سفر به لبه فضا

جف بزوس با وجود سفر به لبه فضا باز هم فضانورد محسوب نمی‌شود

جف بزوس به تازگی توانست توسط موشک نیو شپرد رویای سفر به لبه فضا را محقق سازد، اما با این وجود طبق معیارهای جدید اداره هوانوردی فدرال به عنوان یک فضانورد محسوب نمی‌شود.

جف بزوس که به عنوان بنیانگذار آمازون و ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شود، در تاریخ 20 ژوئیه سال 2021 میلادی (29 تیر 1400) توانست توسط موشک نیو شپرد شرکت بلواورجین به لبه فضا سفر کند، اما همزمان با این سفر فضایی، دستورالعمل‌های اداره هوانوردی فدرال برای فضانورد نامیدن افرادی که در آینده به فضا سفر می‌کنند نیز تغییر پیدا کرد.

البته از سال ۲۰۰۴ میلادی تا به امروز، این نخستین تغییر بزرگ در دستورالعمل‌های این فدرال محسوب می‌شود. در واقع اداره هوانوردی فدرال در برنامه سفرهای تجاری به فضانوردان نشان‌هایی مبنی بر این که آنها به یک فضانورد رسمی تبدیل شدند اهدا می‌کند، اما بر اساس دستورالعمل‌های جدید، جف بزوس و همراهانش شایسته دریافت این نشان نیستند.

چرا جف بزوس با سفر به لبه فضا فضانورد نشد؟

سفر به فضا

بر اساس دستورالعمل‌ها جدید اداره هوانوردی فدرال، فضانوردان می‌بایست طی یک پرواز دارای مجوز از این فدرال تا ارتفاع 80 کیلومتری از سطح زمین اوج بگیرند که البته جف بزوس و همراهان او از این شرایط بهره می‌برند، اما در ادامه این دستورالعمل آمده است که فضانوردان طی سفر خود به فضا می‌بایست فعالیت‌های ضروری برای حفظ ایمنی پرواز فضایی را به انجام برسانند.

این در حالی است که جف بزوس، برادرش، خانم والی فانک 82 ساله و اولیور دیمن ۱۸ ساله در ایمنی این سفر فضایی نقشی را بر عهده نداشتند؛ چرا که موشک نیو شپرد به شکل کاملا خودکار مسئولیت پرواز به فضا را بر عهده داشت و پیش از این نیز 15 بار پرواز بدون حضور خدمه را در به ثبت رساند. از این رو جف بزوس و همراهان وی فقط مسافران یک پرواز فضایی بودند و به عنوان خدمه محسوب نمی‌شوند.

هرچند اداره هوانوردی فدرال برای چنین شرایطی نشان فضانورد افتخاری را در نظر گرفته است و به جف بزوس و همراهان وی اهدا خواهد کرد. البته شرکت فضایی خصوصی بلو اوریجین که به جف بزوس تعلق دارد نیز نشان‌های ویژه‌ای را ساخته و قصد دارد طی مراسمی به فضانوردان خود اهدا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*