فروش اینترنتی

فروش اینترنتی بدون ای نماد و پروانه صنفی ممنوع خواهد شد

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد فروش اینترنتی بدون نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) و پروانه صنفی ممنوع خواهد شد.

امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد صاحبان تمامی کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی باید پس از تصویب قانون تجارت الکترونیک در سال ۸۲ نماد اعتماد الکترونیک یا همان ای نماد را اخذ می‌کردند. وی افزود این فعالیت‌ها می‌بایست توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک رصد شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تمام مسئولیت آن را بر عهده دارد.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه بیان کرد البته طی سال‌های اخیر عموما کسب‌وکارهای فضای مجازی به واسطه شرکت‌های دارای مجوز بانک مرکزی توانستند پرداخت‌یار و درگاه پرداخت برای کسب و کار خود دریافت کنند که چنین موضوعی باعث شد در این بین کسب‌وکارهای بدون دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیز دارای درگاه پرداخت شوند. این موضوع به دلیل اعتمادی که در مشتریان به وجود می‌آورد، زمینه کلاهبرداری را نیز فراهم کرده است.

لزوم دریافت ای نماد و پروانه صنفی برای فروش اینترنتی

پرهام‌فر در ادامه گفته‌های خود بیان کرد متاسفانه سازوکار مناسبی از ابتدای طرح ارائه ای نماد و درگاه‌های پرداخت پیاده‌سازی نشد و به همین دلیل برای ساماندهی این فضا در گام نخست تصمیم بر آن شد تا کسب و کارها برای دریافت هر نوع درگاه پرداخت و انجام فروش اینترنتی در ابتدا نماد اعتماد الکترونیک (ای نماد) را اخذ کنند.

پرهام‌فر در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد:

در گام‌های بعدی و در آینده، اگر کسب‌وکاری ماهیت خدمات صنفی داشته باشد، باید از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز مجوز لازم را کسب کند و نتیجه این اقدامات چیزی جز شفافیت و بهبود این فضای غیر قابل تشخیص و غیر قابل اطمینان نخواهد بود. همچنین مردم برای خرید از سایت‌های مختلف حتما توجه داشته باشند که سایت مربوطه دارای نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) و پروانه صنفی باشد.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این که کسب‌وکار فعال در شبکه اینترنتی کشور می‌بایست از ای نماد برخوردار باشند عنوان کرد تبعات خرید از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌ها به دلیل این که تحت حمایت دولت قرار ندارند و قابل رصد نیستند، بر عهده افراد خواهد بود، اما باز هم قصد داریم با انجام طرح‌هایی تشخیص سایت‌های معتبر و رسمی را برای مردم آسان کنیم.

دریافت درگاه اینترنت بدون ای نماد باید ممنوع شود

پرهام‌فر با انتقاد از درگاه پرداخت به کسب‌وکارهای بدون مجوز و ای نماد عنوان کرد نمی‌توان پذیرفت که درگاه‌های پرداخت، پرداخت‌یارها و سایر ابزارهای مالی در اختیار یک فعالیتی که توسط نهاد حاکمیتی مورد تایید نیست، قرار بگیرد. از این رو اگر ارائه درگاه پرداخت به دریافت ای نماد توسط کسب‌وکارهای مجازی منوط شود، فعالیت بسیاری از سایت‌های قمار، شرط‌بندی و کلاهبرداری نیز کاهش پیدا می‌کند.

گفتنی است مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حالی از الزامی شدن اخذ ای نماد توسط کسب‌وکارهای اینترنتی برای دریافت پرداخت‌یارها سخن می‌گوید که در همین راستا بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین به ویژه استارت‌آپ‌های نوپا، کسب‌وکارهای خرد و خانگی این طرح را مانع فعالیت خود می‌دانند. در همین راستا مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز برای تشریح اهداف این تصمیم برای فعالان اقتصادی اطلاعیه‌ای را در روز چهارشنبه ٢٣ تیرماه منتشر کرد که بخشی از آن به شرح زیر است:

دریافت ای نماد ظرف چند ساعت برای تمامی کسب‌وکارهای قانونمند امکان‌پذیر است و گواه آن افزایش ۲ برابری اعطای این نماد در سال گذشته است. بنابراین انتظار می‌رود پرداخت‌یارها با تمکین به قوانین و مقررات جاری کشور، با پرهیز از ارائه خدمت به کسب و کارهای بدون مجوزهای قانونی، از ادامه نابسامانی، تضییع حقوق مصرف‌کننده و اختلال در فضای رقابت و محیط کسب و کار کشور جلوگیری کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*