طرح فضای مجازی مجلس

طراح طرح فضای مجازی مجلس به برخی شبهات آن پاسخ داد

طرح فضای مجازی مجلس اخیرا حواشی زیادی را به همراه داشت و در همین راستا طراح این طرح طی مصاحبه‌ای به برخی از شبهات بحث‌برانگیز آن پاسخ داد.

طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی منتشر شد که در آن یکی از کاربران فضای مجازی می‌گوید با تصویب طرح جدید مجلس، تمام سرویس‌هایی که در حال حاضر کاربران از آن استفاده می‌کنند نظیر گوگل، اینستاگرام و واتس اپ فیلتر خواهند شد و اینترنتی که کاربران هم‌اکنون به آن دسترسی دارند، دیگر وجود نخواهد داشت. در همین راستا با وجود چنین شبهاتی، سید عباس مرادی، یکی از طراحان پیش‌نویس طرح فضای مجازی مجلس طی مصاحبه‌ای به شبهات ایجاد شده پیرامون آن پاسخ داد.

طرح فضای مجازی مجلس باعث فیلترینگ نمی‌شود

سید عباس مرادی، یکی از طراحان پیش‌نویس این طرح عنوان کرد بر اساس این طرح اگر یک شبکه اجتماعی یا خدمتی با زندگی مردم گره خورده باشد یا در داخل کشور برای آن مشابهی وجود نداشته باشد، هیچکس اجازه صدور دستور فیلترینگ برای آن سرویس را نخواهد داشت. وی افزود یعنی خیالمان آسوده باشد که هیچ وقت گوگل فیلتر نخواهد شد و قصد فیلترینگ خدماتی که مشابه آن در کشور وجود ندارد را نخواهیم داشت.

وی افزود دیجی کالا، علی بابا، اسنپ و تپسی و سایر سرویس‌های مشابه هیچکدام خدمات پایه کاربردی به شمار نمی‌روند و در خارج از محدوده این طرح قرار دارند. مرادی تاکید کرد این طرح در خصوص تمام خدمات اینترنت نیست و در واقع فقط  12 خدمت پایه کاربردی را شامل می‌شود.

این طراح پیش‌نویس طرح فضای مجازی مجلس در ادامه گفته‌های خود عنوان کرد این فرضیه اشتباه است که «هیچ شرکتی با ایران همکاری نمی‌کند و به همین دلیل هیچکدام از خدمات خارجی به واسطه این طرح تا سال آینده در دسترس کاربران نخواهد بود». در واقع تجربه تلگرام بیانگر این موضوع است که ما توانایی مذاکره با شرکت‌های خارجی را داریم و علاوه بر این که می‌توانیم CDNهای آن‌ها را وارد کشور کنیم، بلکه قادریم به آنها بگوییم تا قوانین کشور ما را قبول کنند.

مرادی در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد:

در این زمین فقط یک چالش وجود دارد که آیا قرار است تجربه تلگرام تکرار شود؟ یعنی یک پیام رسان ابعاد زندگی ۴۰ میلیون کاربر ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد و پس از آن تعهداتش را نقض کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در این طرح دنبال این هستیم که دیگر تجربه تلخ تلگرام تکرار نشود و اگر تلگرام حاضر شود حق و حقوق کاربران ایرانی را به رسمیت بشناسد نه فقط رفع فیلتر خواهد شد بلکه امکاناتی نیز در اختیار آن قرار خواهد گرفت. این طرح مسیر تلگرام را برای فعالیت مجدد در ایران نیز فراهم می‌کند.

استفاده از VPN جرم نیست

این طراح پیش‌نویس طرح فضای مجازی مجلس در ادامه اظهار کرد کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی در این طرح به عنوان کمیسیون بالادستی محسوب می‌شود و از منافع کسب و کارهایی که در حال حاضر به صورت تکه تکه برایشان تصمیم‌گیری می‌شود، محافظت خواهد کرد.

مرادی با تاکید بر این که در این طرح استفاده از VPN جرم نیست، افزود در واقع اگر حق و حقوق کاربران رعایت شود، تولیدکننده VPN اجازه دارد تا از این محل درآمد کسب کند. وی خاطرنشان کرد در این طرح به دنبال تعطیلی کسب و کارها نیستیم و شبکه اجتماعی و خدمتی فیلتر نخواهد شد؛ در واقع ما قصد داریم از حق و حقوق کاربران در فضای مجازی دفاع کرده و آن را به رسمیت بشناسیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. به عنوان ی کاربر که مالیات هم میدم میگم خفه شو

  2. من نخوام شماها از حقوق من کاربر دفاع نکنید کیو باید ببینم هان؟؟؟؟ 🤬