کمبود تراشه تولید ایکس باکس سری ایکس و PS5 را دشوار کرده است

به اعتقاد مدیرعامل شرکت اینتل، به احتمال زیاد مشکل کمبود تراشه در صنعت بازی‌های ویدیویی و کنسول‌ها، قرار است تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد.

در طول یک سال گذشته، کمبود تراشه باعث ایجاد فشار در صنایع مختلف از جمله صنعت بازی‌های ویدیویی شده است. اگر به فکر تامین راحت و بی‌دردسر کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های گرافیکی کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس یا کارت گرافیک RTX 30 هستید، احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ این اتفاق نخواهد افتاد.

پت گلینسر به عنوان مدیرعامل شرکت اینتل، پیش‌بینی می‌کند که کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۲ وجود دارد و مشکلات عرضه نیز تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. گلینسر درباره این موضوع می‌گوید: «گرچه من انتظار دارم که کمبودها در نیمه دوم سال کاهش یابد؛ اما حداقل یک تا دو سال دیگر طول می‌کشد تا صنعت قادر به پاسخگویی کامل نسبت به نیازها و تقاضا باشد.»

این اولین باری نیست که راجع به باقی ماندن طولانی مدت مشکل کمبود تراشه صحبت شده است. در ماه می، جنسن هوانگ به عنوان مدیرعامل انویدیا، راجع به کمبودهای عرضه RTX 30 صحبت کرد. او گفت پیش‌بینی می‌کند که این مشکل تا نیمه دوم سال جاری ادامه داشته باشد. در همان ماه مدیر مالی سونی، هیروکی توکوی، اذعان داشت که این شرکت انتظار دارد محدودیت‌های عرضه کنسول پلی استیشن ۵ تا سال ۲۰۲۲ به طول بیانجامد.

پلی استیشن ۵

با توجه به مشکل کمبود تراشه در سراسر جهان، تقاضای کنسول‌های بازی و سخت‌افزارها در تعداد بالا بسیار دشوار شده است. بیشتر این اقلام در درجه اول به صورت آنلاین فروخته می‌شوند؛ در حالی که برخی از خرده فروشان، اقلام منتخب را در فروشگاه‌ها فروخته‌اند. در نتیجه عرضه بسیار محدود شده و نمی‌تواند پاسخ تقاضای ناگهانی و بسیار زیاد خریداران را بدهد.

برای کمک به کاهش این کمبودها، در ماه فوریه دولت بایدن  با امضا کردن یک فرمان اجرایی، متعهد شد تا مسائل مربوط به زنجیره تأمین را بررسی کند؛ مشکلاتی که باعث شده‌اند تا کنسول‌های بازی و کارت‌های گرافیک به شدت کمیاب بمانند. اما فراتر از بحث کمبود تراشه، موضوع کنترل قیمت‌هاست. بسیاری از GPU‌های شاخص و کنسول‌های نسل جدید، صدها دلار بالاتر از قیمت خرده فروشی‌های پیشنهادی خود هستند.

در مجموع باید صبر کنیم و ببینیم این مشکلات تا چه زمانی ادامه خواهند داشت. رفع مشکل کمبود تراشه و توازن در مبحث عرضه و تقاضا در کنسول‌های بازی و کارت‌های گرافیک، می‌تواند به نفع تولیدکننده‌ها، کمپانی‌های سازنده و همچنین کاربران باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*