یخ های زمین سریع‌تر از هر زمانی از تاریخ در حال ذوب شدن هستند

یخ های زمین با سرعتی نزدیک به بدترین سناریوهای گرمایش زمین در حال ذوب شدن هستند؛ این هشدار دانشمندان در تازه‌ترین تحقیق مرتبط با تغییرات آب و هوایی است.

در تازه‌ترین تحقیقات تغییرات آب و هوایی دانشمندان، گفته شده که سرعت ذوب شدن یخ های زمین از هر زمان دیگری در طول تاریخ بشریت بیشتر شده است. در بررسی این هشدار نگران کننده با ما همراه باشید.

در پژوهشی جدید اعلام شده که شرایط حال حاضر تنها رو به وخامت بوده و سطح یخ‌های ذوب شده در سراسر سیاره به بدترین پیش‌بینی‌های مرتبط با گرمایش زمین نزدیک می‌شود. در میان تمامی تاثیرات مخرب گرمایش زمین، می‌توان گفت که آب شدن یخ‌های قطبی بزرگ‌ترین نگرانی دانشمندان و قابل توجه‌ترین تغییری بوده که توجه ما را به خود جلب کرده است. دلیل اهمیت این موضوع هم تاثیر مستقیم چنین اتفاقی روی افزایش سطح آب دریاها و زیر آب رفتن مناطق ساحلی جهان بوده است.

البته زیر نظر گرفتن این ذوب شدن‌ها تنها در سال‌های اخیر و با گسترش تصویربرداری‌های ماهواره‌ای و ارزان‌تر شدن هزینه‌ ارسال ماهواره‌های هواشناسی به مدار زمین امکان‌پذیر شده و تا پیش از این امکان اندازه‌گیری نرخ تغییرات ذوب و دگرگونی حجم یخ‌های قطبی با چنین دقتی وجود نداشت. همین موضوع باعث شده تا دانشمندانی از دانشگاه‌های لیدز، ادینبرو و کالج دانشگاهی لندن در تازه‌ترین تحقیقات خود داده‌های دقیق جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌ها را مبنایی برای نتیجه‌گیری‌های نگران کننده اخیر در رابطه با وضعیت یخ های زمین قرار دهند.

آب شدن یخ های زمین

پژوهش اخیر به عنوان اولین تحقیقی شناخته می‌شود که وضعیت تمامی یخ‌های قسمت‌های مختلف سیاره را زیر نظر گرفته و هشدارهایی جدی را به ما داده است. ژورنال “The Cryosphere” به تازگی این پژوهش را منتشر کرد.

دکتر توماس اسلیتر (Thomas Slater)، سرپرست نویسندگان مقاله از دانشگاه لیدز می‌گوید که تمامی مناطق سیاره مقدار قابل توجهی یخ از دست داده‌اند، اما این مسئله برای قطب جنوب و همچنین لایه‌های یخ گرینلند از سایر مناطق نگران کننده‌تر بوده است. در واقع نرخ ذوب شدن لایه‌های یخی مورد نظر هم‌اکنون به بدترین پیش‌بینی‌های دانشمندان بین‌المللی در رابطه با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی نزدیک شده است.

همان‌طور که اشاره شد، تاثیر مستقیم چنین اتفاقی در قرن حاضر وارد شدن آسیب‌های جدی به شهرها و روستاهایی خواهد بود که در نزدیکی خطوط ساحلی قرار گرفته‌اند.

یخ های زمین سریع‌تر از هر زمانی از تاریخ در حال ذوب شدن هستند

مقاله تیم اسلیتر در رابطه با وضعیت کنونی یخ های زمین تعداد 215 هزار کوه یخ را تحت بررسی قرار داده و همچنین، شرایط لایه یخ‌های قطبی گرینلند و قطب جنوب را در ارائه نتایج تحقیقات لحاظ کرده است. از طرف دیگر وضعیت قفسه‌های یخی شناور قرار گرفته در اطراف قطب جنوب که آب شدن آن‌ها مستقیما سطح آب دریاها را بالا می‌برد، در کنار یخ‌های شناور قطب شمال و اقیانوس‌های جنوبی هم از چشم این محققان پنهان نمانده‌اند.

پیش‌بینی‌های نگران کننده

اسلیتر و همکارانش کشف کرده‌اند که بین سال‌های 1994 تا 2017 زمین چیزی در حدود 30 تریلیون تن یخ از دست داده و در سی سال گذشته نرخ ذوب شدن یخ‌ها به شدت افزایش یافته است؛ بررسی‌ها نشان داده که نرخ آب شدن یخ‌ها در سال 2017 حدودا 1.65 برابر بیشتر از همین نرخ در دهه 90 میلادی بود.

این دانشمندان در تحقیقات خود وضعیت یخ های زمین در یک بازه زمانی 23 ساله را بررسی کردند و دیده شده که قطب شمال در این مدت 8.4 تریلیون تن یخ از دست داده و عدد مورد نظر برای قطب جنوب 7.2 تریلیون تن بوده است؛ اما نکته جالب این بوده که انواع ذوب شدن‌ها تاثیرات مختلفی روی شرایط سیاره دارند. به عنوان مثال تغییر وضعیت یخ‌های دریایی لزوما به شکل مستقیم باعث افزایش سطح آب دریاها نمی‌شود، ولی چنین پدیده‌ای می‌تواند میزان تشعشعات خورشیدی منعکس شده از آب دریاها به فضا را کم کند.

کم شدن توانایی انعکاسی آب دریاها در نهایت دمای هوا در قطب شمال زمین را بالا برده و باعث ذوب شدن یخ‌های باارزش این بخش از سیاره می‌شود. در سپتامبر سال گذشته آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که در صورت ادامه پیدا کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر سیاره، تا سال 2100 سطح آب دریاهای جهان تا 38 سانتی‌متر بالاتر خواهد رفت. چنین عددی شاید به نظر چندان هم جدی نباشد، اما بالا رفتن سطح آب تا این حد سیل‌های ویرانگری را در مناطق ساحلی زمین به راه می‌اندازد و حتی باعث کمبود منابع آب شیرین در اختیار بشریت می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*