فیلم قهرمان

حمله کاربران به فیلم جدید اصغر فرهادی؛ قهرمان‌کشی در IMDb

طی ساعات گذشته کاربران ایرانی پایگاه IMDb در اقدامی عجیب به فیلم قهرمان اصغر فرهادی حمله کرده‌اند!

پس از اکران قهرمان در جشنوارۀ کن، امتیاز دادن به این فیلم برای کاربران سایت IMDb ممکن شده بود و تا پایان جشنواره فیلم فرهادی امتیاز بالایی در این پایگاه داشت. اما پس این رویداد اتفاقات دیگری رقم خورد و طی روزهای گذشته شاهد اقدام عجیبی از سوی گروهی از کاربران آی‌ام‌دی‌بی بودیم که تصمیم گرفتند به دلایلی غیرسینمایی، به طور همزمان به فیلم اصغر فرهادی کم‌ترین امتیاز ممکن را بدهند؛ همین باعث شده تا IMDb فعلاً امکان دادن امتیاز به قهرمان را مسدود کند.

بعد از اتمام جشنواره، تعداد آرای قهرمان حدود پانصد رأی بود. حالا طی کم‌تر از دو روز، تعداد امتیازدهندگان به فیلم فرهادی به دوهزار نفر رسیده است! در نتیجۀ این سرعت‌گرفتن توجه‌های منفی به نهمین فیلم فرهادی، آن هم بعد از تمام‌شدن فستیوال، امتیاز قهرمان در IMDb حدود دو نمره کاهش پیدا کرده است. همواره از IMDb به عنوان مهم‌ترین پایگاه امتیازدهی عموم سینمادوستان یاد می‌شود و بسیاری تاثیرگذاری آن در میزان دیده شدن یک فیلم توسط فیلم‌بین‌های نه چندان حرفه‌ای را هم‌سنگ نمرۀ منتقدان می‌دانند.

متاسفانه در روزهای گذشته جو غیرسینمایی و غیرکارشناسانه‌ای پیرامون فیلم قهرمان شکل‌گرفته و همانطور که مشخص است، عده‌ای به دنبال عقده‌گشایی و سودجویی از این فضا هستند که امیدواریم هرچه زودتر این کینه‌توزی‌ها خاتمه یابد و قهرمان در شرایط مناسب و به دور از دشمنی پاییز به سینماهای ایران بیاید.

خلاصه داستان رسمی منتشر شده برای قهرمان نشان می‌دهد همانند سایر آثار فرهادی در این فیلم نیز دغدغه‌های اجتماعی به چشم می‌خورند و قرار است با شخصیت‌هایی خاکستری از طبقۀ متوسط جامعه همراه شویم. در خلاصه داستان قهرمان آمده: «مرد جوانی به اسم رحیم (با بازی امیر جدید) به خاطر بدهی در زندان است. او طی دو روز مرخصی‌اش، تلاش می‌کند که طلبکار خود را قانع کند تا از شکایتش در ازای پرداخت مبلغ کم‌تری، صرف نظر کند. اما اوضاع آن‌طور که وی انتظار دارد پیش نمی‌رود…»

هفتۀ گذشته قهرمان توانست جایزۀ بزرگ جشنواره کن 2021 را از آن خود کند و علاوه بر کارگردانی اصغر فرهادی، بازی امیر جدیدی نیز بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. سلام
    فیلم………….
    اشغال ساز……………

  2. اصغر فرهادی با سیاه نشون دادن جامعه و مردم ایران تو فیلمهاش، زمینه رو برای حمله به ایران فراهم می‌کنه من مخالف رژیم حاکم هستم و اون رو ناکارآمد می‌دونم ، ولی نباید چهره کشورمان رو بد نشون بدیم تنها چیزی که باعث میشه به کشور ما حمله نظامی نشه افکار عمومی جهان هست، اگر مردم دنیا به این نتیجه برسند که مردم ایران اسیر هستن برای حمله به ایران چراغ سبز نشون میدن و اگر بیگانه ها به ایران حمله کنند کشور ما از افغانستان هم بدتر میشه چون اونا برای نجات ما نمیان برای چاپیدن منابع ما میان، حرف های من رو زمان ثابت خواهد کرد ، خوشحالم که عده‌ای از مردم کشورم به آگاهی رسیدن من هم هر وقت امتیاز دهی آزاد بشه میرم امتیاز منفی میدم یا علی

  3. برای دیده شدن می توان هر کاری کرد یک روز شبکه پنج در خدمت نطام مقدس وی یک روز با پاپیون خوش رقصی برای گرفتن جایزه واین است سرشت خود شیفتگی در سینما وهنرهای نمایشی.

  4. مشخصه کی رای منفی داده مثل همون افرادی که میرن تو سایت یورونیوز فارسی کامنت مینویسن یه مشت س خ ب .هرکارگردانی سبکی داره ایشون هم زحمت میکشه و مشکلات جامعه رو نشون میده

  5. واقعلا اونایی که نمره ی منفی دادن فکر کردن همچین اتفاقی توی کشور نمی افته تا کی خود سانسوری هم وطن ؟؟؟؟
    فیلی که میره یک جشنواره ی بینل المللی قرار نیست خوش خوشان جامعه ر نشون بده که ،قرار از مشکلات و دغدغ های جامعه بشری حرف بزنه ،مشکلاتی که هیچ راه حلی ندارن مثل فقر ،جنگ….

  6. گجت نیوز یا پایگاه بسیج؟ فرهادی کاملا نشون داد که نه یک کارگردان مردمی و سطح اول بلکه مثل تمامی افراد حال حاضر سینمای ایران, یک نون به نرخ روز خور بیشتر نیست. تشکر از مصاحبه‌ی تند بابک غفوری اذر که خیلی از موارد رو برملا کرد.

  7. با درود …. آقای فرهادی همه ی هم و غمش کسب جوایز ست
    درد دل خسته را دردمندان دانند / نی نی خوش منشان خیره خندان دانند!

  8. تنها کشوری در دنیا هستیم که پشت هم وطن و هم میهن و هم شهری خودمون نیستیم…چکار کردین که ایران اینطوری ویران شد؟؟؟