راه‌حل عجیب چین برای منحرف کردن سیارک ها و محافظت از سیاره زمین

راه‌حل عجیب چین برای منحرف کردن سیارک ها و محافظت از سیاره زمین

به تازگی خبر رسیده که چین برای منحرف کردن سیارک ها و محافظت از زمین در برابر این خطر قابل توجه پیشنهاد استفاده از موشک را مطرح کرده است. در بررسی این خبر با ما همراه باشید.

منحرف کردن سیارک ها با استفاده از موشک موضوع خبر جدیدی در مورد تلاش‌های فضایی کشور چین است. همان‌طور که می‌دانیم، خطر برخورد اجرام آسمانی سرگردان با سیاره ما چیزی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد و در همین رابطه، چین هم پروپوزال جالب‌توجهی را مطرح کرده است.

در حالی که احتمال بروز چنین اتفاقی بسیار کم بوده، دانشمندان همچنان این موضوع را در نظر دارند که شانس اصابت جرمی آسمانی مانند یک سیارک با سیاره ما صفر نیست.

به صورت کلی این اجرام آسمانی ابعاد چندان بزرگی ندارند و برخورد آن‌ها با زمین مشکلات زیادی را به وجود نمی‌آورد، اما همیشه این احتمال وجود دارد که روزی سنگی فوق‌العاده بزرگ وارد جو سیاره شده و اتفاقی جبران ناپذیر، ویرانگر و یا حتی آخرالزمانی را رقم بزند.

در گذشته‌های دور هم چنین اتفاقاتی رخ داده که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، انقراض نسل دایناسورها به واسطه اصابت سیارکی عظیم با محل زندگی ما بود. گفته شده که این سیارک باعث به وجود آمدن ابری عظیم در آسمان سیاره شد و با تغییر شرایط آب و هوایی، زمینه را برای از بین رفتن این جانداران غول‌پیکر فراهم کرد.

از مدت‌ها پیش دانشمندان به دنبال پیدا کردن روش‌هایی به منظور منحرف کردن سیارک ها بوده‌اند و مسئله واکنش بشریت در روزی که چنین جرم آسمانی بیش ‌از حد به زمین نزدیک شود، بسیار مهم بوده است. طبق اخبار موجود، چینی‌ها پیشنهاد جالبی در این رابطه دارند.

منحرف کردن سیارک ها

همان‌طور که اشاره شد، راه‌حل چین استفاده از موشک برای محافظت از سیاره ما در برابر سنگ‌های آسمانی سرگردان است.

گفته شده که محققان چینی در تلاش برای استفاده از 20 مورد از بزرگ‌ترین موشک‌های ساخته شده توسط این کشور به منظور انجام نوعی مانور هستند؛ در این مانور تمرین می‌شود که در صورت وارد شدن سیارک‌ها به محدوده اطراف زمین، دقیقا باید چگونه از موشک‌های مورد نظر استفاده کرد.

راه‌حل عجیب چین برای منحرف کردن سیارک ها و محافظت از سیاره زمین

البته چین تنها کشوری نیست که به فکر استفاده از موشک برای منحرف کردن سیارک ها افتاده و آژانس‌های فضایی گوناگون از جمله ناسا مدت‌هاست که پیشنهادهای گوناگون در این رابطه را مدنظر قرار داده‌اند.

به عنوان مثال در اواخر سال جاری میلادی و اوایل 2022 دولت آمریکا قصد دارد تا نوعی فضاپیمای رباتیک را به منظور انحراف یک جفت سیارک که تا حدودی به زمین نزدیک هستند، به فضا بفرستد.

گفته شده که فضاپیما مدتی بعد به مقصدش می‌رسد و ناسا می‌خواهد تا با برخورد دادن یک موشک به سیارک کوچک‌تر در میان این دو جرم آسمانی، مشخص کند که مسیر حرکت جرم آسمانی مورد نظر تا چه حد تغییر می‌کند.

دانشمندان آژانس فضایی چین می‌گویند که اگر 23 موشک لانگ مارچ 5 (Long March 5) به صورت هم‌زمان با یک سیارک عظیم برخورد کنند، امکان منحرف شدن سیارک از مسیر اصلی خود تا میزان 1.4 برابر شعاع زمین وجود خواهد داشت.

موشک‌های ویرانگر

این محاسبات با در نظر گرفتن ابعاد سیارک بنو (Bennu) انجام شده است؛ بنو سیارک معروفی بوده و قطر آن تقریبا به اندازه ارتفاع ساختمان فوق معروف امپایر استیت در نیویورک آمریکاست.

منحرف کردن سیارک ها موضوع مهمی بوده که می‌تواند روزی جان نسل بشر را نجات دهد. محققان می‌گویند که این اجرام آسمانی در موقعیت مناسب می‌توانند آسیب‌های منطقه‌ای و یا حتی قاره‌ای به وجود آورند. جالب است بدانید که برخورد هر سیارکی که بیشتر از یک کیلومتر قطر داشته باشد آثاری ویرانگر در سطح جهانی خواهد داشت.

از سال 2016 تا به امروز چین شش موشک لانگ مارچ 5 را با موفقیت به فضا فرستاده و به نظر می‌رسد که این کشور قصد دارد تا از طریق موشک‌های مورد نظر روزی جان نسل بشر را نجات دهد.

دانشمندان می‌گویند که منحرف کردن سیارک ها گزینه بهتری نسبت به متلاشی کردن این اجرام آسمانی خواهد بود؛ پیش از این پیشنهاد شده بود که با استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای سیارک‌های قرار گرفته در مسیر برخورد با سیاره را متلاشی کرد، اما این روش علاوه بر تبدیل جرم آسمانی به تکه‌های کوچک‌تر که همچنان خطرناک هستند، به صورت قطعی مسیر حرکت سیارک را تغییر نخواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*