زبان CSS

CSS برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

اگر به طراحی یا توسعه وب علاقه‌مند هستید، احتمالاً در بعضی مواقع از خود سؤال می‌کنید که، “CSS برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟” در این مقاله سعی خواهیم کرد تا به این سؤال پاسخ دهیم و در مورد این صحبت خواهیم کرد که شما چرا باید سراغ یادگیری این زبان برنامه نویسی بروید.

CSS برای چه کارهایی استفاده می‌شود و چرا به آن نیاز داریم؟

بیایید از ابتدا شروع کنیم. CSS مخفف Cascading Style Sheets است و برای شکل و استایل دادن به صفحه وب و تعیین نحوه نمایش یک سایت در مرورگر استفاده می‌شود. CSS از این جهت منحصر به فرد است که هیچ عنصر جدیدی مانند HTML یا جاوا اسکریپت ایجاد نمی‌کند. به همین خاطر می‌توانیم آن را تنها زبان برنامه نویسی برای شکل دادن به عناصر HTML بنامیم و برای این منظور در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.

CSS در وب‌سایت‌ها سبک متن، اندازه فونت، موقعیت، رنگ و موارد دیگر را تغییر می‌دهد. در واقع می‌توان از از این زبان برنامه نویسی برای تغییر نحوه ساختار وب‌سایت از نسخه دسکتاپ به نسخه موبایل استفاده کرد. بدون CSS، وب‌سایت‌ها بسیار کسل کننده به نظر می‌رسند.

مزایای CSS

دلایل زیادی وجود دارد که شما را قانع به استفاده از زبان برنامه نویسی CSS در طراحی وب می‌کنند. اولین دلیل برای استفاده از CSS این است که شما با کمک آن می‌توانید در وقت صرفه‌جویی کنید. با طراحی ساختار یک‌باره یه صفحه از وب می‌توانید بارها از آن استفاده کنید. بهترین روش برای به کار بردن CSS این است که آن را به عنوان یک پرونده .css، جدا از فایل .html ذخیره کنید. سپس می‌توانید صفحه ساخته شده با CSS را به فایل HTML لینک کنید. وقتی سبک مورد علاقه خود را پیدا کردید، می‌توانید آن را در هر تعداد صفحه که دوست دارید اعمال کنید.

دوم این که CSS کارآمد است. کدنویسی برای شکل و سبک هر صفحه از وب‌سایت به کمک این زبان برنامه نویسی به شما کمک می‌کند تا سرعت بارگذاری را افزایش دهید و فایل‌ها را نسبتا سبک نگه می‌دارید. سرانجام، یادگیری و استفاده از این زبان برنامه نویسی نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی بسیار آسان است که باعث شده است تا تعداد افرادی که سراغ این زبان برنامه نویسی می‌آیند بسیار زیاد شود. همین موضوع باعث شده است که فرصت های شغلی برای برنامه نویسی در تهران نیز افزایش پیدا کند و کسانی که این زبان را بلد هستند، در شرکت‌های خوب بتوانند کار پیدا کنند.

انواع CSS

زبان CSS

سه نوع طراحی CSS وجود دارد: داخلی، خارجی و درون خطی. انواع CSS به نحوه پیاده سازی CSS اشاره دارد. CSS داخلی که به آن CSS جاسازی شده نیز گفته می‌شود، درج کد CSS در بخش <head> سند HTML است که یک وب‌سایت خاص را تعریف می‌کند. شما از این سبک CSS برای عنصری خاص می‌توانید استفاده کنید و نمی‌توانید کل عناصر صفحه را با این سبک تغییر دهید. به همین خاطر میزان خطا و اشتباه با کمک این سبک CSS به حداقل و یا صفر می‌رسد و شما نیاز ندارید تا کل المان‌های صفحه را تغییر دهید و دچار خطا شوید.

نوع دوم CSS خارجی است، سندی است که به صورت فایل جدا از کد HTML نوشته و نگهداری می‌شود و به صفحات متفاوت اضافه می‌شود. این نوع CSS امروزه توسط برنامه نویسان و شرکت‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر طرفدار دارد. اگر شما یا تیم خود روی یک پروژه بزرگ کار می‌کنید یا وب‌سایت شرکت بزرگی را در دست دارید، می‌توانید از این مدل و سبک CSS استفاده کنید. به این ترتیب اداره سایت برای شما راحت‌تر و کارآمدتر خواهد بود و خب می‌توان با این ویژگی، به مزیت بزرگ CSS اشاره کنیم.

نوع نهایی CSS درون خطی است که کد CSS در داخل کد HTML اعمال می‌شود، اما برای یک عنصر خاص اعمال نمی‌شود. در عوض، کد CSS در کد HTML برای تغییر یک عنصر استفاده می‌شود. به طور کلی، CSS درون خطی، خیلی برای برنامه نویسی وب توصیه نمی‌شود. اما اگر در حال توسعه یک صفحه وب هستید و می‌خواهید یک عنصر واحد را اصلاح کنید، می‌توانید از CSS درون خطی استفاده کنید. در سناریوی دیگر، اگر در وب‌سایتی اشکالی وجود دارد و شما باید سریع آن را برطرف کنید، CSS درون خطی می‌تواند برگ برنده شما باشد.

چگونه CSS را یاد بگیریم؟

زبان CSS

ما به شما توصیه می‌کنیم ابتدا HTML را بیاموزید و سپس یک دوره یادگیری CSS را بررسی کنید. از آنجایی که CSS به روش‌های مختلف با HTML استفاده می‌شود، قبل از اینکه بتوانید سراغ استفاده از CSS بروید، باید درک جامعی از HTML داشته باشید. اگر تازه کار خود را با CSS و HTML آغاز کرده‌اید، حتی می‌توانید یادگیری هر دو را به صورت همزمان سپری کنید. از HTML برای ساختار وب‌سایت استفاده می‌شود و سپس CSS به کمک HTML می‌آید تا بتواند عناصر آن را سبک بدهد. با یادگیری هر دو مهارت، می‌توانید خود را برای کار در حیطه برنامه نویسی آماده کنید و در این زمینه قوی‌تر ظاهر شوید.

اگر شما به طراحی وب‌سایت علاقه‌مند هستید و یا می‌خواهید به عنوان یک مهندس نرم افزار حرفه‌ای وارد حرفه خود شوید، مطمئنا دوست دارید تا بیشتر در مورد این زبان برنامه نویسی و کاربرد آن بدانید. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین این مهارت را یاد بگیرید و البته با تمرین بسیار خود را در این حیطه قوی کنید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*