تتر

تتر چیست؟ چرا این استیبل کوین پناهگاهی برای تریدرهای ارز دیجیتال است؟

هر واحد از رمز ارز تتر (Tether) همواره 1 دلار آمریکا ارزش دارد. در ادامه با مزایای خرید و فروش تتر برای تریدرهای ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم.

تتر یک نوع جدید از رمز ارز است که بر خلاف نمونه‌های قدیمی‌تر (مانند بیت کوین و اتریوم) گرفتار نوسان قیمت نمی‌شود و ارزش آن همواره به ارزش دلار آمریکا وابسته است. تریدرها هم به همین دلیل زیاد از USDT استفاده می‌کنند. آن‌ها به ثبات نیاز دارند، چیزی که در دنیای پرنوسان رمز ارزها به سختی قابل دستیابی است. در چنین شرایطی معامله‌گران می‌توانند با خرید و فروش تتر در زمان‌های مناسب، از دارایی خود را در مقابل نوسانات شدید بازار محافظت کنند.

ارزهای رایجی مانند دلار و یورو معمولا ثبات کافی فراهم می‌کنند، اما بیشتر صرافی‌های رمز ارزی، با ارزهای فیات جفت‌های معاملاتی ارائه نمی‌کنند، چرا که برای ارائه چنین جفت‌های مبادلاتی، باید از مقررات سختگیرانه احراز هویت کاربر (KYC)، ضد پولشویی (AML) و دیگر موارد پیروی کنند. پیروی از این قوانین برای بسیاری از صرافی‌ها دشوار و برای صرافی‌های کوچک‌تر عملا غیر ممکن است. برای حل این مشکل، تتر می‌تواند جایگزینی برای ارزهای فیات باشد که مانند آن‌ها ثبات قیمت دارد.

تتر

تریدرها همیشه به یک دارایی ذخیره ارزش باثبات نیاز دارند. سوار شدن روی موج‌های قیمتی آلت کوین‌ ها به اندازه کافی دشوار است و بهتر است در حین برنامه‌ریزی برای معامله بعدی خود، حداقل نگران نوسان رمز ارز اصلی‌تان نباشید. بنابراین استفاده از تتر برای انجام معاملات و خرید و فروش هوشمندانه آن می‌تواند کار شما را تا حد زیادی آسان کند.

ثابت بودن خیلی خرید و فروش تتر سبب شده حتی افرادی که علاقه‌ای به ورود به حوزه رمز ارزها ندارند، از این رمز ارز در مبادلات روزانه خود استفاده کنند. به لطف آن، برای نمونه، به جای روزها انتظار تا انجام یک مبادله بین‌المللی، این کار را ظرف چند دقیقه انجام خواهید داد. چنین قابلیتی برای کاربران ایرانی که به خاطر تحریم‌های سنگین به سختی قادر به انجام مبادلات جهانی هستند، بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل تتر حتی در مقایسه با بیت کوین و اتریوم حجم مبادله روزانه بیشتری دارد؛ بر اساس آمار وب سایت مرجع coinmarketcap.com (در روز 3 مرداد 1400)، تتر، بیت کوین و اتریوم به ترتیب 46 میلیارد دلار، 19 میلیارد دلار و 14 میلیارد دلار حجم مبادله داشته‌اند! بر این اساس، خرید و فروش تتر با اقتدار صدرنشین است و Tether را باید پراستفاده‌ترین رمز ارز دنیا خطاب کرد.

تتر برای تریدرهای ارز دیجیتال نیازی ضروری است

در دنیای کریپتوکارنسی که قیمت محبوب‌ترین رمز ارز (بیت کوین) ممکن است روزانه ۲۰ درصد کاهش یا افزایش داشته باشد، به یک دارایی امن و باثبات نیاز داریم. این دارایی استیبل کوین (Stable Coin) نامیده می‌شود و USDT محبوب‌ترین گزینه در این دسته است. در ادامه اشاره‌ای به کاربردهای آن خواهیم داشت.

کاربرد تتر به عنوان یک ارز معمولی

هنگامی که سفر رفته‌اید، پرداخت‌های برون مرزی انجام می‌دهید یا حتی منتظر تایید شدن یک تراکنش در بلاک چین هستید، به مقداری ثبات در قالب یک ارز نیاز خواهید داشت، زیرا یک ارز باثبات یا همان استیبل کوین مانند تتر، رسیدن ارزش ارسال شده به مقصد را تضمین می‌کند. دریافت‌کننده‌ی پول دوست ندارد در فاصله بین ارسال توسط شما تا رسیدن وجه به دستش، از ارزش آن کم شده باشد. با توجه به نوسانات گهگاه شدید بازار ارز دیجیتال این اتفاق برای بیت کوین، اتریوم یا دیگر رمز ارزها دور از انتظار نیست، اما تتر از چنین اتفاقی مصون است.

به همین دلیل USDT تبدیل به پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا شده است؛ حتی افرادی که هیچ تمایلی به سرمایه گذاری در بیت کوین ندارند یا آن را بدون پشتوانه خطاب می‌کنند، استفاده زیادی از Tether دارند. این استفاده شامل انجام تراکنش‌های بین‌المللی، پرداخت پول خریدهای روزمره یا پرداخت هزینه دریافت خدمات و حتی سرمایه گذاری است. این سرمایه گذاری برای ساکنان کشورهایی مثل ایران که برای دور ماندن از شر تورم اقدام به خرید دلار می‌کنند، معنی‌دار است.

خرید و فروش مستمر تتر برای نوسان‌گیری

بسیاری از تریدرهای کریپتوکارنسی، امیدوارند یک روز ثروتمند شوند و شاید حتی لامبورگینی بخرند! آن‌ها برای رسیدن به این هدف، به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازند و معاملات متعدد انجام می‌دهند. اما اگر هدفتان خرید لامبورگینی است، نباید از خودروی فعلی خود غافل شوید! پس در مسیر به یک سرپناه امن نیاز دارید. افراد زیادی با امید به شبانه پولدار شدن، دارایی‌شان را از دست داده‌اند، چرا که توجهی به خاصیت پرنوسان کریپتوکارنسی نداشته‌اند.

تتر

معامله‌گران می‌توانند ثروت و دارایی به دست آمده خود را در قالب استیبل کوین نگهداری کنند تا در زمان‌هایی که مشغول انجام معامله نیستند، یا وقتی بازار به شدت نزولی شده است، از نوسان بازار رمز ارزها در امان باشند. یک تریدر می‌تواند پس از تبدیل چند کوین و کسب سود با نوسان‌گیری، با خرید تتر دارایی خود را به یک استیبل کوین تبدیل کند تا در صورت کاهش قیمت‌ها، سودش را از دست ندهد. سپس زمانی که بازار به ثبات قابل قبولی رسید، وی می‌‌تواند با فروش تترهای خود مجددا در رمز ارزهای مورد نظرش سرمایه گذاری کند.

نقش تتر در افزایش پذیرش رمز ارزها

بر اساس یکی از مقالاتی که در وب سایت Forbes منتشر شد، وقتی مردم بدانند یک رمز ارز می‌تواند ثبات قیمتی داشته باشد، علاقه بیشتری برای استفاده از آن به عنوان یک ارز خواهند داشت. از زمان پیدایش بیت کوین، رویای آنارشیست‌ها و طرفداران BTC مشابه بوده است؛ مقبولیت عمومی بیت کوین و دنیایی با آزادی اقتصادی که در آن کنترل پول هر فرد به جای بانک و دولت، در دست خودش قرار دارد، آرزوی آن‌ها است.

با این حال بیت کوین به دلیل عدم ثبات قیمت توسط عموم مردم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. مردم عادی نمی‌خواهند کالایی را که دیروز مثلا با پرداخت 0.02 دلار خریده‌اند، روز بعد 2 بیت کوین بخرند! اما ارزش یک استیبل کوین مانند تتر همواره ثابت و مانند یک ارز فیات تضمین شده است. بنابراین Tether می‌تواند سرآغازی برای استفاده عموم مردم از رمز ارزها باشد. همانطور که گفتیم، امروزه حتی افرادی هم که به رمز ارزها هم علاقه‌مند نیستند، از USDT برای انتقال سریع و امن دارایی استفاده می‌کنند.

تتر چیست؟

رمز ارز تتر که با نماد USDT هم شناخته می‌شود، یکی از اولین استیبل کوین‌هایی است که به دنیا معرفی شد. ارزش هر توکن USDT برابر با 1 دلار آمریکا است و این قیمت همیشه ثابت خواهد بود. بنابراین تریدرها می‌توانند پس از اتمام معاملات رمز ارزی خود، از این استیبل کوین به عنوان یک مکان ذخیره ارزش استفاده کنند. برای مثال اگر تریدر از طریق بیت کوین، اتریوم، یا دیگر ارزهای دیجیتال معامله انجام دهد و سود کسب کند، ممکن است به صورت ناگهانی گرفتار نوسان بازار شود. در نتیجه برای حفظ سود خود مجبور است دارایی‌اش را با خرید تتر تثبیت کند. بعد از بهبود اوضاع با فروش تتر می‌توان مجددا از این پول برای سرمایه گذاری‌های بعدی استفاده کرد.

Tether در ژانویه ۲۰۱۲ و با نام مسترکوین (Mastercoin) کار خود را آغاز کرد. این استیبل کوین در سال ۲۰۱۴ به ریل کوین (Realcoin) تغییر نام پیدا کرد و صرافی بیتفینکس (Bitfinex – یکی از بزرگترین صرافی‌های رمز ارزی دنیا) در ژانویه ۲۰۱۵، آن را تحت عنوان تتر (Tether) عرضه کرد.

تتر

بر اساس آمار وب سایت کوین مارکت کپ در تیر۱۴۰۰، USDT سومین بازار بزرگ رمز ارزی (از نظر کل سرمایه در گردش) را در اختیار دارد و با فاصله زیادی از رقبا، عنوان برترین استیبل کوین دنیا را هم یدک می‌کشد. صرافی‌های بزرگ و کوچک از معامله با تتر پشتیبانی می‌کنند و این موضوع دلیل اصلی موفقیت این ارز دیجیتال محسوب می‌شود. تریدرها و سرمایه گذاران می‌توانند USDT را بین خودشان معامله کنند یا به صرافی‌ها انتقال دهند، و صد البته، با استفاده از آن معاملات آسان‌تری با جفت‌های کریپتویی داشته باشند.

صاحبان و مدیران تتر

مدیریت شرکت هنگ کنگی تتر لیمیتد توسط ۳ فرد اصلی ون‌در ولد (Van Der Velde)، جیانکارلو دوازینی (Giancarlo Devasini) و استوارت هوگنر (Stuart Hoegner) انجام می‌شود. تتر در سال‌هایی که هنوز با نام‌های مسترکوین و ریل کوین شناخته می‌شد، دشواری‌های زیادی برای رسیدن به محبوبیت تحمل کرد. اما از ژانویه ۲۰۱۷ به بعد، تتر در عرض ۱ سال و نیم رشد شگفت‌انگیزی داشت و ارزش USDTهای صادر شده توسط بانک Tether به ۲.۸ میلیارد دلار رسید. بر اساس گزارش وب سایت کوین مارکت کپ در تیر ۱۴۰۰، ارزش موجودی در حال گردش این استیبل کوین اکنون 61.98 میلیارد دلار است.

بررسی آمار نشان می‌دهد که در فوریه ۲۰۱۸، چیزی نزدیک به ۱۰ درصد از حجم معاملاتی بیت کوین به تتر تعلق داشته است. علاوه بر این، USDT تا پایان تابستان ۲۰۱۸ هم تقریبا ۸۰ درصد حجم معاملات محبوب‌ترین رمز ارز دنیا را به خود اختصاص داده است. این آمار شگفت‌انگیز به دلیل تلاش‌های مدیر عامل شرکت تتر لیمیتد، یعنی آقای ون‌در ولد رقم خورده است. او در صرافی بزرگ بیتفینکس هم نقش مدیر عامل را ایفا می‌کند. این صرافی امکان معامله با صدها کوین را فراهم می‌کند و ده‌ها جفت معاملاتی با USDT در آن ایجاد شده است. از آن جایی که مرکز اصلی این صرافی در آمریکا نیست و خدمات آن به شهروندان آمریکایی ارائه نمی‌شود، تتر تنها استیبل کوین قابل استفاده توسط تریدرهای آن است. همکاری بیتفینکس با تتر لیمیتد بدون شک برای هر دو شرکت سودآور بوده است؛ اما از آن جایی یک فرد مدیریت این دو غول حوزه کریپتو را بر عهده دارد، نمی‌توان منکر فرصت‌هایی شد که برای تبانی و کسب سود بیشتر در اختیار وی قرار دارد.

تتر چطور کار می‌کند؟

نویسنده‌ای به نام دیوید جرارد (David Gerard) در مصاحبه با وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) تتر را نوعی بانک مرکزی برای معاملات رمز ارزی دانسته است. البته وی معتقد است شرکت تتر مانند یک موسسه مالی مسئولیت ‌پذیر و منطقی رفتار نمی‌کند. درست مثل یک بانک مرکزی، Tether پول (کوین به جای اسکناس) چاپ می‌کند. از لحاظ تئوری، هر کس مقداری تتر داشته باشد، می‌تواند آن را برای شرکت تتر لیمیتد (Tether Limited) ارسال و در ازای آن، پول نقد دریافت کند. تترها با استفاده از آمنی پروتکل (Omni Protocol) که به صورت اختصاصی برای شرکت Tether Limited توسعه داده شده است، روی بلاک چین قرار گرفته‌اند. پروتکل‌های این شرکت به صورت نرم افزار متن باز روی وب سایت گیت‌هاب قرار دارند و از تکنولوژی بلاک چین برای صدور و از گرو در آوردن کوین‌های آن استفاده می‌شود.

تتر لیمیتد مدعی شده که USDT به صورت کامل و ۱۰۰ درصدی تحت حمایت ارز فیات واقعی که در حساب ذخیره شرکت نگهداری می‌شود، قرار دارد. به عبارتی به ازای هر واحد USDT که در شبکه بلاک چین این رمز ارز عرضه شده است، یک دلار در یک حساب بانکی قفل می‌شود.

تتر

زمانی که کاربر با شرایط و مقررات سرویس‌دهی این شرکت موافقت کند، می‌تواند تترهای خود را با نرخ ۱ USDT = ۱ دلار تبدیل کند. البته این کار تنها در صورتی امکان پذیر است که کاربر یک شهروند آمریکایی باشد، زیرا تتر لیمیتد در ژانویه ۲۰۱۸ اعلام کرد دیگر به مشتریان شخصی و شرکتی خارج از ایالات متحده خدمات‌رسانی نمی‌کند، مگر این که مجوز فعالیت ECP داشته باشند. این موضوع تا حدی نگران کننده است، چون تتر لیمیتد یک نوع بانک مرکزی محسوب می‌شود که کوین‌هایی با ارزش معادل باثبات ترین ارز جهان صادر می‌کند.

این شرکت اگر کوین‌ها را فقط برای استفاده سایر شرکت‌ها صادر کرده باشد و خودش آن‌ها قبول نکند، مورد سوءظن زیادی قرار خواهد گرفت. این شرایط مانند این است که شما بتوانید از پول نقد برای خرید کالا، پرداخت هزینه‌های مختلف و سینما رفتن استفاده کنید، اما زمانی که بخواهید آن را به حساب بانکی‌تان واریز کنید، بانک بگوید پول شما را قبول نمی‌کند. بنابراین منطقی است که در این زمینه منتظر انجام تحقیقات بیشتر باشیم.

مزایا و معایب تتر

انتخاب کردن یا نکردن Tether به عنوان استیبل کوین اصلی، به سلیقه و میزان ریسک‌پذیری هر فرد بستگی دارد. در ضمن شما باید از مزایا و معایب خاص تتر هم مطلع باشید. در ابتدا به بررسی مزایا می‌پردازیم:

قدیمی‌ترین استیبل کوین مورد اعتماد: تجربه همیشه ارزش خاصی دارد. کسب و کارهای زیادی در تبلیغات خود روی سال تاسیس یا سال‌های فعالیت‌شان تاکید دارند، زیرا مردم راحت‌تر و با احساس امنیت بیشتر با کسب و کار ریشه‌دار وارد معامله می‌شوند. تتر از ابتدای کار دوره‌های خوب و بد زیادی داشته و خودش را اثبات کرده است. بنابراین کاربران سرمایه گذاری و خرید و فروش تتر را یک انتخاب خوب و منطقی تلقی می‌کنند.

استیبل کوین مورد استفاده در تعداد زیادی از صرافی‌ها: USDT به دلیل سابقه و ارتباطات قوی، در بسیاری از صرافی‌های رمز ارزی پذیرفته می‌شود. از بزرگترین صرافی‌ها گرفته تا کوچکترین، همه از تتر پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه همه تریدرها با هر سطی از تجربه می‌توانند در اکثر اکسچنج‌ها به خرید و فروش تتر بپردازند و از نوسانات بازار در امان باشند.

شفاف‌سازی و ارائه گزارش‌های حسابرسی: تتر لیمیتد یک شرکت در حال توسعه است و رشد آن همچنان ادامه دارد. در سال ۲۰۱۹ عده‌ای از عدم شفاف سازی، خدمات‌رسانی ضعیف به مشتریان و بی‌توجهی کلی به کاربران انتقاد کردند. تتر نیز گام‌هایی در جهت کسب مجدد اعتماد کاربران برداشت که ارائه دوره‌ای گزارش‌های حسابرسی، یکی از آن‌ها است. شرکت Tether Limited قصد دارد با ارائه این گزارش‌ها نشان دهد که در حساب‌های آن، به ازای هر واحد USDT واقعا یک دلار در یک حساب بانکی وجود دارد.

با وجود همه این مزایا، Tether بی‌ایراد هم نیست. در ادامه به مشکلات این استیبل کوین اشاره می‌کنیم:

اتهامات مربوط به استفاده از تتر برای دستکاری قیمت بیت کوین: همانطور که قبلا اشاره شد، مدیرعامل تتر، مدیرعامل صرافی بیتفینکس هم است و این موضوع باعث شده بسیاری از افراد به احتمال تبانی بین این دو شرکت مشکوک شوند. چندی پیش یک خبرنگار به مدارکی دست پیدا کرد که نشان می‌دهد یک فرد در صرافی Bitfinex به واش تریدینگ (Wash Trading) ۲۴ هزار واحد BTC (معادل ۲۰ درصد از کل موجودی بیت کوین این صرافی در آن زمان) پرداخته است. واش تریدینگ یا تجارت شستشو زمانی اتفاق می‌افتد که یک سرمایه گذار به منظور ایجاد فعالیت‌های مصنوعی گمراه کننده در بازار، به صورت همزمان به خرید و فروش ابزارهای مالی مشابه بپردازد. انجام این نوع دستکاری بازار کار آسانی نیست و به سرمایه و ارتباطات فوق‌العاده‌ای نیاز دارد. مشکلات ریشه‌ای واش تریدینگ ده‌ها هزار نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ضمن زمانی که حجم و قیمت از این طریق دستکاری شوند، تمام بازار صدمه می‌بیند.

بحران اکتبر ۲۰۱۸: تتر درک ضعیفی از ماهیت خود به عنوان یک استیبل کوین دارد و گزاره ارزش آن این است که از کاربران می‌خواهد به آن اعتماد کنند تا ارزش پولشان را ثابت نگه دارد. در اکتبر سال ۲۰۱۸ (مهر ۹۷) اتهامات جدیدی در مورد USDT مطرح شد: پشتوانه تتر دلار نیست و هیچ بانکی با آن همکاری نخواهد کرد! این اتهامات در کنار شایعات مشابه، در نهایت تریدرها و هودلرهای بلند مدت را به فروش USDT ترغیب کردند. در پی این اتفاق، قیمت تتر که قرار بود همیشه باثبات باشد، فورا به ۰.۸۸ سنت افت کرد.

هک شدن تتر و از دست رفتن ۳۰ میلیون دلار: در سالیان اخیر صرافی‌های بسیار زیادی مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند و هکرها ده‌ها میلیون دلار از آن‌ها به سرقت برده‌اند. اما مشکل اینجاست که هک شدن تتر گزاره ارزش آن را زیر سوال می‌برد. زمانی که یک شرکت برای ثبات، امنیت و مسئولیت پذیری شناخته می‌شود، آخرین چیزی که مشتریان آن می‌خواهند، شنیدن خبر هک شدن حساب‌هایشان و از دست رفتن پولشان است. متاسفانه تتر تاکنون چندین بار قربانی حملات هکرها بوده است.

شبکه‌های پشتیبانی‌کننده از USDT

تتر در ابتدا با بهره‌گیری از پروتکل Omni عرضه شد. سپس توسعه‌دهندگان به دلیل مناسب دانستن پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند برای پشتیبانی از تتر، تصمیم گرفتند این استیبل کوین را به بلاک چین‌های دیگر منتقل کنند. اولین مقصد تتر، بلاک چین اتریوم بود. امروزه نسخه اتریومی USDT بیشتر از سایرین (مانند نسخه‌های مبتنی بر ایاس و ترون) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Omni Tether: اولین تتر (Omni Tether) ریل کوین نام داشت و در سال ۲۰۱۴ خلق شد. پروتکل امنی امکان ضرب توکن روی بلاک چین بیت کوین را فراهم کرده بود و با استفاده از آن، اولین کوین‌های USDT هم در اکتبر ۲۰۱۴ ایجاد شدند. چند ماه بعد نام این ارز دیجیتال از ریل کوین به تتر تغییر پیدا کرد. سپس در ژانویه ۲۰۱۵، صرافی بیتفینکس USDT را عرضه و از آن زمان به بعد، Omni Tether تا چند سال استاندارد شبکه تتر بود. در آغاز کار گفته می‌شد قرار است علاوه بر دلار، تترهایی برای ارزهای فیات محبوب دیگر مانند یورو و ین هم ایجاد شود. با وجود این که تحقیقاتی هم در این زمینه صورت گرفت، امروزه تتر بیشتر به عنوان معادل دیجیتالی دلار شناخته می‌شود. تیم توسعه دهنده تتر در سال ۲۰۱۷ این رمز ارز را به پلتفرم اتریوم آورد.

ERC20 Tether: این انتقال در سال ۲۰۱۷ رخ داد و تصمیم تیم توسعه‌دهنده با توجه به محبوبیت شبکه اتریوم و سازگاری آن با قراردادهای هوشمند (که امکان ضرب کوین آسان را فراهم می‌کند) گرفته شد. در نتیجه این اقدام، بیشتر USDTها از امنی به اتریوم انتقال یافتند، زیرا بلاک چین اتریوم بلاک‌ها را سریع‌تر تایید می‌کرد (۱۰ تا ۱۵ ثانیه)، در نتیجه بیشتر تریدرها ترجیح می‌دادند از این نسخه جدید تتر استفاده کنند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که یک رمز ارز چطور می‌تواند به بلاک چین دیگری منتقل شود؟ برای انجام این کار، تترهای امنی را به شرکت تتر لیمیتد ارسال نموده و معادل آن را در قالب تترهای ERC20 دریافت می‌کردند. لازم است بدانید که تمام تترهای قدیمی اکنون با نسخه اتریومی تعویض شده‌اند و تعداد تترهای مبتنی بر شبکه ترون و ایاس کمی کمتر از این نسخه است.

TRC20 Tether: همکاری ترون و تتر در مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۹۷) اعلام شد. بلاک چین ترون سرعت پردازش تراکنش بسیاری بالایی دارد و کارمزد بسیار دریافت می‌کند. این نسخه از تتر از طریق صرافی پولونیکس (Poloniex) که مالک آن جاستین سان است، به سرعت وارد بازار شد. سرعت بالای انتقال و کارمزد بسیار کمتر سبب شد به سرعت، کوین‌های بیشتری از اتریوم به ترون منتقل شوند. در حال حاضر کارمزد انتقال بر بستر ERC20 برابر 20 دلار است، اما این مقدار در TRC20 به 1 دلار کاهش پیدا می‌کند.

EOS Tether: مهاجرت به شبکه ایاس به دلیل سرعت بیشتر بلاک چین و کارمزد صفر (مانند شبکه ترون) در خرداد ۹۸ اتفاق افتاد. تترهای EOS به علت تازگی، در مقایسه با سایر نسخه‌ها تعداد کمتری دارند.

جایگزین‌های تتر ؛ معرفی چند استیبل کوین محبوب دیگر

تتر پراستفاده‌ترین رمز ارز بازار و محبوب‌ترین استیبل کوین است، اما در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال باثبات، تنها گزینه نیست. در صورتی که به هر دلیل می‌خواهید از یک استیبل کوین دیگر به جای خرید و فروش تتر استفاده کنید،، موارد زیر گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند.

یو اس دی سی (USDC)

یو اس دی سی محصول Centre Consortium است. این شرکت از همکاری دو غول حوزه‌ی بلاک چین و رمز ارزها یعنی Circle و Coinbase ایجاد شد. کافی است کوین بیس از نظر حجم معاملات روزانه، سومین صرافی رمز ارزی بزرگ دنیا محسوب می‌شود. آن‌ها برای حفظ ارزش استیبل کوین خود از مکانیزم پروژه‌های مختلفی بهره برده‌اند. هر پروژه و شرکت در شبکه موظف به حفظ ذخایر خود است. علاوه بر آن، این ذخایر باید به صورت شفاف و عمومی منتشر شوند.

تتر

یو اس دی سی (USD Coin) جزو ده رمز ارز برتر بازار از نظر کل سرمایه است. بر اساس وضعیت بازار در تیر 1400، این ارز دیجیتال با اختلاف نه چندان زیاد از تتر در رتبه 8 بازار از نظر ارزش کل قرار دارد. کل سرمایه در گردش داخل شبکه USDC برابر 27 میلیارد دلار است. به این ترتیب بعد از تتر باید آن را پراستفاده‌ترین رمز ارز باثبات بازار دانست.

بی یو اس دی (BUSD)

بایننس بزرگترین با اختلاف زیاد از رقبا، برترین صرافی رمز ارزی دنیا از نظر حجم معاملات روزانه است. این پلتفرم دارای دو رمز ارز اختصاصی است؛ بایننس کوین (BNB) ارز دیجیتالی است که به عنوان واسطه برای سایر خریدها در این پلتفرم کاربرد دارد. مزیت استفاده از آن در صرافی نام برده، نصف شدن کارمزدها است. BNB پشت سر تتر، چهارمین ارز دیجیتال برتر دنیا بر اساس کل سرمایه است.

دومین ارز دیجیتال اختصاصی پلتفرم نام برده بایننس یو اس دی (BUSD) نام دارد که یک استیبل کوین است. از نظر کل سرمایه در گردش، این دهمین رمز ارز برتر بازار است و اخلاف زیادی (از نظر رتبه) با یو اس دی سی ندارد، هر چند کل سرمایه در گردش آن بسیار پایین‌تر است. بر اساس وضعیت بازار در تیر 1400، حدود 11 میلیارد دلار سرمایه در بازار BUSD گردش دارد.

دای (DAI)

دای نخستین استیبل کوین غیر متمرکز است. این پروژه توسط تیم MakerDao ایجاد شده است. آن‌ها از کاربران خود درخواست می‌کنند برای حفظ ارزش دای، به میزان دارایی خود اتریوم در قالب وثیقه سپرده کنند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم شبکه دای، فراهم بودن امکان استیک کردن ارز دیجیتال خود و دریافت سود است. رتبه‌ی آن بر اساس معیار مارکت کپ (ارزش کل بازار) 22 است و حدود 5.5 میلیارد دلار سرمایه در بازارش گردش دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*