ویروس جدید

دانشمندان 33 نوع ویروس جدید را در یخچال 15 هزار ساله فلات تبت کشف کردند

دانشمندان در بررسی‌های جدید خود 33 نوع ویروس جدید در هسته‌های یخی باستانی 15 هزار ساله واقع در فلات تبت چین کشف کردند.

دانشمندان در نمونه یخ‌هایی از یخچال‌های طبیعی فلات تبت با قدمتی حدود 15 هزار ساله توانستند ده‌ها ویروس جدید را کشف کنند که بسیاری از آنها برای دنیای علم کاملا ناشناخته محسوب می‌شوند. این دانشمندان اعلام کردند از 33 نوع ویروس جدیدی که در این نمونه‌ها کشف شده، به طور قطع 28 نوع از آنها کاملا جدید هستند. دانشمندان بر این باورند که با بررسی این ویروس‌ها می‌توان بهتر از قبل تاریخ تکامل ویروسی را درک کرد.

کشف 33 نوع ویروس جدید در یخچال 15 هزار ساله

ویروس جدید

طبق اعلام دانشمندان، یخچال‌های طبیعی با به دام انداختن ذرات گرد و غبار، آثار گاز، میکروب‌ها و مواد گیاهی از دوره‌های مختلف به خوبی می‌توانند عمق تاریخ را حفظ کنند. همچنین با توجه به این که این لایه‌ها با گذشت زمان جمع می‌شوند، دانشمندان با حفاری هسته‌های این یخ‌ها قادرند اطلاعات زیادی را در خصوص آب و هوای دوران باستان و انواع زندگی در نقاط مختلف جهان به دست آورند.

در همین راستا به تازگی محققان دانشگاه ایالتی اوهایو توانستند با حفاری هسته‌های یخی از کلاهک یخی گولیا (Guliya) واقع در فلات تبت چین که حدود 14 هزار و 400 سال قدمت دارند، چندین ویروس جدید را کشف کنند. محققان با بررسی‌های این نمونه‌ها کدهای ژنتیکی 33 نوع ویروس را شناسایی کردند که احتمالا 4 مورد از آنها به انواع شناخته شده باکتریوفاژ مربوط می‌شوند، اما به طور قطع 28 نوع ویروس دیگر کاملا جدید و ناشناخته هستند.

محققان بر این باورند که این ویروس‌ها از گیاهان و خاک سرچشمه گرفتند، اما سرما در خنثی‌سازی آنها تاثیری نداشته و در واقع یخ‌ها برای آنها شرایط ایده‌آل زندگی را به وجود آوردند. در همین راستا متیو سالیوان، یکی از نویسندگان این تحقیق عنوان کرد این ویروس‌ها قادر به رشد در محیط‌های خشن هستند و ژن‌های آنها باعث می‌شود تا حد در محیط‌های سرد نیز زنده بمانند. محققان اعلام کردند با مطالعه بهتر میکروب‌های باستانی می‌توان تاریخ تکامل آنها را بهتر درک کرد و از تغییر شرایط آب و هوایی در گذشته اطلاعات بیشتری را به دست آورد. نتایج این مطالعه اخیرا در مجله Microbiome به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*