنوب خبر داد. دلایل افزایش دما هشت دهم درصدی آن نسبت به سال‌های گذشته چیست؟

قطب جنوب، از سردترین نقاط کره زمین به حساب می‌آید که سرتاسر از کوه‌های یخی وشیده شده است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر، با اوج گرفتن تغییرات بی‌ سابقه آب و هوایی، شرایط مساعدی را تجربه نمی‌کند. ایستگاه اسپرانزا (Esperanza) آرژانتین واقع در قطب جنوب در 6 فوریه سال 2020، دمای 18.3 درجه سانتی گراد (معادل 64.94 درجه فارنهایت) را ثبت کرد که آماری نگران کننده به شمار می‌آمد! بعدها، دمای ثبت شده‌ی ایستگاه اسپرانزا توسط سازمان جهانی هواشناسی در 1 جولای سال 2021 تایید شد. 

تغییرات آب و هوایی قطب جنوب

رکوردی که پیشتر ثبت و تایید شد، مربوط به مارس سال 2015 بود، که همان ایستگاه آرژانتینی دمای 17.5 سانتی گراد (معادل 63.5 فارنهایت) را گزارش داده بود. آماری و ارقامی که به گفته کارشناسان، ادامه حیات را به خطر می‌اندازد.

تایید و پذیرفته شدن نتاج تحقیقات یک ایستگاه توسط سازمان هواشناسی جهانی به آسانی صورت نمی‌گیرد؛ برای مثال، این سازمان نتایج یک ایستگاه برزیلی واقع در جزیره سیمور (Seymour Island) را رد کرده بود. نتایج این ایستگاه برزیلی حاکی از دما هوای ثبت شده‌ی متفاوتی (20.75 سانتی گراد معادل 69.35 فارنهایت) برای قطب جنوب در تاریخ 9 فوریه سال 2020 بود. به گفته کارشناسان دلیل رد نتایج این گروه، تشخیص یک محافظ تابشی در ایستگاه نظارتی بود که می‌توانست منجر به «ایجاد یک خطای سوگیری حرارتی» شود.

نتایج تایید شده پیرامون دما، به بایگانی وضعیت‌های جوی و هوایی که توسط سازمان هواشناسی جهانی نگهداری می‌شود، اضافه خواهد شد. پرفسور Petteri Taalas دبیرکل این سازمان، در بیانیه‌ای درخصوص راستی آزمایی نتایج آب و هوایی اظهار داشت:

«راستی آزمایی نتایجی که رکورد ثبت شده از دما را نشان می‌هد، از اهمیت مهمی برخوردار است. چرا که به ایجاد تصویری از آب و هوا در یکی از مرزهای نهایی زمین به کمک ما می‌آید. متاسفانه، تغییرات اقلیمی قطب جنوب را بیشتر تحت تاثیر خود قرار داده است، اما با این حال، قطب شمال و جنوب هر دو از نقش بسیار مهمی برخوردارند و تاثیر گذاری هر یک از آن‌ها بر سطح آب اقیانوس‌ها و تغییرات دمایی بر  هیچ کس پوشیده نیست. در سال‌های اخیر با افزایش بی سابقه دما و ذوب شدن کوه‌های یخی، سطح آب اقیانوس‌ها افزایش پیدا کرده است.»

به نظر شما بهترین راه برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی چیست؟ نظرات خود را با گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*