سیلاب بی سابقه

احتمال وقوع سیلاب بی سابقه در زمین به دلیل تغییرات مدار ماه در دهه 2030

نتایج تحقیقات جدید دانشمندان ناسا و دانشگاه هاوایی نشان می‌دهد در دهه 2030 میلادی به دلیل تغییرات مدار ماه شاهد وقوع سیلاب بی سابقه در زمین خواهیم بود.

دانشمندان ناسا و دانشگاه هاوایی در تحقیقات جدید خود دریافتند در دهه 2030 میلادی در زمین شاهد وقوع سیلاب بی سابقه خواهیم بود که تغییرات مدار زمین در وقوع این سیلاب نقش زیادی خواهند داشت. در همین راستا آوی لوب، اخترشناس و استاد دانشگاه هاروارد اعلام کرد در حال حاضر تغییرات آب و هوایی در افزایش سطح دریاها تاثیرات زیادی دارند که نتیجه آن افزایش شدت سیلاب‌ها در سال‌های آینده خواهد بود.

جزئیات وقوع سیلاب بی سابقه در زمین دهه 2030

سیلاب بی سابقه

این استاد دانشگاه هاروارد در ادامه گفته‌های خود بیان کرد نیروی جاذبه ماه می‌تواند آب اقیانوس‌ها را به سمت خود بکشد و قدرت کششی ماه هر سال با تغییراتی مواجه است؛ چرا که ماه در مدار خود در حال حرکت بوده و موقعیت خود را نسبت به زمین در یک چرخه منظم سالانه حدود 18.6 درجه تغییر می‌دهد. از این رو در نیمی از این چرخه، نیروی کره ماه به زمین باعث می‌شود جزر و مد خفیف افزایش و جزر و مد بزرگ کاهش پیدا کند. همچنین در نیمه دیگر این چرخه، جزر و مد بزرگ افزایش و جزر و مد خفیف کاهش می‌یابد.

لوب در ادامه تاکید کرد هم‌اکنون چرخه جزر و مد در حال تقویت بوده و چرخه تقویت‌کننده جزر و مد بعدی از اواسط دهه 2030 میلادی شروع خواهد شد. تا اواسط دهه 2030، سطح دریاها در سراسر این سیاره به میزان زیادی افزایش پیدا خواهد کرد و به همین دلیل وقوع جزر و مدهای بالاتر از حد معمول مشکلات زیادی را برای انسان‌ها به وجود خواهد آورد. البته تغییرات مدار ماه توسط انسان قابل کنترل نیست، اما نیمه دیگر این معادله تغییرات آب‌وهوایی است که انسان در کنترل آن نقش زیادی دارد.

سیلاب بی سابقه

در همین راستا فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان عنوان کرد برای این که از شرایط شدید آب‌وهوایی فعلی و آینده در امان بمانیم باید از همین حالا مبارزه قاطعانه‌ای را با تغییرات آب‌وهوایی آغاز کنیم. همچنین اسونیا شولز، وزیر محیط زیست آلمان نیز با اعلام این که تغییرات آب‌وهوایی به آلمان رسیده بیان کرد طوفان بزرگی از متغیرهای آب‌وهوایی در آینده نزدیک باعث نابودی شهرهای ساحلی خواهد شد.

کوین ترنبرث، دانشمند اقلیمی در همین رابطه عنوان کرد سطح دریاها به دلیل تغییرات آب‌وهوایی به میزان زیادی در حال افزایش است و چنین موضوعی احتمال وقوع سیلاب بی سابقه در زمین را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. وی افزود بزرگ‌ترین تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی زمانی خواهد بود که تمام موارد همزمان اتفاق بیفتد؛ یعنی جزر و مد بالا به همراه طوفان باد شدید در سواحل باعث شکل‌‌گیری امواج بزرگی خواهد شد که می‌تواند ساکنان این سواحل را با خطر جدی مواجه کند.

سیلاب بی سابقه

کن کالدیرا از دپارتمان محیط زیست جهانی کارنگی نیز در این خصوص بیان کرد در حال حاضر در مورد وقوع فاجعه‌های متعدد در شهرهای ساحلی دانش زیادی کسب کردیم و به مقامات و سیاست‌گذاران نیز هشدار داده‌ایم، از این رو انتظار می‌رود آنها برای متعادل کردن تغییرات آب‌وهوایی اقدامات لازم را به انجام برسانند.

وی افزود سطح دریاها همواره به دلیل چرخه‌های طبیعی بالا و پایین می‌رود، اما دخالت انسان در سیستم آب‌وهوایی باعث شده در حال حاضر حرکت دریاها فقط به سمت بالا باشد که احتمال وقوع سیلاب بی سابقه در زمین را افزایش می‌دهد. وی خاطرنشان کرد برای این که انسان بتواند تاثیر خود روی سطح دریاها را معکوس کند، به حداقل ده‌ها هزار سال زمان نیاز خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*