بنایی خانه

سنجاق : مواردی که نباید هنگام بنایی خانه از یاد ببرید!

اینکه خودتان دست به کار شده و برای خود و خانواده‌تان خانه بسازید می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. شما می‌توانید تمامی اجزای خانه را به انتخاب خودتان بسازید. انتخاب شما می‌تواند حمام وان دار و یا انواع دوش‌های مختلف باشد. از همه بهتر این که این شما هستید که تمامی امکانات منزلتان را برای بار اول افتتاح می‌کنید. اولین کسی که پا به وان می‌گذارد یا در اتاق‌خواب می‌خوابد.

البته یکی از انتخاب‌ها منازل پیش‌ساخته هستند. همین پروسه ساخت و نقل و انتقال به خانه جدید هم چالش‌های مخصوص به خودش را دارد. ما در ادامه نقل قولی از چند سازنده خانه را برایتان تهیه کرده‌ایم که غیر منتظره‌ترین مشکلات و چالش‌هایشان را با شما در میان گذاشته‌اند.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت بنایی را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال بنا در تهران باشید می‌توانید درخواست بنایی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه‌تر را تجربه کنید.

1. هنگام بنایی خودتان را برای گرفتن تصمیم‌های زیاد و خسته‌کننده آماده کنید

یکی از افراد گفته است که او و همسرش در پروسه ساخت‌وساز خانه خودشان بیش از صد تصمیم مختلف گرفته‌اند. او اضافه می‌کند که «شما باید برای هر چیزی از شلی یا سفتی دوغاب بین کاشی‌ها گرفته تا تک‌تک وسایل روشنایی برنامه‌ریزی کرده و تصمیم بگیرید.» دست کم 20 مورد از این تصمیمات متعلق به فضای آشپزخانه بود. چرا که ظروف آشپزخانه از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و انتخاب وسایل ضروری هماهنگ و مناسب نیز بسیار زمان‌بر است.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که این روزها چندان نیازی به انتخاب‌های سخت و شخصی هم نیست. چون شما می‌توانید متناسب با نقشه اولیه خودتان به کمک پینترست و همین طور سایر مشاورین دکوراسیون به یکباره ست کاملی از برخی وسایل را سفارش دهید. با وجود این که این زوج از قبل انتخاب‌های خودشان را در پینترست مشخص کرده بودند باز هم مجبور بودند تا انتخاب‌های دیگری داشته باشند.

همه می‌دانند که این پروسه طولانی تصمیم‌گیری‌های مکرر می‌تواند هرکسی را حسابی خسته کند. به همین دلیل است که اکثر تولیدکنندگان خانه‌های پیش‌ساخته پلن‌های سفارشی گوناگونی مانند ویژه، متوسط و اقتصادی دارند که شما با انتخاب هر کدام از این طرح‌ها می‌توانید به‌سهولت انتخاب را به آنها بسپارید. مطمئنا انتخاب از بین سه گزینه بسیار راحت‌تر از 300 گزینه است. این کار به صرفه‌جویی در بودجه و زمان شما نیز کمک شایانی می‌کند.

2. در بنایی به زمان‌های وعده داده شده چندان اعتماد نکنید

بر اساس تجربه بسیاری افراد چیزی که می‌توان از ساختن خانه آموخت این است که هرگز نمی‌توانید و نباید به زمان و موعد مقرر برای اتمام خانه اطمینان کنید.

تمامی پروژه‌های ساخت‌وساز ممکن است با تعطیلی مواجه شوند. البته این تعطیلی‌ها می‌تواند پروژه‌های منازل پیش‌ساخته را بیشتر متضرر کند. برای مثال به دلیل تغییرات شرایط آب‌وهوایی غیر قابل پیش‌بینی ممکن است پروژه چند روزی تعطیل شود. البته فرایندهای اداری و تنظیم اسناد مالکیت و سایر مدارک نیز می‌تواند بسیار طولانی شود.

متأسفانه این که ندانید زمان دقیق آماده شدن منزلتان را پیش‌بینی کنید می‌تواند ضرر مالی زیادی به شما بزند. برای مثال ممکن است مجبور شوید اجاره ماهیانه و همین طور حق بیمه و شارژ بیشتری پرداخت کنید.

شما برای جلوگیری از خسارات می‌توانید قرارداد خود را به شکلی تنظیم کنید که در صورت به تعویق افتادن پروژه به دلایل غیر معقول پیمانکار ضرر و زیان را به شما بپردازد.

3. مراقب میان‌برها و ماست‌مالی کردن‌ها باشید

باور نادرست: خانه‌های کاملا جدید از هر گونه مسئله اساسی عاری هستند.

در واقع، میان‌برها، کلک‌زدن‌ها و سایر مشکلات تولید انبوه معمولا در مورد ساخت خانه نیز به وفور اتفاق می‌افتد. یکی از افرادی که تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشت این طور گفت که او متوجه شد که درگاه درهای خانه کوتاه شده بودند. او پیمانکار را از این مسئله آگاه کرد. اما سازندگان به جای این که قاب درگاهی را با یک قاب بزرگ‌تر تعویض کنند، فضای خالی را با گچ پر کردند. در واقع می‌توان این روش را نوعی ماست‌مالی و اقدام سرسری در نظر گرفت. متأسفانه ضمانت اجرایی که این فرد از پیمانکاران گرفته بود در این مورد چندان شفاف نبود و او نتوانست خسارتی بابت این مسئله بگیرید.

او همچنین متوجه شد که خشک‌کن لباس‌ها را خشک نمی‌کند. به نظر می‌رسید که سازنده در لاندری روم دریچه‌ای برای خشک‌کن قرار نداده بود. خوشبختانه آن ها در زمان فعال بودن ضمانت خانه متوجه این مشکل شدند. توانستند بدون صرف هزینه اضافی این مسئله را برطرف کنند.

4. زمان بنایی احتمالاً بیش از آنچه انتظار دارید هزینه خواهید کرد

بنایی خانه

بر اساس تجربه یکی دیگر از افراد که خانه پیش‌ساخته سفارش داده است این طور نتیجه‌گیری می‌شود که ساخت خانه به مراتب بسیار بیشتر از چیزی که پیمانکار به شما می‌گوید هزینه‌بردار است.

مسلما شما نمی‌خواهید پولی بابت کابینت‌ها و پیشخوان زشت و نامناسبی هزینه کنید و دوباره دو سال بعد مجبور شوید تا آن را تعویض کنید.

در اغلب موارد بسیاری از مواد اولیه و همین‌طور وسایل منزل مانند کف‌پوش، موکت، وسایل روشنایی و لوله‌کشی و حتی درها و پنجره‌ها با عناوینی تحت عنوان بساز بفروشی در بازار موجود هستند. این محصولات شاید به ظاهر استاندارد باشند اما از کیفیت پایینی برخوردارند که اغلب توسط بساز فروش‌ها استفاده می‌شوند. شما اگر به فکر سرمایه‌گذاری و ساختن یک خانه ایده‌آل هستید بدون شک نمی‌توانید این‌ها را تا همیشه در منزل خود داشته باشید.

به همین دلیل و برای جلوگیری از هزینه‌های دوباره، بهتر است خودتان سری به بازار بزنید و از کیفیت اجناس آگاهی کسب کنید و همین‌طور قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید.

درست است که پیمانکار نیز این مبلغ را باید به فروشنده پرداخت کند اما ممکن است او از این معامله بخواهد درصدی هم نصیب خودش شود. برای مثال ممکن است شما به دنبال پارکت‌های چوبی اصل باشید و پیمانکارتان پول پارکت اصل را از شما بگیرد اما پارکت چوب مصنوعی خریداری کند. در اغلب موارد اگر خودتان به فروشگاه مراجعه کنید می‌توانید با صرف قیمت پایین‌تر جنس دلخواهتان را تهیه کنید.

5. سعی کنید خانه را بعد از بنایی مجسم کنید

وقتی در حال برنامه‌ریزی برای خانه خودتان هستید؛ خودتان را تصور کنید که در خانه خود قدم می‌زنید. برای مثال شما در نقشه خودتان لاندری روم را در طبقه هم کف قرار داده‌اید. حالا که چشم‌هایتان را بسته‌اید و خودتان را در منزل تصور می‌کنید می‌بینید که اتاق خواب شما طبقه بالاست. شما هم دلتان نمی‌خواهد هر بار به طبقه همکف بروید تا لباس‌های کثیف را بشویید. به همین سادگی می‌توانید ایرادات را بر طرف کنید.

برای مثال هنگام تصور خانه می‌بینید علی‌رغم میل شما به نور طبیعی زیاد فضای خانه چندان روشن نیست. به‌سادگی خواهید توانست به نقشه تعدادی پنجره اضافه کنید.

6. تأمین مالی و وام‌های بانکی می‌تواند شما را فریب بدهد

بنایی خانه

علاوه بر گرفتن وام مسکن و همین‌طور تزریق سایر پول‌ها به داخل پروژه، ساخت خانه جدید چالش‌های مالی خودش را دارد. معمولا وام‌های مسکن شرایط بازپرداخت سختی دارند. اغلب این وام‌ها با بهره بالا به افراد داده می‌شوند. البته بانک‌های خصوصی نیز ممکن است تصور کنند ساختن یک خانه پردردسرتر از خرید یک خانه نوساز است. به همین دلیل است که ممکن است نتوانید به راحتی بودجه لازم را برای این کار تهیه کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا به خوبی خانه ایده‌آل خودتان را بسازید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*