نمایشگر آيفون 13

نمایشگر آيفون 13 بیشترین نسبت صفحه به بدنه را در گوشی‌های اپل خواهد داشت

نمایشگر آيفون 13 – Apple iPhone 13 از ناچ کوچکتری بهره خواهد برد. این اتفاق سبب می‌شود که آیفون 13 رکورد بیشترین نسبت صفحه به بدنه اپل را از آن خود کند.

اپل با عرضه سری آیفون 13 می‌خواهد طرفدارانش را برای روزی آماده کند که ناچ به طور کلی از آیفون حذف خواهد شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این اتفاق با عرضه آيفون 15 رخ خواهد داد؛ اما تا آن هنگام نیز اپل بیکار نخواهد نشست. چندی پیش گزارشی منتشر شده بود که ناچ نمایشگر آیفون 13 کوچکتر خواهد شد و حالا ابعاد دقیق آن اعلام شده است.

برای اولین بار در آيفون ایکس بود که شاهد اضافه شدن ناچ بودیم. ناچ ۳۵ میلی‌متری آیفون میزبان فیس آیدی و بلندگوی تماس اپل است و در طول چند سال اخیر نیز تغییر خاصی را به خود ندیده است؛ اما ظاهرا اپل می‌خواهد پهنای ناچ آیفون 13 را با کاهش ۲۵ درصدی به ۲۶ میلی‌متر برساند.

این اتفاق را می‌توان تغییری مهم در تاریخ آیفون قلمداد کرد؛ چرا که از سال ۲۰۰۷ (زمانی که اولین آیفون با ناچ معرفی شد) شاهد تغییر مهمی در طراحی بخش جلویی آیفون نبوده‌ایم.

نمایشگر آيفون 13

ظاهرا اپل تصمیم گرفته همانند یک تولید کننده موبایل معمولی، بلندگوی تماس را در حاشیه بالای گوشی قرار دهد و سپس ۴ بخش سخت افزاری مهم فیس آیدی یعنی دوربین فروسرخ، flood illuminator، دوربین سلفی و پروژکتور نقطه‌ای را زیر آن قرار دهد.

این کار سبب شد در بخش میانی ناچ که میزبان میکروفون و اسپیکر بود، فضای خالی زیادی ایجاد شود؛ بنابراین اپل توانست با نزدیک‌تر کردن بخش‌های سخت‌ افزاری Face ID و کم کردن حاشیه‌های کناری، ناچ نسل جدید آیفون را کوچک‌تر کند.

پیش از این نیز اخباری در رابطه با سرمایه گذاری 390 میلیون دلاری اپل در شرکت Finisar منتشر شده بود. این شرکت تولید کننده بخش‌های flood illuminator و پروژکتور نقطه‌ای مورد استفاده در Face ID است. برخی افراد سرمایه گذاری اپل را در راستای تلاش برای کوچک‌تر کردن اجزای Face ID می‌دانند و آن را به عنوان یکی از عوامل کوچکتر شدن ناچ به حساب می‌آورند.

البته ممکن است اپل تصمیم بگیرد اجزای مورد بحث را برای آيفون 14 حتی کوچکتر کند؛ اما در حال حاضر بیشتر به نظر می‌رسد که تغییر ایجاد شده در نمایشگر آيفون 13 بیشتر به دلیل جابه‌جایی‌های انجام شده باشد تا استفاده از پروژکتور نقطه‌ای و flood illuminator کوچکتر.

نمایشگر آيفون 13 / آيفون SE 2020

آيفون SE 2020

علاوه بر اینها، در گزارش مربوط به اندازه ناچ آیفون 13 پرو آمده است که اگرچه پهنای ناچ ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است؛ اما ارتفاع آن با افزایشی ۰.۰۵ میلی‌متری به ۵.۳۵ میلی‌متر رسیده است. این افزایش ارتفاع به دلیل قرار دادن بلندگوی تماس در حاشیه فریم بالایی گوشی بوده است.

کاهش ۲۵ درصدی در پنهای ناچ به معنی افزایش نسبت صفحه به بدنه نمایشگر آيفون 13 خواهد بود. آیفون SE 2020 آخرین آیفون بدون ناچ بود و از نسبت صفحه به بدنه فاجعه‌ وار ۶۵ درصدی بهره می‌برد. این گوشی به دوران دکمه‌های Touch ID و حاشیه‌های زیاد تعلق داشت. رکورد بهترین نسبت صفحه به بدنه گوشی‌های اپل در آن دوران ۶۷.۴۷ درصد بود که به آیفون 8 پلاس مربوط می‌شد.

آیفون ایکس توانست با تغییری شگرفت از مرز ۸۰ درصد نیز بگذرد. آيفون 12 نیز با نسبت صفحه به بدنه ۸۶ درصدی رکوردی جدید را در این زمینه ثبت کرد. حدس ما این است که کوچکتر شدن ناچ سبب خواهد شد نسبت نمایشگر آيفون 13 به بدنه آن به حدود ۸۸ درصد برسد. هرچند برای محاسبه دقیق این مقدار باید تا معرفی رسمی سری آيفون 13 صبر کرد.

نمایشگر آيفون 13 / شیائومی می ۱۱ اولترا

شیائومی می ۱۱ اولترا دارای نسبت صفحه به بدنه ۹۱.۴ درصد است

متاسفانه اپل در این زمینه فاصله زیادی با رقبای اندرویدی خود دارد. نمایشگر آيفون 13 ممکن است عنوان بیشترین نسبت صفحه به بدنه را برای این گوشی به ارمغان بیاورد؛ اما رقبای اندرویدی به مرز ۹۰ درصد رسیده‌اند و حتی اندکی از آن هم بالاتر رفته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*