مالیات خودرو

نحوه محاسبه مالیات خودرو در طرح جدید مجلس چگونه خواهد بود؟

مجلس در بودجه سال 1400 برای مالیات خودرو دو شیوه مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات خودروهای لوکس در نظر گرفته است، اما نحوه محاسبه این مالیات‌ها چگونه خواهد بود؟

مجلس مدتی قبل کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب رساند که البته این طرح قرار است به طور کامل در دولت بعدی به اجرا برسد. در این طرح که شهریور ماه سال جاری به صحن علنی خواهد رفت، سود حاصل از فروش خودرو طی مدت نگهداری مشمول مالیات خواهد شد. مالیات دیگری که بر خودرو لحاظ شده برای خودروهای لوکس با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان است که تا بهمن سال 1400 باید از مالکان این خودروها دریافت شود. همچنین مالیات بر نقل و انتقال و شماره‌گذاری خودروهای تولید داخل و وارداتی نیز همانند گذشته از مالکان دریافت خواهد شد.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین راستا اعلام کرد طی یک ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا تمامی نظرات کارشناسان اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و متخصصان را در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌آوری و جمع‌بندی کنیم و تا اواخر شهریور ماه نیز گزارش رسمی و نهایی آن را در کمیسیون اقتصادی تصویب و به صحن علنی ارائه خواهیم کرد.

نحوه محاسبه مالیات خودرو

بر اساس این طرح، اگر فردی یک خودرو خریداری کند و سپس آن را به فروش برساند، می‌بایست از محل سود این معامله بر اساس مدت نگهداری آن سرمایه، مبلغی را به عنوان مالیات بپردازد. شیوه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو طبق مدت زمان نگهداری، در سال اول 30 درصد، در سال دوم 20 درصد و در سال سوم نیز 10 درصد خواهد بود. البته نگهداری خودرو خریداری شده از سال چهارم به بعد معاف از مالیات است.

مثلا اگر قیمت خودرو 500 میلیون تومان باشد و مالک این خودرو آن را پس از یک سال به مبلغ 600 میلیون تومان بفروشد، خریدار از این فروش حدود 100 میلیون تومان سود به دست می‌آورد. از آنجایی که مالیات آن طبق یک سال نگهداری 30 درصد در نظر گرفته شده است، مالک خودرو باید 30 میلیون تومان را به عنوان مالیات خودرو پرداخت نماید.

اخذ مالیات خودروهای لوکس از بهمن 1400

بر اساس بودجه سال 1400، علاوه بر مالیات بر عایدی سرمایه، از مالکان خودروهای لوکس با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان نیز مالیات دریافت می‌شود که باید تا بهمن سال جاری مالیات این خودروها را پرداخت کنند. بر اساس قانون، کلیه صاحبان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آنها بیش از 1 میلیارد تومان است، به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو خواهند بود:

  • 1.‌ تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد
  • 2. تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد
  • 3. تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد
  • 4. نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد

مالیات نقل و انتقال و شماره گذاری خودرو

همچنین انواع خودروهای داخلی و وارداتی به جز ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی و کشاورزی و شناورها باید مالیات نقل و انتقال پرداخت کنند. در این حوزه برای محاسبه مالیات نقل و انتقال برای خودروهای تولید داخل قیمت فروش آنها و برای خودروهای وارداتی، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آنها لحاظ می‌شود.

در کنار این موارد، انواع خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت طبق رتبه انرژی آنها که توسط سازمان ملی استاندارد ایران تایید می‌شود، بر اساس نرخ‌های مربوطه باید مالیات و عوارض سبز را پرداخت کنند که طبق ماخذ مالیات و عوارض موضوع این ماده، قیمت فروش کارخانه در مورد تولیدات داخلی و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی لحاظ خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*